DERS ADI

: DENEYSEL KUMAŞ TASARIMI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TDS 4160 DENEYSEL KUMAŞ TASARIMI SEÇMELİ 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Tekstil Tasarımı

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT SEDEF ACAR

Dersi Alan Birimler

Tekstil Tasarımı
Tekstil
Tekstil ve Moda Tasarım

Dersin Amacı

Bu ders; işlev odaklı kumaş tasarımı yapmaya yöneliktir. Dokuma ve diğer tekstil teknikleri kullanarak, malzeme ve tekniğin sunduğu olanakları sorgulayıp yeni bakış açılarıyla fonksiyonel kumaşlar tasarlayıp, gerekli görüldüğünde seri üretim önerileri sunulması amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Farklı tekstil teknikleriyle yaratıcı, yenilikçi, seçtiği konu bütünlüğüne uygun giysilik kumaş tasarımları gerçekleştirmesi,
2   Tasarımlardan üretime geçiş sürecinde teknik, hammadde, iplik özelliklerini doğru analiz ederek uygun üretim çözümlemelerini yapması
3   Hammadde, üretim teknolojileri ve yenilikçi tekstil yapılarındaki gelişmeler konusunda farkındalık kazanması
4   Üretime hazırladığı tasarımı ürün haline getirebilmesi
5   Kumaş modası eğilimlerini izleme, uygulama ve eğilim oluşturma becerisini sağlaması

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giysilik Tekstillerin Güncel Eğilimleri Üzerine Araştırma
2 Araştırma üzerine sunum ve temaların belirlenmesi. Malzeme araştırması.
3 Temalar ve proje doğrultusunda eskizlere başlanması
4 Eskiz çalışmaları
5 Eskiz değerlendirmesi, 6 ana tasarımın belirlenmesi ve kombinasyon önerileri
6 Ana Tasarım Çalışmalarına Geçiş, Uygulanacak Olan Tasarım ve/veya Tasarımların Belirlenmesi, Uygulama Öğrenci Sırasının Belirlenmesi
7 Ana Tasarım Çalışmaları, Uygulama Çalışmalarına Geçiş
8 Ana Tasarım Çalışmaları, Uygulama Çalışmaları ve sunumlar hakkında öneriler
9 Ana Tasarım Çalışmaları, Uygulama Çalışmaları ve sunumlar
10 Ana Tasarım Çalışmaları, Uygulama Çalışmaları ve sunumlar
11 Ana Tasarım Çalışmaları, Uygulama Çalışmaları ve sunumlar
12 Ana Tasarım Çalışmaları, Uygulama Çalışmaları ve sunumlar
13 Ana Tasarım Çalışmaları, Uygulama Çalışmaları ve sunumlar
14 Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
The New Textiles, Chloe Clochester, Thames And Hudson, London, 1996
International Textile Design, Mary Shoeser, Lourence King Publishing, London, 1993
Textiles: A Handbook For Designers, Marypaul Yates, W.W. Norton & Company, London, 1996
Fashion, The Collection Of The Kyoto Costume Institute, Taschen, Kyoto, 2002
Yardımcı kaynaklar:
Dokuma Tekniği, Zahide İmer, Mayaş Matbaacılık ve Yayıncılık, Ankara, 1987.
Dokuma Tekniği ve Sanatı, Güngör Başer;Cilt II, Punto Yayıncılık Ltd. Şti., İzmir, 2005
Örmecilik Esasları, Fatma Çeken, D.E.Ü. Mühendislik Fakültesi Basım Ünitesi, İzmir, 2004
Knitted Clothing Technology, Terry Brackenbury, Blackwell Science, USA, 1992
The Textile Design Book, Karin Jerstrop, Eva Köhlmark, Lark Boks, North Carolina, 1995
Diğer ders materyalleri:
Moda giyimle ilgili süreli yayınlar, fuar broşürleri, trend analiz raporları, trend analiz web siteleri

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Dersler
Öğretim elemanı öğrencileri, serbest olarak ya da güncel moda eğilimleri doğrultusunda seçtikleri çıkış noktalarına, hedef kitleye ve uygulama alanlarına yönelik tasarım yapmak için yönlendirir. Tasarım ve üretim aşamasında ortaya çıkacak konularda çözüm üretmeye yönlendirir ve konuları ile ilgili görüşlerini yazılı ve görsel olarak sunmalarını hazırlamalarını ister.

2. Gözden Geçirme Oturumları ve Sınıf Tartışmaları
Tasarlama aşamasında eskiz oluşturma, ana tasarımların seçimi ile ilgili verilen süreler bazında, gözden geçirme oturumları öğretim üyesi tarafından her hafta dersin ilk ve son saatinde gerçekleştirilecektir. Sınıf içi çalışmalar ve ev ödevleri bu oturumlarda çözülecek problemlerin temelini oluşturacaktır. Öğrencilerin sınıf tartışmalarına katılımı, tasarımları ile ilgili görüşlerini sunmaları önemli ölçüde teşvik edilecektir.

3. Uygulamalar
Tasarımdan üretime geçiş sürecinde öğrenciler, ele alınan tekniğin gerektirdiği teknoloji ve tasarım olanaklarını belirlerken `Bilgisayar Destekli Tasarım ve Üretim derslerinde ve diğer teknik derslerde aldıkları bilgileri kullanarak tasarım yapacak ve uygulamalarını bu bilgileriyle destekleyecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PR Proje
2 ODV Ödev/Sunum
3 TUG TasarımUyg
4 DKL DerseKatılım
5 BSN Başarı Notu PR * 0.30 +ODV * 0.20 +TUG * 0.40 + DKL * 0.10

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Ders değerlendirme aşamasında, tasarımların estetik değeri, yaratıcılık, buluş, yenilikçi yaklaşım, çıkış noktasının tasarımlara yansıma şekli, tasarımların ürün grubuna uygunluğu, tasarımdan üretime geçişte seçilen malzemelerin, örgünün, tekniğin, uygunluğu, ortaya çıkan ürünün tasarımla uygunluğu ve seri üretimde uygulanabilirliği üzerinden puanlama yapılacaktır.

Öğrenci katılımından elde edilecek puan, (1) derslere katılım durumuna, (2) öğrencinin ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve sınıf içi proje çalılmasına (3) olumlu bir öğrenim ortamının yaratılması için öğrencinin sağladığı katkıya bağlı olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Tekstil tasarımında kavramsal yaklaşım terim dizgeleri
Tekniklerle İlgili araştırma
Tasarım ve eskizlerin yeterliliği
Uygulamaların yeterliliği
Sunum

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Dersin % 80 nine katılım zorunludur.
2.Her türlü intihal girişimi, fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.
3.Derse katılmamış olmak verilen ev ödevlerinin ve projelerin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazeret olarak değerlendirilmeyecektir.
4.Geciken proje teslimlerinde gecikilen her gün için bir harf notuna denk puan düşüşü olacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 14 2 28
Uygulama (Atölye çalışması, Laboratuvar vb.) 14 2 28
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 14 1 14
Ödev hazırlama 14 2 28
Sunum hazırlama 1 6 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 104

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19
ÖK.1335151155115
ÖK.25551353
ÖK.353515331
ÖK.433353133
ÖK.5312531