DERS ADI

: BİLİM VE FELSEFE TARİHİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DBA 6135 BİLİM VE FELSEFE TARİHİ ZORUNLU 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

İngilizce İşletme Yönetimi Doktora

Dersin Düzeyi

Doktora

Ders Koordinatörü

PROFESÖR ÖMÜR NECZAN ÖZMEN

Dersi Alan Birimler

İngilizce İşletme Yönetimi Doktora

Dersin Amacı

Dersin amacı bilimsel keşifin ve gerekçelendirmenin epistemolojisi, tümevarım problemi, belirli gözlemlerin gözlemlenemeyene dair genelleştirilmesi problemi, nedenselliğin doğası, açıklama, doğa kuralları, indirgeme, kuramsal varlıklar, antik Yunandan başlayıp güncel felsefi düşüncelerle biten tarihsel bir tarama ile ilgili sorularla ilgilenmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   bir veya daha fazla temel epistemolojik geleneğin önemli bakış açılarını orjinal tartışmaları tanımlayarak betimlemek,
2   Sonuçlar ile nedenleri ayırt etmek, tümdengelimsel tartışmaları tümevarımsal tartışmalardan ayrıştırmak ve kendi argümanlarını yapılanadırmak,
3   Tümdengelimsel tartışmaları geçerlik ve doğruluk açısından, tümevarımsal tartışmaları gücü ve doğruluğu açısından değerlendirmek
4   Mantıksal yanlışlıkları tespit etmek,
5   Kendi faaliyetleri için önemli olan ahlaki ilkeleri tanımlamak ve derste ele alınan konular ışığında bu ilkeleri değerlendirmek
6   Bilim ve felsefe tarihi yazınındaki en son gelişmeleri incelemek.
7   Akademik çalışma yeteneklerini geliştirmek amacıyla akademik dergileri analiz etmek
8   Bir analizi sunarken iletişim yeteneklerini yüksek düzeyde sergileyebilmek

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin temalarına genel bir bakış
2 Bilim nedir İnsan doğasının bilimi, felsefe ve din, bilim ve formel disiplinler, mantık, dil.
3 Tümevarım ve tümdengelime dair antik bakış açısı
4 Bilime ortaçağın yaklaşımı
5 Bilimsel devrim
6 Modern dönem
7 Vize Sınavı
8 Ondokuzuncu yüzyıl bakış açısı ve yirminci yüzyıl
9 Pozitivizm ve algılanan bakış açısı
10 Doğrulama ve gözlem
11 Yöntem: Popper, Kuhn
12 Açıklama: D-N ve I-S model, karşı modeller ve istatistiksel ilgi modeli
13 Gerçekçilik tartışması
14 Makale/kitap analizi ve sunum

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1) Arnold, J., Silvester, J., Patterson, F., Robertson, I., Cooper, C., Burnes, B., 2004.Worlviews: An Introduction to the History and Philosophy of Science. Blackwell Publ. UK,
2) Glennan, S. 202. Rethinking Mechanistic Explanation,. Philosophy of Science. 69. 5342-5353
3) Hooker,C.A. 1982. A Realistic Rheory of Science. SUNNY Pres. Albany
4) Irzık, G., Güzeldere, G., 2005. Turkish Studies in The History and Philosopy of Science. Springer. Netherland
5) Yıldırım, C. 2002 Bilim Felsefesi. 8. Basım. Remzi Kitapevi. İstanbul
6) Yıldırım, C. 2003. Bilim Tarihi. 8. Basım. Remzi Kitapevi. İstanbul
7) Her dönem için ayrıca önerilen okuma listesi belirlenecektir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sınıf tartışmaları, ödev, sunum, sınavlar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 YYC YARIYIL İÇİ ÇALIŞMA
3 YYS YARIYIL SONU SINAVI
4 YYBN YARIYIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.20 + YYC* 0.40 + YYS* 0.40
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS* 0.20 + YYC * 0.40 + BUT* 0.40

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

1. Ara sınav derste tartışılan materyellerin anlaşılması, sentezi ve değerlendirmesi üzerine kuruludur.
2. Her öğrenici daha önceden belirlenmiş olan bir programa göre belirli sayıda hakem değerlendirmesinden geçmiş akademik dergi makaleleri ve /veya kitap analizi hazırlayacak ve gerçekleştirecektir.
3. Sunumlar hazırlanma, kavrayış, bilgi, yapılandırma kapasitesi, sözlü iletişim yetenekleri, sorulara cevap verme ve tartışmayı yönetme üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Dersin en az %70 ine katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3. Öğrenicilerin sınıf tartışmalarına aktif olarak katılmaları beklenmektedir.
4. Öğrenicilerin derse zamanında gelmeleri beklenmektedir.
5. Öğrencilerin derse gelmeden hazırlanmaları beklenmektedir.
6. Öğrenicilerin cep telefonları ile ilgili gerekli kuralları izlemeleri beklenmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

omur.ozmen@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 3 42
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Ödev Hazırlama 13 8 104
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 170

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7
ÖK.111
ÖK.211
ÖK.31
ÖK.4111
ÖK.51
ÖK.611
ÖK.71
ÖK.81