DERS ADI

: ÇİNİ VE SERAMİK OBJE RESTORASYONU I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GÇS 2003 ÇİNİ VE SERAMİK OBJE RESTORASYONU I SEÇMELİ 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Eski Çini Onarımları

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT SERAP IŞIKHAN

Dersi Alan Birimler

Grafik
Seramik
Aksesuar Tasarımı
Sinema ve Televizyon
Sahne Tasarımı
Tezhip
Canlandırma Filmi Tasarım ve Yönetimi
Film Tasarım ve Yönetmenliği
Halı Kilim Eski Kumaş Desen
Seramik ve Cam Tasarımı
Grafik Resimleme ve Baskı
Heykel
Kurgu Ses ve Görüntü Yönetimi
Tezhip
Tekstil Tasarımı
Eski Çini Onarımları
Tekstil
Tekstil ve Moda Tasarım
Film Tasarım ve Yazarlık
Eski Çini Onarımları
Moda Giyim Tasarımı
Grafik Tasarımı

Dersin Amacı

Öğrencilere, taşınabilir kültür varlıklarımızdan olan çini formlarda parça eser görünüm ve çap çizimleri, formu bütünlemeye yönelik eksik tamamlama yöntemleri yine aynı form üzerinde desen tamamlamayı öğretmeyi amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Çini formlarda parça eseri belgelemeye yönelik karar verebilmeyi,
2   Çini seramik arkeolojik eserlerde form bakımından eksik tamamlama teknikleri konusunda bilgilenebilmesi,
3   Çini-seramik parça eserin belgeleme aşamalarında (çizim, fotoğraf..v.b .) teknolojik ve bilimsel kaynakları kullanabilmesi
4   Çini-seramik parça eserin belgeleme aşamalarında (çizim, fotoğraf..v.b .) teknolojik ve bilimsel kaynakları kullanabilmesi
5   Form bütünlüğü sağlanan eserde eksik desen-kompozisyon tamamlama konularda mesleki sorumluluk ve etik bilince sahip olabilmesi, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Çini ürünlerinde eksik tamamlama dersinin içeriği hakkında bilgi verilerek, restorasyon kavramı ve çalışma ilkelerinin tanımlanması.
2 Çini eserlerin koruma ve onarım yöntemlerinden belgeleme ve tanımlama
3 Çini form parçalarında profil çizim teknikleri ve geometrik yöntemle çap ölçümü
4 Eksiği tamamlanacak olan çini formun geometrik yöntemle çap ölçümünün yapılarak, belgelenmesi.
5 Eksiği tamamlanacak olan çini formun geometrik yöntemle çap ölçümünün yapılarak, eserin tanımlanarak belgelenmesine devam edilmesi.
6 Restorasyonu yapılacak çini eserlerde, uygulama yapılabilmesi için çalışma yöntemleri ve malzeme tanıtımı
7 Üç boyutlu bir çini obje üzerinde yapıştırma ve birleştirme yöntemlerinin tanımı
8 Formun eksik parçasının tümlenmesi ve tümleme yöntemleri hakında bilgi verilmesi
9 Her öğrenciye farklı bir çini form seçilerek restorasyon çalışmasının yapılması
10 Her öğrenciye farklı bir çini form seçilerek restorasyon çalışmasının yapılmasına devam edilmesi
11 Parça eser eksik tamamlama uygulamalarının devam etmesi Çalışmalara devam edilmesi
12 Tamamlanan çini objenin restorasyon projesinin sunularak çalışma aşamalarının anlatılması
13 Tamamlanan çini objenin restorasyon projesinin sunularak çalışma aşamalarının anlatılması ve eserin yazılı bir raporla teslim edilmesi ,Proje sunum, genel değerlendirme
14 Ara Sınav

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Tuba ÖKSE; Arkeolojik Çalışmalarda Seramik Değerlendirme Yöntemleri,Akeoloji ve Sanat Yay.,İst.,2002,179S.
Sait BAŞARAN, Pişmiş Toprak ve Cam Eserlerin Konservasyon/ Restorasyonu, İstanbul,2000,110S.

Yardımcı kaynaklar: Lesley ACTON- Paul MCAULEY; Repairing Pottery and Porcelain, London,1996,111S.
Susan BUYS- Victoria OAKLEY; Conservation and Restoration of Ceramics,1993, 243S.


Diğer ders materyalleri:
Bilgisayar, Çizim alet ve gereçleri (profil tarağı, kumpas )

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste çini ve seramik ürünlerde parça eser tamamlamaya yönelik kuramsal bilgiler anlatılacaktır. Ayrıca belgelemeye yönelik parça eser çizim teknikleri derste çeşitli çizim alet ve gereçleriyle nasıl çizilebileceği öğretilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 PR Proje
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BSN Başarı Notu VZ * 0.20 + PR * 0.30 + DKL * 0.20 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu VZ * 0.20 + PR * 0.30 + DKL * 0.20 + BUT * 0.30

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Hem kuramsal hem de uygulamalı bir ders olduğu için, teorik konularda önceden verilen ve derste işlenen ders notları üzerinden, uygulama kısmında da edinilen eksik parçalı seramik ya da çini objenin durum belgeleme çalışmalarını kapsayan bir ara sınav ve final yapılması planlanmaktadır. . Farklı formlarda (dik form, çanak formu vb.) arkeolojik çini ya da seramik objelerin eksik tamamlama projesi kapsamında eserin %25 in altında ve %25 oranlarında eksiğinin tamamlaması yapılarak objenin bilgisayar destekli veya desteksiz teknik çizimleri ve desen tamamlama çizimlerinin bulunduğu dosyanın öğrenci tarafından sunumu yapılacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Sınavlarda sorulan soru adedine göre 100 tam not üzerinden yapılacak dağılım sınav öncesinde belirtilecek, yanıtlara göre hesaplanan puan toplamı değerlendirmeye alınacaktır.
Proje değerlendirmesi öğrencinin yaptığı sunum, 100 tam puan üzerinden değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin başlama saatinden sonra gelenler derse alınsalar bile ders katılımda yarım ders katılımı olarak değerlendirmeye alınır. Tüm katılımlar yukarıda belirtilen oranla genel değerlendirmeye alınacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Sunulan konunun dersteki ilk anlatımı öncesi çalışma-araştırma sonuçları tartışıldıktan sonra derse başlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

serap.savas@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama (Atölye çalışması, Laboratuvar vb.) 13 2 26
Vize sınavına hazırlık 2 2 4
Final sınavına hazırlık 2 2 4
Sunum hazırlama 5 2 10
Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar 5 2 10
Proje 13 2 26
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 108

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19
ÖK.13
ÖK.2333
ÖK.335535
ÖK.45333333
ÖK.555555555