DERS ADI

: FİLMDE ÜSLUP VE SAHNELEME I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
FYS 2421 FİLMDE ÜSLUP VE SAHNELEME I SEÇMELİ 2 2 0 6

Dersi Veren Birim

Film Tasarım ve Yönetmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT SALI SALIJI

Dersi Alan Birimler

Film Tasarım ve Yönetmenliği

Dersin Amacı

Filmde temel unsurlardan biri olan üslup yaratımını teknik, estetik, içerik ve özellikle de yaratıcı boyutunu öğrenciyle tartışarak teori ve pratik çalışmalarıyla destekleyerek kavratmak. Öğrencinin bu bağlamda yaratıcılığını sınamak, teşvik etmek ve yönlendirmek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrencinin ders kapsamında izletilen filmlerin üslup bağlamında izlemesi, kavraması ve tartışması,
2   Yönetmenin bir filmde üslup yaratımı konusundaki rolü ve önemini kavraması,
3   Tür bağlamında üslup yaratmanın yöntem ve tekniklerini kavraması,
4   Üslubun içerik ve estetik boyutunu kavraması,
5   Pratik ve özgün çalışmalar yaparak öğrencin üslup yaratma denemesi yapması,
6   Pratik ve özgün çalışmalar yaparak öğrencin yaratıcılığını teşvik edilmesi ve bireysel özelliklerine göre yönlendirerek, yeteneğini ders kapsamında doğru bir şekilde kullanması beklenmektedir;

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Filmde üslup yaratmadaki aşamalarının aktarılması, araştırılması, tartışılması ve film örneklerinin gösterilmesi;
2 Filmde üslup yaratmadaki aşamalarının aktarılması, araştırılması, tartışılması ve film örneklerinin gösterilmesi;
3 Filmde üslup yaratmadaki aşamalarının aktarılması, araştırılması, tartışılması ve film örneklerinin gösterilmesi;
4 Filmde üslup yaratmadaki aşamalarının aktarılması, araştırılması, tartışılması ve film örneklerinin gösterilmesi;
5 Film türlerine göre üslup yaratmayı film örneklerinden yola çıkarak anlatmak ve tartışmak;
6 Film türlerine göre üslup yaratmayı film örneklerinden yola çıkarak anlatmak ve tartışmak;
7 Film türlerine göre üslup yaratmayı film örneklerinden yola çıkarak anlatmak ve tartışmak;
8 Kısa sureli üslup uygulama denemelerinin yapım ve yönetimi;
9 Kısa sureli üslup uygulama denemelerinin yapım ve yönetimi;
10 Daha önce belirlenen konu ve kapsam bağlamında özgün ödevin hazırlanması;
11 Daha önce belirlenen konu ve kapsam bağlamında özgün ödevin hazırlanması;
12 Vize
13 Daha önce belirlenen konu ve kapsam bağlamında özgün ödevin hazırlanması;
14 Hazırlanan ödevin teslimi, sunumu ve savunması;

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Pamela Hauard Sta je scenografija , Patrice Pavis: Sahneleme: Kültür Kavşağında Tiyatro Vsevolod Pudovkin Sinemanın Temel İlkeleri , Konstantin Stanislavski Bir Karakter Yaratmak ;
Yardımcı kaynaklar: Endru Horton Likovi osnova scenarija , Zak Omon, Alen Bergala, Misel Mari, Mark Verne Estetika filma , Pamela Hauard Sta je scenografija , Milenko Misailovic Kreativna dramarurgijka I, II , Rodzer Kritenden Fini rezovi (umetnost evropske filmske montaze) , Zaklin Nakas Glumac na filmu , Michael Korz Senaryoda Diyalog , Wendell Wellman Senaryo (Yazarının Yol Haritası) , Michel Chion Bir Senaryo Yazmak , David Mamet Film Yönetmek Üzerine , Ronald B. Tobias Roman Yazma Sanatı , Eric Morris, Joan Hotckis Rol Yapmayın Lütfen (Tiyatro ve Sinema Oyunculuğunda Hazırlık) ; James Monaco Bir Film Nasıl Okunur ,
Diğer ders materyalleri: Film gösterimi, Fotoğraf çekimi ve analizi, Tiyatro oyunları, Edebi roman ve öyküler, Resim, Müzik parçaları ve klipleri;

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Mevcut olan film örneklerini üslup ve sahneleme bağlamda izlemek, kavramak ve tartışmak,
Ders kapsamında pratik çalışmalar yaparak öğrencinin yaratıcılığını teşvik etmek,
Farklı film örneklerinden yola çıkarak anlatım tekniklerini irdelemek,
Film türlerinden yola çıkarak anlatım tekniklerini irdelemek,
Filmde yönetmenin nasıl üslup yarattığını kavratmak ve tartışmak
Yukarda belirtilen kapsamlara bağlı kalarak pratik çalışma yapmak. Bunu yaparken de işin kurallarını, estetiğini ve teknik boyutunu irdelemek.
Dönem sonunda teslim edilmesi gereken ödev de bu kapsama bağlı olarak verilir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 DKL DerseKatılım
3 FN Final
4 BSN Başarı Notu VZ * 0.20 + DKL * 0.20 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.20 + DKL * 0.20 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrenci, derste teorik ve uygulamalı kavratılmaya ve öğretilmeye çalışılan örneklerden yola çıkılarak dönem sonu için hazırlanan ödev, ara sınav, final sınavı ve derse katılım üzerinden değerlendirilir.

Değerlendirme Kriteri

Ödev, derse katılım, ara ve final sınavı kanat oluşturma konusunda en önemli etkenlerdir. Ara ve final sınavı ölçme ve değerlendirme tekniklerinde yıl içi not oranını %50 sini kapsıyor olsa da, öğrencinin değerlendirmeye tabi tutulması için her dört kriteri yerine getirmesi gerekmektedir. Yani, ders devamlılığı ve katılımı konusunda sıkıntı yaşayan veya ödevini zamanında teslim etmeyen öğrenci ara ve final sınavına girmiş olsa bile başarısız olur.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam etme zorunluluğu %80 oranında vardır. Bu oranın altında bulunan öğrenci devamsızlıktan kalır. Her dersin başlangıcında yoklama alınır. Derse zamanında ve geç kalmadan katılım önemlidir. Ödevin zamanında teslim edilmesi esastır. Öğrencinin özellikle yaratıcı yönleri teşvik edilir ve gerektiğinde yönlendirilir. Dönem sonunda teslim edilmesi gereken ödevle ilgili tüm gereken bilgiler teslim tarihinden (en geç) iki ay önce verilir. Ödevini zamanında teslim etmeyen öğrenci teslim etmemiş gibi kabul edilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

D.E.Ü.
G.S.F. Film Tasarım Bölümü

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi-Cuma (09-17h)

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 30 30
Vize Sınavı 1 4 4
Final Sınavı 1 4 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 138

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1422224524455225
ÖK.2554224524555525
ÖK.3554222522455525
ÖK.4552252522555525
ÖK.5555422525555525
ÖK.6555522525555525