DERS ADI

: TEMEL TASARIM I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEM 1101 TEMEL TASARIM I ZORUNLU 6 6 12

Dersi Veren Birim

Temel Sanat Eğitimi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT MEHMET KOŞTUMOĞLU

Dersi Alan Birimler

Grafik
Tezhip
Seramik ve Cam Tasarımı
Sinema ve Televizyon
Temel Sanat Eğitimi
Tekstil ve Moda Tasarım
Halı Kilim Eski Kumaş Desen
Aksesuar Tasarımı
Eski Çini Onarımları
Seramik
Tekstil
Canlandırma Filmi Tasarım ve Yönetimi
Moda Giyim Tasarımı
Grafik Tasarımı
Grafik Resimleme ve Baskı
Halı Kilim Eski Kumaş Desen
Tezhip
Eski Çini Onarımları
Tekstil Tasarımı

Dersin Amacı

Bu derste öğrencinin,

1. Çizgi, şekil, doku, renk, mekan, renk gibi tasarımın görsel dağarcığının farkındalığını (bilincini) geliştirebilmesi;
2. Birlik, çeşitlilik, denge, vurgu, egemenlik, ritim, hareket, görsel uyum, oran, boyut, hiyerarşi, figür/zemin ilişkilerini ve plastik ekonomi gibi tasarım ilkelerini anlayabilmesi;
3. Projeler ve tartışmalar yoluyla kavramsal, analitik ve yaratıcı düşünme becerilerini geliştirebilmesi;
4. Rengin temel özellikleri hakkında bilgi edinmesi;
5. Renk Kontraslıklarını öğrenmesi;
6. Rengi ve ton değerini ayırt etmesini ve görmesini öğrenmesi;
7. Diğer renkleri bulmak için renkleri karıştırmasını öğrenmesi;
8. Işığın, renk ve biçim algılamamızı etkilediği değişik yöntem ve yolları inceleyerek öğrenebilmesi;
9. Öğrencinin temel perspektif bilgileri ışığında oran-orantı hatası yapmadan, tasarlanmış veya organik objeleri, farklı çizgi tarzlarıyla çizgisel, tonlamalı ve gerçekçi bir şekilde çizebilmeyi/resmedebilmeyi öğrenebilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu derste verilen eğitim sonunda öğrencinin; Hem görsel hem de kuramsal olarak problemi belirleyebilme, problemin çözümü için veriler toplayabilme, inceleyebilme, kağıda aktarabilme ve geliştirebilme becerilerini kazanabilmesi,
2   Tasarımın temel öğelerini ve ilkelerini kullanarak görsel problemin çözülmesi için etkileşimli çalışmalar üretebilmesi,
3   Yaratıcı ve analitik düşünme becerilerini geliştirebilmesi,
4   Görsel algılama, sanatsal dil ve sunum becerilerini kazanabilmesi; sanata yönelik kuramsal entellektüel alt yapıyı kazanabilmesi,
5   Rengin özniteliklerini kavrayabilmesi; temel renk düzenlerini ve uyumlarını bilinçli kullanabilmesi; boya ve Işık renklerinin farklılıklarını fark edebilmesi,
6   Tartışma ve kritikler aracılığıyla rengin terminolojisini öğrenebilmesi; rengin etkileşimlerini, renk karışımlarını ve rengin temel özelliklerini uygulama yoluyla işlerinde gösterebilmesi,
7   Farklı malzemeleri ve araçları kullanarak tasarladığını doğru bir şekilde uygulama becerisini edinebilmesi,
8   Tasarlanmış veya organik objeleri rahatlıkla, oran-orantı ve perspektif hatası yapmadan, hem foto-gerçekçi şekilde hem de farklı çizgi çeşitleriyle çizebilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Seminer: Tasarımın İlkeleri Ve Öğelerine Giriş; Renge Giriş, Renk Kuramları; Temel Perspektif Bilgisi Ve Küp Etüdü
2 Seminer : Temel Tasarım Öğeleri: Nokta / Çizgi; Ton Değeri (Kromatik Ve Akromatik); Temel Perspektif Bilgisi Ve Küp Etüdü
3 Seminer: Temel Tasarım Öğeleri: Çizgi; Ton Değeri (Kromatik Ve Akromatik); Temel Perspektif Bilgisi Ve Silindirik Obje Etüdü
4 Seminer: Temel Tasarım Öğeleri: Şekil; Renk ve 12 Tonlu Renk Çemberi (Pigment Ve Işık Renkleri); Temel Perspektif Bilgisi Ve Silindirik Obje Etüdü
5 Seminer: Temel Tasarım Öğeleri: Şekil; Renk Çemberi ve Renk Kontrastlıkları; Kübik Ve Silindirik İki Objeden Oluşan Düzenek Etüdü
6 Seminer: Temel Tasarım Öğeleri: Doku; Açik-Koyu Renk Kontrastlığı; Realistik Obje Etüdü
7 Seminer: Temel Tasarım Öğeleri: Doku; Sıcak-Soğuk Renk Kontrastlığı; Realistik Obje Etüdü
8 Seminer: Mekân Ve Temel Tasarım İlkeleri; Tamamlayıcı Renk Kontrastlığı; Çizgi Çeşitleri
9 Seminer: Temel Tasarım İlkeleri; Tamamlayıcı Renk Kontrastlığı; Kontur Çizgi, Akıcı Çizgi ve Ifadeci Çizgi Çalışmaları
10 Seminer: Temel Tasarım İlkeleri; Eş Zamanlı Renk Kontrastlığı; Kaligrafik Çizgi Çalışmaları
11 Seminer: Temel Tasarım İlkeleri; Monokromatik Renkler; Paralel Ve Çapraz Tarama Çalışmaları
12 Seminer: Temel Tasarım İlkeleri; Monokromatik Renkler; Paralel Ve Çapraz Tarama Çalışmaları
13 Seminer: Temel Tasarım İlkeleri; Renk Harmonisi; Modle Ve Ton
14 Seminer: Temel Tasarım İlkeleri; Renk Harmonisi; Modle Ve Ton

