DERS ADI

: MAKİNA HALISI TASARIMI I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HKS 3005 MAKİNA HALISI TASARIMI I SEÇMELİ 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Halı Kilim Eski Kumaş Desen

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT BAHADIR ÖZTÜRK

Dersi Alan Birimler

Aksesuar Tasarımı
Halı Kilim Eski Kumaş Desen
Halı Kilim Eski Kumaş Desen
Tekstil Tasarımı
Tekstil ve Moda Tasarım
Moda Giyim Tasarımı

Dersin Amacı

Öğrencilere makine halısı üretiminde kullanılan teknikleri tanıtmak ve bu tekniklere göre, belirli mekan veya tarza uygun makine halısı tasarımı yapabilmelerini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Makine Halısı üretim tekniklerini anlatabilmesi
2   Bu tekniklerde üretilmiş halıları tanıyabilmesi
3   Halı üretim tekniklerinin birbirine göre hem üretim hem de sonkullanıcı açısından avanyaj ve dezavantajlarını ayırt etmesi,
4   Güncel ev dekorasyon trendleri hakkında bilgi edinebilmesi ve bunları yorumlayabilmesi
5   Üretim tekniğini düşünerek, belirli bir mekana veya tarza uygun halı desenleri oluşturabilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ders içeriği hakkı hakkında bilgi, kurallar ve derse giriş.
2 Halı tasarımları için mekanların seçimi. Makine halısı dokuma teknikleri hakkında genel bilgi ve ödevlerin dağıtılması.
3 Projelerle ilgili verilerin tartışılması.
4 Projelerle ilgili verilerin tartışılması. Eskiz çalışmalarına başlangıç.
5 Projeye devam.
6 Wilton tipi makine halısı dokuma tekniği, Projeye devam.
7 Axminster tipi makine halısı dokuma tekniği, Projeye devam.
8 Auto ve hand tuft tipi halı üretim tekniği, Projeye devam.
9 Nonewoven tipi halı üretim tekniği, Projeye devam.
10 Halı Üretim tekniklerinin değerlendirilmesi, Projeye devam.
11 Projeye devam.
12 Projeye devam.
13 Projeye devam.
14 Projenin sonlandırılması ve dersin genel değerlendirmesi.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar


Seval UYANIK: Makine Halısı Üretimi, Öncü Basımevi, Gaziantep 2012.
Leyla YILDIRIM: Ev Tekstili Tasarımını Etkileyen Faktörler ve Türk Ev Tekstili Açısından Değerlendirilmesi, Uşşak Matbaacılık, Ocak 2008, İzmir. Dokuz Eylül Üniversitesi Gzel Sanatlar Enstitüsü Yayınları.
Edward Shlesinger: Buluş Nasıl Yapılır , 2006, TÜBİTAK yayınları.
Sanat Tarihi Kitapları
Ev tekstili için trendleri içeren web siteleri, dergiler
Makine halısı üreticilerine ait web siteleri
Makine halısına dair sektörel web siteleri ve dergiler

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğretim üyesi dersin başında genel olarak makine halısı üretim teknikleri hakkında bilgi verir. Teknikler detaylı araştırılması için öğrenciye ödev olarak verilir. Araştırma sonrası öğrenciden ödevlerini sunması istenir. Uygun koşullar sağlanması koşulu ile görerek öğrenmek amacıyla makine halısı üreten bir fabrikaya teknik gezi düzenlenir.

Halı tasarımı için güncel dekorasyon dergilerinden, öğrenciler tarafından belirlenen kriterlere göre mekanlar seçilir. Öğrencilerden seçtikleri mekanın dekorasyon tarzı, güncel dekorasyon trendleri ve mekan için tasarımlarında kullanmak istedikleri çıkış noktası hakkında veriler toplamaları istenir ve bu veriler sınıf içerisinde tartışılır. Öğrenciler elde ettikleri birikimi kullanılarak bütünde bir koleksiyon oluşturabilecek halı tasarımı eskizleri çizerler (Bilgisayarda veya konvensiyonel). Eskizler ve proje sürecinde kullanılan veriler proje dosyası ile sunulur.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 DKL DerseKatılım
3 ODV Ödev/Sunum
4 BSN Başarı Notu PR * 0.50 + DKL * 0.20 + ODV * 0.30

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ödev ve sunumlarda öğrencinin mümkün olduğunca çok kaynağa ulaşarak çalışmasını derlemesi ve sunumlarda konuyu anladığını ve başkalarına temel hatlaruyla anlatabilecek yetkinliğe sahip olduğunun göstermesi beklenir.
Proje değerlendirmesinde, öğrencinin istenilen kriterlere göre topladığı verilere, çıkış noktası seçimine, projeden elde ettiği teorik bilgiyi eskiz çalışmasında kullanımına bakılır.
Derse katılım, öğrencinin derse devamı ve ders içi çalışmalarının performansına bakılarak öğretim üyesinin kanaatine göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin %80'ine katılım zorunludur.
Öğrencile dersin başlangıç saatinde sınıfta hazır bulunur ve çalışmalarına başlar.
Öğrenciler ödev ve sunumlarını belirlenen günde yapar, gecikme ödev notuna yansıtılır.
Proje teslibi belirlenen günde yapılır, geç teslim edimek istenen projeler değerlendirmeye alınmaz.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Ödev Hazırlama 1 8 8
Sunum Hazırlama 1 8 8
Tasarım Projesi 1 5 5
Diğer Kısa Sınav 12 2 24
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 101

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19
ÖK.15353331333
ÖK.25353131333
ÖK.353531315333
ÖK.4535515155333
ÖK.5535315355555333