DERS ADI

: İKONOLOJİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TEM 2024 İKONOLOJİ SEÇMELİ 2 2

Dersi Veren Birim

Sanat Kuramları

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

ÖĞRETİM GÖREVLİSİ YALÇIN MERGEN

Dersi Alan Birimler

Grafik
Tiyatro
Oyunculuk
Seramik ve Cam Tasarımı
Aksesuar Tasarımı
Sinema ve Televizyon
Dramatik Yazarlık-Dramaturji
Sahne Tasarımı
Seramik
Tezhip
Canlandırma Filmi Tasarım ve Yönetimi
Film Tasarım ve Yönetmenliği
Halı Kilim Eski Kumaş Desen
Grafik Resimleme ve Baskı
Resim
Müzik Bilimleri
Heykel
Fotoğraf
Kurgu Ses ve Görüntü Yönetimi
Halı Kilim Eski Kumaş Desen
Tezhip
Tekstil Tasarımı
Eski Çini Onarımları
Tekstil
Sanat Kuramları
Tekstil ve Moda Tasarım
Film Tasarım ve Yazarlık
Eski Çini Onarımları
Moda Giyim Tasarımı
Grafik Tasarımı
Müzik Teknolojisi

Dersin Amacı

İkonografik çözümleme ve ikonolojik yorum Erwin Panofsky tarafından geliştirilmiş bir çözümleme yöntemidir. Özellikle figüratif ve konulu sanat eserlerinde kullanılan bu yöntem geçerliliğini halen korumaktadır. Bu ders kapsamında ikonografik çözümleme ve ikonolojik yorum yönteminin eserlerde nasıl kullanılacağı aktarılmaktadır. Ayrıca Bedrettin Cömert'in Türkiye sanat tarihi çalışmalarına bu yöntemi yerleştirme nedeni olan Eski ve Yeni Ahit öyküleri sunulmaktadır.
Sanat eserlerinde günlük hayattan kutsal kitaplara ve mitolojiye kadar geniş bir alan tutan figüratif anlatımcı sanat eserlerindeki konuların, ikonografik çözümleme ve ikonolojik yorumlama yöntemine dayalı olarak tanımlanabilmesi. Hıristiyanlık ve İslâm ikonografisinin birinci el kaynaklara dayalı olarak açıklanması. Öğrenciye bu konulara dair tespitleri sanat eserleri üzerinden sağlıklı biçimde gerçekleştirme yetisi kazandırmak

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İkonografik çözümleme ve ikonolojik yorumlama yöntemini doğru biçimde uygulayabilme, sanat eserlerinde karşılaşılan tematik konuları çözümleyebilmesi
2   Olay ve kişileri tespit edebilmesi
3   Temaları sınıflayabilmesi
4   Sanat eserlerinde karşılaşılan konuları tarihsel olgulara dayalı olarak açıklayabilmesi
5   Eserlerde yer alan sahne sembol ve kahramanları birbirinden ayırabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İkonografi ve etimolojik kökeni
2 İkonografik çözümleme ve ikonolojik yorum yönteminin tanımı
3 Tevrat İkonografisi ve sanat
4 İncil ikonografisi ve sanat
5 Kur'an ikonografisi ve sanat
6 Tarihsel olaylar ve ikonografik çözümleme yöntemi
7 Gündelik yaşantı ve ikonografi
8 Vize
9 Sanat eserlerinde ikonografik çözümleme ve ikonolojik yorum yönteminin uygulamaları; Antik Dönem ve Orta Çağ
10 Sanat eserlerinde ikonografik çözümleme ve ikonolojik yorum yönteminin uygulamaları; İslam eserleri
11 Sanat eserlerinde ikonografik çözümleme ve ikonolojik yorum yönteminin 15. ila 19. yy batı sanatı örnekleri üzerinden uygulamaları
12 Sanat eserlerinde ikonografik çözümleme ve ikonolojik yorum yönteminin 15. ila 19. yy batı sanatı örnekleri üzerinden uygulamaları
13 Sanat eserlerinde ikonografik çözümleme ve ikonolojik yorum yönteminin 15. ila 19. yy batı sanatı örnekleri üzerinden uygulamaları
14 Çağdaş İkonlar ve ikonografi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Cömert Bedrettin, Mitoloji ve İkonografi, DEKİ yayınları, Istanbul 2008
Erhat Azra, Mitoloji Sözlüğü, Remzi Yayınevi, Istanbul 1996
Panofsky Erwin, İkonografi, çev. Bedrettin Cömert
İncil
Tevrat
Kur'an
Dictionary of Symbols

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders teorik olarak işlenir. Ders konuları çerçevesindeki kültürlerin sanat anlayışları ve üslup gelenekleri, öğretim elemanının rehberliğinde, görsel örneklere dayalı ve karşılaştırmalı değerlendirme tekniğine dayalı bir biçimde örneklenerek sunulur. Öğrencilerin derse fikri olarak katılımının sağlanması için tartışma olanakları sağlanır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Dönem boyunca iki yazılı sınav gerçekleştirilecek ve bir öğrenci toplam başarı puanının %90'ın yazılı sınavlardan elde edecektir. Her sınav sınıf materyallerini kapsayacak ve sorular, sınıfta işlenen konuları içerir.
Vize ve Final sınavlarında öğretim elemanının öngörüsüne bağlı olarak kapalı ve açık uçlu soru biçimlerini kapsayan sorulara dayalı ölçme teknikleri uygulanır.
Vize ve Final sınavı ortalaması 50 nin altında olan öğrenci bütünlemeye girmek zorundadır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlar:
Sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını yukarıda belirtilen ölçme tekniklerine dayalı olarak ölçmeyi hedefler.

Derse Katılım:
Öğrencinin katılımından elde edilecek puan, (a) derse katılım/devam durumuna, (b) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (c) öğrencinin olumlu bir öğrenim ortamının yaratılmasına katkısına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1- Önerilen kaynakları kullanarak dersi takip etmek,
2- % 80'lik devam mecburiyetine uymak,
3- Yapılması planlanan araştırma ve gözlem gezilerine katılmakla yükümlüdür.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Öğr. Gör. Dr. Yalçın Mergen
yalcin.mergen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders günü ve saati

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 14 2 28
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 14 1 14
Vize sınavına hazırlık 1 2 2
Final Sınavına Hazırlık 1 4 4
Diğer (lütfen belirtiniz)derse katılım 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Bütünleme Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 52

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19
ÖK.13
ÖK.2
ÖK.313
ÖK.41
ÖK.5