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Albers, J. (1963). Interaction of Color. New Haven ve London: Yale University Press.
Fisher, M. P.; Zelanski, P. (1996). Design Principles and Problems. New York: Harcourt Brace College Publishers.
Gilbert, R. (1995). Living With Art. New York: McGraw-Hill, Inc.
Itten, J. (1973). The Art of Color. New York: Van NostRand Reinhold.
Samara, T. (2008). Design Evolution:Theory Into Practice. Rockport Publishing.
Samara, T. (2007). Design Elements. Rockport Publishing.
Öztuna, H. Y. (2008). Görsel İletişimde Temel Tasarım. İstanbul: Güzel Sanatlar Matbaası.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 DJD DnmSonJüriDeğ.
2 BSN Başarı Notu DJD * 1

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Teorik ders ve Uygulamalarda, Öğretim Üyesi tarafından bildirilen tüm kurallara uymak.
Uygulamalara, ön hazırlık çalışması yaparak gelmek.
Uygulamalarla ilgili malzemeleri yanında getirmek.
Uygulamaları belirlenen zaman içinde sunmak/bitirmek.
Ödevleri belirtilen zaman içinde teslim etmek.
Atölye çalışmalarının en az %80'ine katılmak.
Her türlü kopya ve usulsüz alıntılar Üniversite Disiplin Yönetmeliğine göre cezalandırılır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Hacı Yakup ÖZTUNA
GRAFİK BÖLÜMÜ GRAFİK TASARIMI ANASANAT DALI
E-posta: yakup.oztuna@deu.edu.tr
Tel: +90 232 - 4129160

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 6 84
Uygulama 14 6 84
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 8 112
Sunum Hazırlama 3 4 12
Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar 3 4 12
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 305

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19
ÖK.1555355551111
ÖK.25335355555111
ÖK.355553111
ÖK.453553311
ÖK.5533355151
ÖK.65335333511
ÖK.755333555555111
ÖK.8533333531111