DERS ADI

: HALI TASARIMI I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HKK 4001 HALI TASARIMI I ZORUNLU 6 4 0 10

Dersi Veren Birim

Halı Kilim Eski Kumaş Desen

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT BAHADIR ÖZTÜRK

Dersi Alan Birimler

Halı Kilim Eski Kumaş Desen
Halı Kilim Eski Kumaş Desen

Dersin Amacı

Öğrencilere, Türkiye halıcılık tarihi ile yöresel halıları tanıtmak, halıları teknik ve tasarım özellikleri açısından analiz etmeyi öğretmek, öğrendiklerini yorumlayarak bilgisayar ortamında yeniden üretim desenleri ve özgün düzenlemeler ortaya çıkarabilmelerini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türkiye coğrafyasında gelişen halıcılık tarihi hakkında bilgi sahibi olması ve belli başlı yöresel halıları tanıması,
2   Halıların teknik özelliklerini belirleyebilmesi,
3   Yöresel halıların tasarım özelliklerini, örneklerden yola çıkarak saptayabilmesi,
4   Halı tasarımına başlamak için gerekli olan kriterleri bilmesi ve hesaplamaları yapabilmesi,
5   Halı tasarımına uygun bir programı kullanabilmesi,
6   Yöresel bir örnekten üretim deseni hazırlayabilmesi,
7   Yöresel motifleri ve kompozisyon düzenlerini kullanarak, onları bozmadan özgün düzenlemeler oluşturması, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Halı tasarımı ders içeriği hakkında bilgi, kurallar ve derse giriş. Türkiye coğrafyasında halıcılığın tarihçesi (sunum)
2 Uygulamalı olarak örnek halı üzerinde teknik analiz çalışması. Temel terimler ve hesaplamalar. Yöresel halıların genel özelliklerinin görsel örneklerle anlatılması. 1. Proje için bilgilendirme ve ödev konularının verilmesi.
3 1. proje için öğrenci çalışmalarının değerlendirilmesi ve bilgisayarda çizime giriş.
4 1. projeye devam
5 1. projeye devam
6 1. projeye devam
7 1. projeye devam
8 Bir yöre halısı (öğrenci sunumu) 1. Projeye devam.
9 Bir yöre halısı (öğrenci sunumu) 1. Projeye devam.
10 Bir yöre halısı (öğrenci sunumu) 2. Proje hakkında bilgilendirme.
11 Bir yöre halısı (öğrenci sunumu) 2. projeye devam.
12 Bir yöre halısı (öğrenci sunumu) 2. projeye devam.
13 Bir yöre halısı (öğrenci sunumu) 2. projeye devam.
14 Bir yöre halısı (öğrenci sunumu) 2. projeye devam ve genel değerlendirme.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:

- Turkish Handwoven Carpets Catalogue No:1,2,3,4,5. Hazl.: Güran Erbek. Ankara Ekim 1987. Ünal Ofset, 2.Baskı, Mayıs 1992. Sevinç Matb. (s.y) "T.C.Kültür Bakanlığı Döner Sermaye İşletmeleri Merkez Müdürlüğü
- ASLANAPA, Oktay: Türk Halı Sanatının Bin Yılı. İstanbul I987. Çeltüt Matb. 235 S. (126 renkli,82 s.b.resim+37 çizim) "Eren Yayıncılık ve Kitapçılık"
- YETKİN, Şerare: Türk Halı Sanatı. İstanbul 1974. Çeltüt Matbaacılık Koll.Şli. 165 S., 2.basım, Ankara 1991. Tisa Matbaacılık, 225 S. "Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları: 150, Sanat Serisi:20
- Turkish Carpets From The 13 th-18 th Centuries: (nazan ÖLÇER, Valkmar ENDERLEIN, Ferenc BATARI, John MILLS), (Yay: Ahmet ERTUĞ), Milan 1996, Amilcare Pizzi SPA, Tekstil Bank Yayını

Yardımcı kaynaklar:

Halı Dergileri, yöre halıları konusunda, kitap, tez ve makaleler, müzeler ve özel koleksiyonlar.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğretim üyesi, öğrencileri Türkiye coğrafyasında gelişen halıcılık tarihi konusunda bilgilendirir. Yöresel halıların temel özelliklerini görsel örneklerle anlatır. Uygulamalı olarak örnek halı üzerinde teknik analiz çalışması yapılır. Yöresel bir halı düzenlemesi yapabilmek için gerekli kriterler ve hesaplamalar örneklerle anlatılır. Alınan bilgileri kullanarak öğrenciden seçilen bir yöreye göre halı düzenlemeleri ve varyasyonları yapması istenir. Teorik ve uygulama çalışmaları boyunca öğrenci yönlendirilir.

Öğrenci uygulama çalışmaları pixel tabanlı programlarda gerçekleştirir. Bilgisayarda Desen Tasarımı derslerinde aldıkları temel bilgilerin üzerine, uygulama çalışması başında, programların halı tasarımına göre kullanımı ve pratik teknikleri anlatılır ve uygulama çalışmalarına başlanır.

Öğrenci ayrıca yöresel bir halının motiflerini deforme etmeden, istenilen ebatlarda üretim desenini hazırlar.

Öğrenciler tasarım çalışması yaptıkları yöreler haricinde başka bir yöre halısı hakkında da ödev ve sunum hazırlar.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 DKL DerseKatılım
3 ODV Ödev/Sunum
4 BSN Başarı Notu PR * 0.60 + DKL * 0.20 + ODV * 0.20

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Proje değerlendirmesi, yöreye göre kompozisyon ve motif seçimi, renk ve kompozisyon dengesi, proje dosyası içeriğine ve öğrencinin proje savunmasına göre yapılır.

Ödev ve sunum değerlendirmesi, çalışmanın içeriği, kaynakçanın genişliği ve derste öğrenilen teorik ve teknik bilgilerin doğru kullanılması ve farklı bir konu için yorumlama becerisine göre yapılır.

Derse katılım, öğrencinin derse devamı ve ders içi çalışmalarının performansına bakılarak öğretim üyesinin kanaatine göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin %80 ine katılım zorunludur.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 14 6 84
Uygulama (Atölye çalışması, Laboratuvar vb.) 14 4 56
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 14 7 98
Ödev hazırlama 1 8 8
Sunum hazırlama 1 3 3
Proje Sunumu hazırlık 1 5 5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 254

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.125
ÖK.25535
ÖK.3553
ÖK.435
ÖK.55355
ÖK.653
ÖK.75533