DERS ADI

: SİNEMA VE EDEBİYATTA ÜTOPYA VE DİSTOPYA

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FBS 2250 SİNEMA VE EDEBİYATTA ÜTOPYA VE DİSTOPYA SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Film Tasarım ve Yönetmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT DİLEK TUNALI

Dersi Alan Birimler

Oyunculuk
Aksesuar Tasarımı
Dramatik Yazarlık-Dramaturji
Sahne Tasarımı
Canlandırma Filmi Tasarım ve Yönetimi
Film Tasarım ve Yönetmenliği
Halı Kilim Eski Kumaş Desen
Seramik ve Cam Tasarımı
Grafik Resimleme ve Baskı
Resim
Müzik Bilimleri
Heykel
Fotoğraf
Kurgu Ses ve Görüntü Yönetimi
Tezhip
Tekstil Tasarımı
Film Tasarım ve Yazarlık
Eski Çini Onarımları
Moda Giyim Tasarımı
Grafik Tasarımı
Müzik Teknolojisi

Dersin Amacı

Ütopya ve Distopya hem edebiyat hem de sinemada oldukça sık kullanılan tür/alttürler olagelmiştir. Varolan toplumu açıklamanın/yadsımanın ya da verili olanın çağrıştırdığı geleceği kurgulamanın birer aracı olarak kullanılırlar. Dersin amacı ütopya ve distopyanın anlatı yapısını kavramak ve örnek metinlerin felsefi ve toplumsal alt metinlerini tartışmaya açmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tür kavramı üzerine düşünülmesi
2   Ütopya ve distopyanın anlatı yapısını kavraması
3   Ütopya ve distopya anlatılarında sıklıkla tekrar eden anlatı kodlarının çözümlenebilmesi
4   Ütopya ve distopya anlatılarının felsefi, toplumsal, ideolojik arka planlarını analiz edebilme becerisi kazanması
5   Ütopya ve distopya örnekleri üzerine eleştiri yazısı yazabilme becerisi geliştirmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma, dersin işleyiş biçiminin anlatılması, ütopya ve distopya kavramları üzerine genel bir değerlendirme
2 Ütopya ve Distopya dan yola çıkarak tür ve alt tür kavramlarının ele alınması ve hangi kapsamda değerlendirilmesi gerektiği üzerine tartışma
3 Kavramsal Olarak Ütopya
4 Ütopyanın tarihi, ortaya çıkışı, ilk örnekleri
5 Gerçeklik kavramı ve Ütopya ilişki
6 Verili toplumsal durum ile ütopya ilişkisi ve ütopyanın toplumsal etkileri
7 Distopya Kavramının ortaya çıkışı
8 Verili toplumsal durum ile distopya ilişkisi ve distopyanın toplumsal etkileri
9 Seçilen Örneklerin Analizi
10 Seçilen Örneklerin Analizi
11 Seçilen Örneklerin Analizi
12 Ödevlerin değerlendirilmesi ve tartışılması
13 Ödevlerin değerlendirilmesi ve tartışılması
14 Ödevlerin değerlendirilmesi ve tartışılması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar


Nilnur Tandaçgüneş, Ütopya: Antik Çağdan Günümüze Mutluluk Vaadi, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2013
Fredric Jameson, Ütopya Denen Arzu, Çev. Ferit Burak Aydar, Metis Yayınlar, İstanbul, 2009
Ünsal Oskay, Çağdaş Fantazya, Der Yayınları, İstanbul
Krishan Kumar, Modern Zamanlarda Ütopya ve Karşıütopya, Kalkedon, İstanbul, 2006
Neil McWilliam, Sanat Ütopya Mutluluk Hayalleri, Çev. Esin Soğancılar, İletişim Yayınları, İstanbul, 2011
Karl Mannheim, İdeoloji ve Ütopya, Çev. Mehmet Okyayuz, Deki Yayınevi, Ankara, 2009
Konuyla ilişkili romanlar ve filmler

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Derste öncelikle ütopya ve distopya kavramları açıklanacaktır. İlk olarak edebiyatta üretilmiş örneklerinden yola çıkılarak anlatı yapısı üzerine çalışılacak, daha sonra sinemadaki örnekleri üzerinden analiz yapılacaktır

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev
2 DKL DerseKatılım
3 BSN Başarı Notu ODV * 0.75 + DKL * 0.25

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenciler, derste analiz edilecek olan ütopya ve distopya örneklerini (edebiyat ve sinema) okumak/izlemek ile yükümlüdürler

Değerlendirme Kriteri

Derslerdeki tartışmalara katılım oranı ve hazırlanan ödevlerin niteliği değerlendirmede belirleyici olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerde film gösterimi yapılmasından ziyade filmlerin izleyerek gelinmiş olması önemlidir.
Öğrenciler derse hazırlıklı gelmedirler.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Ödev Hazırlama 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 52

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.15433
ÖK.233345344
ÖK.3444444345
ÖK.43533454
ÖK.5435435