DERS ADI

: TEKSTİL ÜRÜNLERİ KONSERVASYONU I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HKK 2005 TEKSTİL ÜRÜNLERİ KONSERVASYONU I ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Halı Kilim Eski Kumaş Desen

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT GONCA KARAVAR

Dersi Alan Birimler

Halı Kilim Eski Kumaş Desen
Halı Kilim Eski Kumaş Desen

Dersin Amacı

Öğrencilere, koruma kültürünün dünyada ve Türkiye deki gelişimini kavratmak, koruma ile ilgili temel kavramları tanıtmak, koruma uygulamalarında işlem aşamalarını ve belgeleme yöntem ve tekniklerini irdelemektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Koruma kültürünün dünyada ve Türkiye deki gelişimini ana hatlarıyla belirtebilmeleri,
2   Koruma ve onarım ile ilgili temel kavramları tanımlayabilmeleri,
3   Koruma uygulamalarında işlem aşamalarını sıralayabilmeleri,
4   Koruma uygulamalarında belgelemenin önemini anlatabilmeleri,
5   Koruma uygulamalarında belgeleme yöntem ve tekniklerini anlatabilmeleri,
6   Koruma uygulamalarında hammadde bilgisinin önemini anlatabilmeleri,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Derse ilişkin yayınların ve ders içeriğinin tanıtımı
2 Koruma, saklama ve koruma kültürü
3 Koruma kültürünün dünyadaki gelişimi ve uluslar arası kuruluşlar
4 Koruma kültürünün Türkiye deki gelişimi, Osman Hamdi Bey ve döneminin koruma anlayışı
5 Cumhuriyet Döneminde kültürel varlıkların korunması ve Koruma ile ilgili temel kavramlar
6 Müzecilik açısından kültürün maddi ürünlerinin önemi
7 Korumada belgelemenin önemi
8 Tekstil ürünlerinin korunmasında temel ilkeler
9 Tekstil ürünlerinin korunmasında disiplinler arası çalışmanın önemi
10 Koruma uygulamalarında belgelemeye yönelik yapılan restitüsyon çalışmalarının önemi ve restitüsyonu yapılacak halı örneklerinin seçimi Öğrencilerin, halı ve düz dokumaların belgelenmesine yönelik yapacakları restitüsyon çalışmasının amacı, kullanılan farklı restitüsyon tekniklerini herhangi bir örneğin detayında uygulayarak öğrenmeleridir.
11 Seçilen halı örneklerinin restitüsyonunun uygun halı kağıdına karelenmesi.
12 Restitüsyon uygulamasına devam (Detay Çalışma)
13 Restitüsyon uygulamasına devam (Detay Çalışma)
14 Ara Sınav

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

AKIN,Nur; Osman Hamdi Bey Asar-ı Attika Nizamnamesi ve Dönemin Koruma Anlayışı Üzerine , Osman Hamdi Bey Dönemi Sempozyumu 17-18 Aralık 1992, Türk Tarih Vakfı Yayını,İst.1993
ANMAÇ, Elvan: Tekstil Ürünleri Konservasyonunun Temel İlkeleri. I. Ulusal Taşınabilir Kültür Varlıkları Konservasyonu ve Restorasyonu Kolokyumu. 6-7 Mayıs 1999 Ankara. S.75-80.
ANMAÇ, Elvan Gonca KARAVAR: Restorasyon ve Konservasyon Öncesi El Dokuması Halıların Teknik Analizi ve İşlem Aşamaları. III. Ulusal Türk El Dokumalarına Yaklaşım ve Sorunları Sempozyumu Bildirileri. 17-18 Mayıs 2000. S. 166.-169.
AHUNBAY, Zeynep;Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon,İstanbul,3.Baskı,2004,183 S. Yapı Endüstri Merkezi Yayınları:28
BALSTON, Michael: Koruma mı, Saklama mı , Toplumsal Tarih. Temmuz 2003, s.24.-29. (European Culturel Heritage Review, No:1, 2003, s.9-15 ten çeviri, Çev.: Dilek Şendil)
BEKTAŞ, Cengiz; Koruma Onarım, İstanbul 2001, 319S. Litaratür Yayıncılık:57

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu ders teorik işlenen bir derstir. Hedef derse öğrenci katılımını maksimum seviyede sağlamak ve ezberden çok, konuların araştırılarak ve tartışılarak kavratılmasını sağlamaktır. Bu doğrultuda ilk derste öğrencilere dersin 15 haftalık programı tanıtılır ve her hafta işlenecek konu ile ilgili olarak öğrencilerin hazırlıklı gelmeleri istenir. Böylece ders, karşılıklı tartışma ve fikir alışverişi şeklinde işlenerek öğrencilere rehberlik yapılır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev/Sunum
3 FN Final
4 BSN Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Teorik olarak derste işlenen konular ile ilgili bir ara sınav, bir final sınavı yapılacaktır. Ayrıca yaklaşık 25 cm. x 35cm. ölçülerinde restitüsyon tekniklerini gösterecekleri örnekler yaptırılacaktır. Arasına, final sınavı ve restitüsyonlardan alacakları notlardan öğrenci geçme notu hesaplanacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Hem ara sınav, hem restitüsyon çalışmaları hem de final sınavı 100 tam not üzerinden değerlendirilecek, ara sınavın %20 si, restitüsyon çalışmalarının %20 si, final sınavının %60 ı geçme notunu belirleyecektir. Her iki sınavda da sorulacak soruların değerleri öğrencilere bildirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam zorunluluğu %70 dir. Dönem bitmeden, son 15 gün içinde öğrencilerin devam durumunu gösteren liste panolarda ilan edilecek, devamsızlıktan kalan öğrenci final sınavına alınmayacaktır. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Öğrenciler bir sonraki derse hazırlıklı gelir. Arasınav ve final sınavı dışında, öğrencinin raporlu olması durumunda bu günler öğrencinin devamsızlığından sayılır. Arasınav ve/veya final sınavına mazeretsiz, girmeyen öğrenci her ne sebeple olursa olsun tekrar sınava alınmaz.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gonca.karavar@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 3 3
Final Sınavına Hazırlık 1 3 3
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 47

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.1555
ÖK.25
ÖK.345
ÖK.445
ÖK.555555555
ÖK.655555