DERS ADI

: UZMANLIK PROJESİ (ÇİNİ BELGELEME)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GÇS 4057 UZMANLIK PROJESİ (ÇİNİ BELGELEME) SEÇMELİ 2 2 0 10

Dersi Veren Birim

Eski Çini Onarımları

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT SERAP IŞIKHAN

Dersi Alan Birimler

Eski Çini Onarımları
Eski Çini Onarımları

Dersin Amacı

Öğrencilere, uzmanlaşmak istedikleri alanda, sanatsal çalışmalarına akademik düzeyde destek olmak ve Diploma Çalışması dersine ilave olarak tasarım ve uygulama çalışmaları yaptırmaktır.
Ayrıca öğrencilere, mimari yüzeylerde kaplama unsuru veya obje durumundaki çinilere yönelik koruma çalışmasında belgeleme ve restitüsyon çalışmaları için araştırma ve inceleme yapmak; uygulamaya yönelik araştırma, analiz çalışmaları ve çinilerde meydana gelen hasarların sebepleri konularını öğretmeyi amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mimari yüzeylerde kaplama unsuru çiniler veya çini objeler hakkında mesleki sorumluluk ve etik bilince sahip olarak belgeleme yapabilmesi,
2   Çini objelerde veya mimari yüzeylerde süsleme unsuru çinilere koruma çalışması yapabilmek için teknik bilgi ve donanıma sahip olabilmesi
3   Tarihi çinilerde belgeleme aşamalarında (çizim, fotoğraf, v.b .) teknolojik ve bilimsel kaynakları kullanabilmesi,
4   Mimari yüzeyleri kaplayan çini eserlerin malzeme ve üretim biçimi bakımından tanımlayabilmesi,
5   Form bütünlüğü sağlanan eserde eksik desen-kompozisyon tamamlama konularda mesleki sorumluluk ve etik bilince sahip olabilmesi,
6   Analiz yapmayı ve mesleki becerilerini kullanabilmesi,
7   Araştırmasını yaptığı çalışmayı etkin bir şekilde sunabilmesi, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse ilişkin yayınların ve ders içeriğinin tanıtımı
2 Mimari yüzeylerde bulunan çini süslemelerin veya çini objelerin belgeleme yöntemleri
3 Restitüsyon çalışması yapılan projenin yeniden üretim uygulamaları için gerekli malzeme ve materyallerin hazırlığı
4 Çinilerinde bozulmaya neden olan etkenler ve bu etkenlerin sınıflandırılması.
5 Çinilerin üretiminden kaynaklanan bozulmalar
6 Çinilerde bozulmaya neden olan biyolojik etkenler ve alınması gereken önlemler, uygulama çalışmalarına devam edilmesi
7 Çinilerde bozulmaya neden olan fiziksel etkenler ve alınması gereken önlemler,
8 Çinilerin korunmasında temel ilkeler,
9 Çinilerin korunmasında disiplinlerarası çalışmanın önemi
10 Tarihi çinilerde onarım ve onarımda karar verme ölçütleri
11 Belgeleme çalışması için araştırma ve inceleme
12 Belgeleme çalışması için araştırma ve inceleme
13 Belgeleme çalışması için araştırma ve inceleme
14 Belgeleme çalışmasında bilgisayar ortamında desen tamamlama çalışmalar izlemesi ve incelenmesi. Genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
ONUK,Şenay; Taşınmaz Kültür Varlıklarındaki Çinilerin Koruma Onarım İlkeleri , Vakıf Varlıklarının Sanatsal sempozyumu, Vakıflar Genel Müd.Yay.,Ankara2005
AHUNBAY, Zeynep;Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,İstanbul,3.Baskı,2004,183 S. Yapı Endüstri Merkezi Yayınları:28
BEKTAŞ, Cengiz; Koruma Onarım, İstanbul 2001, 319S. Litaratür Yayıncılık:57
MADRAN,Emre-ÖZGÖNÜL,Nimet; Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması,TMMBO Yayını,I.Baskı,2005
IŞIKHAN,Serap; Türkiye de Tarihi Yapılardaki Çinilerin Korunmasına İlişkin Yapılan Çalışmalar ve İzmir Milli Kütüphane ve Opera Binası Çinilerinin Koruma Projesi,İzmir 2008,S.152 (Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi)

IŞIKHAN, Serap; Tarihi Çinilerde Yapısal Özellikler ve Karşılaşılan Bozulmalar Yedi Dergisi,Sayı:7,İzmir 2012,15-23.s. DEÜ GSF Yayınları
Yardımcı kaynaklar: FRASİER, Harry; Seramik Hataları ve Çözüm Önerileri,Çev.:Zeliha Mete-İlker Özkan, İzmir,2005

Diğer ders materyalleri:Bilgisayar,barkovizyon

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste çini objelerin ve ya mimari yapılarda yüzey kaplaması olarak kullanılan çini panoların belgeleme aşamaları, restitüsyon ve belgelemenin önemi anlatılacaktır. Ayrıca korumaya yönelik tarihi değer taşıyan çinilerin bozulma nedenleri ve çini üretim yöntem ve tekniklerinin kullanılarak yeniden üretim çalışmaları yapılacaktır

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 DKL DerseKatılım
3 ODV Ödev/Sunum
4 BSN Başarı Notu PR * 0.50 + DKL * 0.20 + ODV * 0.30

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Hem kuramsal hem de uygulamalı bir ders olduğu için, teorik konularda önceden verilen ve derste işlenen ders notları üzerinden, uygulama kısmında verilen konunun öğrenci tarafından yapılan araştırma ve belgeleme çalışmaları konularını da kapsayan bir ara sınav ve final yapılması planlanmaktadır. Proje konusunun uygulama çalışmasında bilgisayar destekli çizimlerle yapılan çinilerin belgeleme (fotoğraf ve hasar tespit planları) çalışması bir dosya içinde öğrenci tarafından sunumu yapılacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır.
Proje değerlendirmesi öğrencinin yaptığı sunum, 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

serap.savas@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 14 2 28
Uygulama (Atölye çalışması, Laboratuvar vb.) 14 2 28
Ödev hazırlama 14 3 42
Sunum hazırlama 2 8 16
Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar 2 10 20
Proje 15 8 120
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 254

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.13435
ÖK.25334
ÖK.3343
ÖK.44434
ÖK.53535
ÖK.62355
ÖK.734