DERS ADI

: ÖRME TASARIMI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TES 4170 ÖRME TASARIMI SEÇMELİ 2 2 0 5

Dersi Veren Birim

Tekstil Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT SEDEF ACAR

Dersi Alan Birimler

Aksesuar Tasarımı
Tekstil Tasarımı
Tekstil
Tekstil ve Moda Tasarım
Moda Giyim Tasarımı

Dersin Amacı

Bu ders; örme kumaşlar, ağır örme giysiler ve dekoratif örmeler tasarlatmaya yöneliktir.
Özellikle teknik, hammadde, iplik, renk kriterlerini doğru kullanarak tasarım yapmak ve üretim hesaplamalarını öğreterek uygulamalar yapmak amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Örme tekstillere yönelik kumaşlar ve ürünler tasarlayabilmesi,
2   Tasarımlarında yaratıcı, yenilikçi ve estetik boyutta, seçtiği konu bütünlüğünde renk, biçim ilişkisi kurabilmesi,
3   Kağıt üzerinde ya da el üretimiyle örme tasarımları gerçekleştirebilmesi,
4   Verilen proje konusu kapsamında tasarladıklarını üretime hazırlayabilmesi
5   Giysilik, iç mekan, dekoratif örme ve örme kumaş modası eğilimlerini izleme, uygulama ve eğilim yaratma becerisini sağlaması

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Örme tekstilleri üzerine eğilim ve malzeme araştırması
2 Araştırma üzerine sunum ve temaların belirlenmesi
3 Temalar ve proje doğrultusunda eskizlere başlanması
4 Kağıt üzerinde ya da uygulamalı eskiz çalışmaları
5 Eskiz değerlendirmesi, 6 ana tasarımın belirlenmesi ve kombinasyon önerileri
6 Ana tasarım çalışmalarına geçiş.
7 Ana tasarım çalışmaları, uygulama çalışmalarına geçiş
8 Tasarım çalışmaları, sunumlar hakkında öneriler
9 Tasarım çalışmaları, sunumlar
10 Tasarım çalışmaları, sunumlar
11 Tasarım çalışmaları, sunumlar
12 Tasarım çalışmaları, sunumlar
13 Tasarım çalışmaları, sunumlar
14 Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Collezioni Trends Magazine, Edited By Guilia Bulgarelli, Logos Publishing Srl., Italy, Süreli yayın
Encyclopedia Of Knitting, Dona Kooler s, Leusire Arts Publication, Arkansas, 2012
Yardımcı kaynaklar:
Örmecilik Esasları, Fatma Çeken, D.E.Ü. Mühendislik Fakültesi Basım Ünitesi, İzmir, 2004
Örme Terimleri ve Tanımlamaları, Arzu Marmaralı, Serap Dönmez Kretzschmar, E.Ü. Tekstil ve Konfeksiyon Araştırma-Uygulama Merkezi Yayını, No:26, İzmir, 2004
Knitted Clothing Technology, Terry Brackenbury, Blackwell Science, USA, 1992

Diğer ders materyalleri:
Moda giyim dergileri, dekorasyon dergileri, tekstil sanatı konulu dergiler, fuar broşürleri, trend analiz raporları, trend analiz web siteleri

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler
Öğretim elemanı öğrencileri, moda eğilimleri ve güncel ya da yenilikçi malzeme araştırmaları gerçekleştirerek çıkış noktaları, hedef kitleleri ve uygulama alanlarına yönelik tasarım yapmak için yönlendirir. Tasarım ve üretim aşamasında ortaya çıkacak konularda çözüm üretmeye yönlendirir ve konuları ile ilgili görüşlerini yazılı ve görsel olarak sunmalarını hazırlamalarını ister.

2. Gözden Geçirme Oturumları ve Sınıf Tartışmaları
Tasarlama aşamasında kağıt üzerinde ya da uygulamalı eskiz oluşturma, ana tasarımların seçimi ile ilgili verilen süreler bazında, gözden geçirme oturumları öğretim üyesi tarafından her hafta dersin ilk ve son saatinde gerçekleştirilecektir. Sınıf içi çalışmalar ve ev ödevleri bu oturumlarda çözülecek problemlerin temelini oluşturacaktır. Öğrencilerin sınıf tartışmalarına katılımı, tasarımları ile ilgili görüşlerini sunmaları önemli ölçüde teşvik edilecektir.

3. Uygulamalar
Tasarımdan üretime geçiş sürecinde öğrenciler, teknik ve uygulamalı derslerde aldıkları bilgileri üretim raporlarını hazırlama aşamasında nasıl kullanacakları konusunda örnek bir uygulama süreci ile bilgilendirileceklerdir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 ODV Ödev/Sunum
3 TUG TasarımUyg
4 DKL DerseKatılım
5 BSN Başarı Notu PR * 0.30 +ODV * 0.20 +TUG * 0.40 + DKL * 0.10

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders değerlendirme aşamasında, tasarımların estetik değeri, yaratıcılık, buluş, yenilikçi yaklaşım, çıkış noktasının tasarımlara yansıma şekli, tasarımların ürün grubuna uygunluğu, tasarımdan üretime geçişte seçilen malzemelerin, örgünün, tekniğin, uygunluğu, ortaya çıkan ürünün tasarımla uygunluğu ve seri üretimde uygulanabilirliği üzerinden puanlama yapılacaktır.

Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (1) derslere katılım durumuna, (2) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve sınıf içi proje çalılmasına (3) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Tekstil tasarımında kavramsal yaklaşım terim dizgeleri
Tekniklerle İlgili araştırma
Tasarım ve eskizlerin yeterliliği
Uygulamaların yeterliliği
Sunum

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin % 80 nine katılım zorunludur.
2.Her türlü intihal girişimi, fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3.Derse katılmamış olmak verilen ev ödevlerinin ve projelerin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4.Geciken proje teslimlerinde gecikilen her gün için bir harf notuna denk puan düşüşü olacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 14 2 28
Uygulama (Atölye çalışması, Laboratuvar vb.) 14 3 42
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 14 1 14
Ödev hazırlama 14 2 28
Sunum hazırlama 1 6 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 118

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19
ÖK.15335535335
ÖK.25333553135
ÖK.353315535
ÖK.4555551333335
ÖK.55353315