DERS ADI

: TİPOGRAFİYE GİRİŞ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GRF 1002 TİPOGRAFİYE GİRİŞ ZORUNLU 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Grafik Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR HACI YAKUP ÖZTUNA

Dersi Alan Birimler

Grafik
Grafik Tasarımı
Grafik Resimleme ve Baskı

Dersin Amacı

Grafik Tasarımın temel öğelerinden olan tipografiye giriş yapmak ve daha sonraki dönemlerde devam edecek olan tipografi dersleri için bir alt yapı oluşturmak amaçlanmaktadır. Çağrışım yoluyla anlam yaratma, sözcüğe anlam yükleme, başlık, alt başlık, metin gibi yazıya ait tasarım elemanları incelenerek, yaratıcı çözümler üretilmesi dersin amaçlarındandır. Yazı karakterlerinin seçimi, yazı karakterinin rengi , ölçüsü, tasarımdaki ağırlığı gibi temel konular üzerine tasarımın temel öğeleriyle (Nokta, çizgi, leke, doku, perspektif, desen, renk, kompozisyon, mekan, denge, ritim, oran-orantı, hareket, zıtlıklar vb.) birlikte gidilerek çalışmanın grafik değerinin arttırılması amaçlanmaktadır. Böylece öğrencinin temel tasarım eğitiminde edindiği bilgileri de pratikte kullanma imkanı bulabilmesi dersin amaçları arasındadır. Görsel metin ilişkisi ve sayfa üzerinde kurgulanması dersin bir diğer amacıdır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tipografinin temel yapı taşı olan harfi, tasarımın temel öğeleriyle birlikte kullanabilmesi
2   Yazı karakterlerinin çeşitliliğini ve bu çeşitliliğin tasarımda anlatılmak istenenle birebir örtüştüğünün bilincine varmış olması
3   Verilen Projelere edindiği bilgiler doğrultusunda yaratıcı çözüm üretebilmesi
4   Projeleri zamanında ve eksiksiz olarak bitirebilmesi ve sunuma doğru bir şekilde hazırlayabilmesi
5   Malzeme bilgisi ve kullanma becerisine hakim olması ve pratikte gösterebilmesi
6   Adobe Illustrator programını kullanmada yetkin olması

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Proje I:Temel tasarım öğelerinden `desen, renk, ritim, tekrar kullanılarak kelimenin anlamının üzerinde gösterilmesi.
2 Kritik ve Proje I'e devam
3 Kritik ve Proje I'in sonlandırılması
4 Proje II:Kelimeyi, `nokta, çizgi, leke, doku gibi temel tasarım öğeleri kullanarak deforme ederek anlamını üzerinde gösterme.
5 Kritik ve Proje II'ye devam
6 Kritik ve Proje II'in sonlandırılması
7 Proje III: Temel tasarım öğelerinden `mekan, perspektif kullanılarak metnin görselle birlikte yapılandırılması. Görselin metne etkisi. Metin görsel ilişkisi.
8 Kritik ve Proje III'e devam
9 Kritik ve Proje III'e devam
10 Kritik ve Proje III'ün sonlandırılması
11 Project IV: Temel tasarım öğelerinden `denge, negatif-pozitif/zıtlıklar kullanılarak bir kavramın metinle görselleştirilmesi.
12 Kritik ve Proje IV'e devam
13 Kritik ve Proje IV'e devam
14 Kritik ve Proje IV'ün sonlandırılması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

PIPES, A., Foundations of Art and Design, Laurence King Publishing
LUPTON, E. and Cole Phillips, J., Graphic Design: The New Basics, Princeton Architectural Press, New York and Maryland Institute College of Art, Baltimore
BECER, E., Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Dost Kitabevi Yayınları, 2007, Ankara
HILLNER, M., Basic Typography 01: Virtual Typography, AVA Publishing, Switzerland
AMARA, T. (2006). Typography Workbook: A Real-World Guide to Using Type in Graphic Design, Rockport Publishers.
CRAIG, J. (2006). Designing with Type: The Essential Guide to Typography, Watson-Guptill.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PRR Proje
2 PER DerseKat/Perfor.
3 JRR JüriDeğer.
4 BSN Başarı Notu PRR * 0.70 + PER * 0.10 + JRR * 0.20

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü Bölüm Başkanı
Tel: 0232 412 91 60
e-mail: yakup.oztuna@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 14 2 28
Uygulama (Atölye çalışması, Laboratuvar vb.) 14 2 28
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Ders dışı görüşme (eskiz, fikir vb.) 12 0,5 6
Sunum hazırlama 1 8 8
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 109

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.1324
ÖK.2354
ÖK.35543
ÖK.4545
ÖK.5512
ÖK.65