DERS ADI

: MİMARİDE DOĞAL TAŞ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DYT 4050 MİMARİDE DOĞAL TAŞ SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Doğal Yapı Taşları Teknolojisi

Dersin Düzeyi

Önlisans

Ders Koordinatörü

ÖĞRETİM GÖREVLİSİ RAMAZAN HACIMUSTAFAOĞLU

Dersi Alan Birimler

Doğal Yapı Taşları Teknolojisi

Dersin Amacı

bu dersin amacı öğrencilere geçmiş medeniyetlerde doğal taş kullanımı öğretmektir. Öğrencilerin bu örnekleri yorumlayarak günümüz kullanımı için ders çıkarmalarını sağlamaktır. Böylece günümüz mimarisinde doğru doğal taş kullanımını yorulmaması ve tasarlanması sağlanacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Antik dönem ve Roma dönemi doğal taş kullanımı ve bu dönemlere ait doğal taş eserlerini öğrenebilme.
2   Selçuklu dönemi doğal taş kullanımı, bu döneme ait eserleri taş kullanımı açısından yorumlayabilme.
3   Osmanlı dönemi doğal taş kullanımı ve bu döneme ait eserlerin taş kullanımı açısından yorumlayabilme.
4   Mimari yapı çeşitlerini ve bu yapılarda taş kullanım alanlarını tanımlayabilme
5   Döşeme, cephe, duvar, merdiven ve diğer kullanım alanlarında taş kaplama seçim kriter ve özelliklerini anlatabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Mimaride Doğal taş kullanımının tarihsel gelişimi,
2 Antik, Roma ve Bizans dönemi mimarisinde doğal taş kullanımı,
3 Antik kentler ve antik mermer ocakları,
4 Selçuklu dönemi doğal taş kullanım kültürünün analizi,
5 Osmanlı dönemi doğal taş işçiliği, taşların elde edilmesi,
6 Osmanlı dönemi doğal taş mimari eserlerin analizi
7 Sınav
8 Mimari yapıların tanıtımı, yapı çeşitleri,
9 Yapılarda kullanılacak taşlarda aranan özellikler,
10 Cephe ve iç duvar kaplamaları ve özellikleri, taş seçim ölçütleri,
11 Döşeme çeşitleri, kaplama ve özellikleri, taş seçim ölçütleri,
12 Merdiven çeşitleri, özellikleri, taş seçimi ölçütleri,
13 Banko çeşitleri, özellikleri, taş seçimi ölçütleri, Denizlik, eşik, söve ve harpuştalarda, taş seçimi ölçütleri,
14 Öğrenci araştırma ödevlerinin sunumu

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ders İçin Önerilen Kaynaklar:
Ana kaynak: Öztank N. (2010) Mimaride Doğal Taş , yayınlanmamış ders notu
Yardımcı kaynaklar: Yavi E. (1996) Mimarlık ve Sanatta Anadolu mermer uygarlığı, Yazıcı yayınevi, İzmir
Diğer ders materyalleri: Akurgal E. (1989) Anadolu Uygarlıkları, İstanbul
Bakırer Ö. Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı Mimarisinde taş ve tuğla işçiliği
Carol Soucek King 1995 Design with Tile, Stone and brick. PBC International INC, NewYork
Çetintaş M.B. 2009 Türk Denizcilerinin Mezar Taşları, Deniz Basımevi Md. İstanbul
Chacon Mark A. 1999 Architectural Stone Fabrication, İnstallation and Selection. John Wiley & Sons Inc. USA

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu ders sınıfta teorik ders anlatımı ve görsel sunum şeklinde işlenecektir. Öğretim üyesi öğrencilerle soru ve cevap şeklinde tartışma ortamı yaratacak, anlatılan yönteminin kavranması amacıyla araştırma ödevi verilecek öğrenciler hazırlamış oldukları bu ödevi sınıfta sunacaklardır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 ODV Ödev / Quiz
3 FN Final
4 BNS BNS VZ * 0.25 + ODV * 0.25 +FN * 0.50
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.25 +ODV * 0.25 + BUT * 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri


I. Vize %25: teorik bilgilerin yoklanması
II. Ödev %25: araştırma, yorumlama ve sunum yeteneklerinin yoklanması
III. Yarı Yıl Sınavı %50: tüm öğrenim çıktılarının yoklanması

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ramazan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi:13.00-14.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Ödev Hazırlama 1 22 22
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 85

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51