DERS ADI

: MİNYATÜRDE MİMARİ VE ŞEHİR TASVİRLERİ I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TES 4005 MİNYATÜRDE MİMARİ VE ŞEHİR TASVİRLERİ I SEÇMELİ 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Tezhip

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT FİLİZ ADIGÜZEL TOPRAK

Dersi Alan Birimler

Tezhip
Tezhip

Dersin Amacı

Bu dersin amacı; Osmanlı Minyatür sanatının tarihsel gelişimi ve uygulama tekniklerine giriş yaparak, Osmanlı minyatüründe, 16. yüzyılda Matrakçı Nasuh ile gelişen mimari yapı ve şehir tasvirlerini tanıtmak; kullanılan öğeleri ve uygulama tekniklerini öğretmek; minyatüre özgü bakış açısı ve biçim anlayışıyla günümüz şehir, mekan ve yapılarında bu tarzı özgün şekilde uygulatmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu derste verilen eğitimin sonunda öğrencinin Osmanlı minyatürünün tarihsel gelişimi, dönemler ve üsluplar ile ilgili temel bilgilere sahip olması,
2   16. yüzyılda Matrakçı Nasuh ile başlayan, tarih konulu yazmalarda yer alan şehir tasviri örneklerini tanıması, bu üslup ile ilgili bilgi sahibi olması,
3   Osmanlı minyatüründe kullanılan geleneksel ve güncel malzemeyi tanıması ve teknikler hakkında bilgi sahibi olması,
4   Şehir, mimari yapı ve mekan tasvirlerini günümüzde minyatür bağlamında uygulayan sanatçıları ve eserlerini araştırması, tanıması ve değerlendirmesi,
5   Osmanlı minyatüründe sıklıkla kullanılan doğa elemalarını tanıması ve ağaç, kaya, bulut, deniz vb. doğa öğelerini klasik üslupta uygulayabilmesi,
6   Var olan veya hayali bir şehir, mekan veya tek bir mimari yapıyla ilgili, yaptığı araştırmaları değerlendirip, görsel malzemeyi etkin biçimde kullanarak özgün bir kompozisyon oluşturması beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Osmanlı dönemine ait topografik minyatürlerin tanıtımı ve Matrakçı Nasuh minyatürleri
2 Konu ile ilgili görsel kaynakça ve dosya hazırlığı
3 Mimari yapı veya şehir tasviri için kullanılacak görsel dokümanların sınıflandırılması ve denetlenmesi
4 Özgün kompozisyon için eskiz çalışmaları
5 Eskiz çalışmaları
6 Eskiz çalışmaları
7 Özgün kompozisyon uygulaması için kağıt, renk belirleme
8 Kullanılacak farklı tekniklerin denenmesi ve belirlenmesi
9 Kompozisyonun onaylanması, kağıda aktarma ve uygulama çalışmaları
10 Uygulama çalışmaları
11 Uygulama çalışmaları
12 Uygulama çalışmaları
13 Uygulama çalışmaları
14 Çalışmaların tamamının aşamalarının kontrolü, onaylanması ve genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar


Metin And; Osmanlı Tasvir Sanatları 1: Minyatür, İş Bank. Yay., İstanbul 2002.
Oleg Grabar; Masterpieces of Islamic Art, Prestel Books, USA 2009.
Serpil Bağcı-Filiz Çağman-Günsel Renda-Zeren Tanındı; Osmanlı Resim Sanatı, Kültür Bak. Yay., İstanbul 2006.
Diğer ders materyalleri: Filiz Adıgüzel Toprak ders notları, New York Metropolitan Museum, Londra British Museum ve Victoria&Albert Museum Minyatürlü Yazmaları koleksiyonlarından ve gösterimdeki yazmalardan eser fotoğrafları, slayt sunumları, güncel minyatür sergi katalogları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu derste, Osmanlı minyatür sanatında görülen üsluplarla ilgili bilgi verilerek öğrencinin konuyla ilgili temel bilgilere sahip olması sağlanacaktır. Osmanlı da şehir tasvirleriyle öne çıkan üslubun sanatçısı Matrakçı Nasuh un eserleri üzerinde durularak günümüz minyatür sanatçılarının da eserlerinin bulunduğu görsel ağırlıklı bir dosya hazırlatılacaktır.Şehir tasviri veya mimari mekan tasvirleriyle ilgili görsel malzeme toplamak için yapılacak alan araştırması ve fotoğraflama yöntemleri desteklenecektir. Öğrencinin sınıf ortamında derse katkısı sağlanarak, şehir tasvirleri bakımından kompozisyon oluşturma ve tasarımla ilgili fikirlerini tartışması desteklenecektir. Tasarlama aşamasında eskiz oluşturma ve kompozisyonun onaylanması ile ilgili görüşmeler, öğretim üyesi tarafından her hafta dersin ilk ve son saatinde gerçekleştirilecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 DKL DerseKatılım
3 BSN Başarı Notu PR * 0.80 + DKL * 0.20

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders 2 kredi ile teorik, 2 kredi ile de uygulama şeklinde işlenecektir. Uygulamanın birebir gösterildiği ve öğrencinin uygulama tekniklerini izleyerek öğrenebileceği bir atölye disiplininde yürütülecek olan derste, derse katılım önemlidir. Öğrencinin uygulama tekniklerini öğrenmedeki çabası ve becerisi ders esnasında gözlemlenecek ve değerlendirilecektir. Öğrencinin eğitim dönemi boyunca düzenleyeceği görsel kaynakça ve eskiz çalışmaları da göz önünde tutulacaktır. Dönem boyunca yapılan çalışmalar sonucu öğrenci, yaptığı seçime göre bir mimari yapı veya bir şehir tasvirini özgün biçimde resimleyecektir; bu sunum asıl değerlendirmeyi oluşturmaktadır.

Değerlendirme Kriteri

Proje teslimi ve derse katılım oranları 100 tam puan üzerinden değerlendirilecek ve ortalamaları 100 tam puan üzerinden alınacaktır. Derse katılım %80 oranında zorunludur.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersle ilgili teorik bilgiler sözlü ve yazılı biçimde öğrenciye aktarıldıktan sonra, uygulamalar birebir öğrenci ile yapılır.
Yeni bir tekniğin gösterileceği derslere katılım zorunludur.
Bir sonraki dersle ilgili öğrenci bilgilendirilir ve konuyla ilgili ön araştırma yapması beklenir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

filiz.adiguzel@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 14 1 14
Atölye, Laboratuvar vb. kapsamındaki çalışmalar 14 2 28
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 98

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.655