DERS ADI

: MAKAMSAL-MODAL MÜZİK ANALİZİ II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZS 3006 MAKAMSAL-MODAL MÜZİK ANALİZİ II SEÇMELİ 2 1 0 3

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT LEVENT ERGUN

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri
Müzik Teknolojisi

Dersin Amacı

Bu ders öğrencinin makamsal müziğin ezgisel ve tartımsal özelliklerini tanımasını, tür, biçim ve güfte açısından makamsal müzik örneklerini analiz edebilmesini amaçlar.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Makamsal müziğin tür ve biçim özelliklerini belirtebilmesi,
2   Söz-ezgi ilişkisini açıklayabilmesi,
3   Geleneksel Türk sanat müziği örneklerini makam, usul, söz açısından analiz edebilmesi,
4   Geleneksel Türk sanat müziği örneklerini toplumsal ve kültürel açıdan karşılaştırabilmesini,
5   Geleneksel Türk sanat müziğindeki değişim ve değişim koşullarını değerlendirebilmesi,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Geleneksel Türk sanat müziğinde türler
2 Geleneksel Türk sanat müziğinde biçim
3 Biçim analizi: Peşrev, saz semaisi, şarkı
4 Güfte ve güfte analizi
5 Güfte ve güfte analizi
6 Aranağmeler
7 Geleneksel Türk sanat müziğinde oturtum
8 Geleneksel Türk sanat müziği-batı müziği etkileşimi
9 Geleneksel Türk sanat müziği-batı müziği etkileşimi
10 Geleneksel Türk sanat müziğinde evre ve dönemlere ilişkin değişim
11 Geleneksel Türk sanat müziğinde evre ve dönemlere ilişkin değişim
12 Makam, usul, söz analizi; Şarkı
13 Ödev değerlendirme
14 Günümüz geleneksel Türk sanat müziği pratikleri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Durmaz, Serhad (1991) Son İki Yüzyılda Geleneksel Türk Sanat Musikisinin Makam Dağarındaki Değişmeler, DEÜ, SBE, Müzik Bilimleri Ana Bilim Dalı
Yardımcı kaynaklar:
Karadeniz, M. Ekrem (1983) Türk Musikisinin Nazariye ve Esasları, Ankara, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Turan, Bahattin (2000) Türk Sanat Müziği Genel Bilgileri, İzmir
Uludemir, Muammer (1992) Türk Halk Musikisinde Söz-Düzüm İlişkisi, İzmir
Ünkan, Emin (1984) Türk Sanat Musikisinde Makamlar; Temel Bilgiler, İstanbul: Genel Kültür Yayınları
Diğer ders materyalleri:
İşitsel kayıtlar, geleneksel Türk sanat müziği ve Türk halk müziği nota örnekleri

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler makamsal ve modal müziğin tür, biçim ve söz yapısının öğrenciye aktarılması ve basılı notalar ve işitsel örnekler üzerinde inceleme yapılması yoluyla işlenir. Makamsal-modal müzikte değişim ve diğer müzik türleriyle etkileşim üzerinde durulur.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev
2 DKL DerseKatılım
3 FN Final
4 BSN Başarı Notu ODV * 0.40 + DKL * 0.10 + FN * 0.50
5 BUT Bütünleme
6 BBN BütSonuBaşarıNotu ODV * 0.40 + DKL * 0.10 + BUT * 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ödevler:
Öğrenciler dönem boyunca öğretici tarafından verilen ya da kendi seçtiği dört adet basılı nota ya da işitsel örneği tür, biçim, söz yapısı bakımından inceler.
Final Sınavı:
Dönem boyunca bir yazılı sınav gerçekleştirilecek ve bir öğrenci toplam başarı puanının %50'sini yazılı sınavdan elde edecektir. Sınav sınıf materyallerini kapsayacak ve sorular, sınıfta işlenen konuları, ödev olarak verilen konuları ve makamsal-modal müzik analizi ile ilişkilendirilecek problemleri içerecektir. Sınav, kapalı ya da açık uçlu sorulardan oluşur.

Değerlendirme Kriteri

Ödevler:
Öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan bilgi temelli yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.
Final Sınavı:
Final sınavı öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan bilgi temelli yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.
Derse Katılım:
Öğrencinin katılımından elde edilecek puan, (a) derse katılım/devam durumuna, (b) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine, (c) sunumdaki teknik, biçimsel ve sözlü anlatımın kalitesine ve (d) öğrencinin olumlu bir öğrenim ortamının yaratılmasına katkısına bağlı olacaktır.


Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak dönem ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Belirlenen zamanda teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri


E-posta: halil.yuksel@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Dersin olduğu gün tüm gün

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 1 14
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 5 1 5
Kitap Okuma 6 1 6
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 3 3 9
Sunum Hazırlama 1 5 5
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 73

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.1151
ÖK.213
ÖK.3151
ÖK.415
ÖK.513