DERS ADI

: İLETİŞİM SOSYOLOJİSİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SOS 3004 İLETİŞİM SOSYOLOJİSİ ZORUNLU 3 0 0 5

Dersi Veren Birim

Sosyoloji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR ÖZKAN YILDIZ

Dersi Alan Birimler

Sosyoloji (İ.Ö)
Sosyoloji

Dersin Amacı

Kitle iletişim araçlarının modern toplumların ortaya çıkışındaki rolü ve günümüz toplumlarını çözümlemedeki önemini anlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İletişim sosyolojisinin alan ve çalışma yöntemlerini kavramak
2   Farklı kitle iletişim teori ve teorik yaklaşımlarını karşılaştırarak kavramak
3   Günümüz medya endüstrisini inceleme de eleştirel bir bakış açışı kazanmak
4   Medya endüstrisinin üretim ve dağıtım formları, ekonomik ve politik güç ile ilişkisini kavramak
5   Kitle iletişim araçlarındaki teknolojik gelişmelerin gündelik hayattaki deneyimlere etkisini kavramak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İletişim sosyolojisinin tanımı ve Çalışma Alanları (1)
2 Kitle İletişiminde Temel kavramlar I (1)
3 Kitle İletişimde Temel Kavramlar II (1)
4 Göstergebilim: Saussure (1)
5 Kitle İletişiminde Temel Araştırma Tekniği: İçerik Analizi (2)
6 Kitle İletişim ve İdeoloji: Althusser ve Gramsci (1)
7 Kitle İletişim İletilerinin İdeolojik Çözümlemesi (1)
8 En Yaygın Kitle İletişim Aracı: Televizyon (3, 4)
9 Ara Sınav
10 Kitle İletişim ve Kitle Toplumunun Yükselişi: Frankfurt Okulu I (5)
11 Kitle İletişim ve Kültür Endüstrisi (5)
12 Türkiye de Kitle İletişim Çalışmaları (6, 7)

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. John Fiske, 1990, İletişim Çalışmalarına Giriş, Ankara: Bilim ve Sanat
2. John Storey, Popüler Kültür Çalışmaları, babil Yayınları, 2005
3. Neil Postman, 1994, Televizyon: Öldüren Eğlence, İistanbul: Ayrıntı
4. Baudrillard, Tam Ekran, yapı Kredi yayınları, İstanbul, 2001
5. Beybin Kejanlıoğlu, 2005, Frankfurt Okulunun Eleştirel Uğrağı, Ankara: İmge
6. Beybin Kejanlıoğlu, 2004, Türkiye de Medyanın Dönüşümü, Ankara: İmge
7. Gülseren Adaklı, 2006,Türkiye de Medya Endüstrisi, Ankara: ütopya
8. John Keane, 1992, Medya ve Demokrasi, İstanbul: Ayrıntı

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

yüz yüze

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

sınavlar

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 16 3 48
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 16 3 48
Vize Sınavı 1 6 6
Final Sınavı 1 12 12
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 114

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55