COURSE UNIT TITLE

: VISUAL SEMIOTICS

Description of Individual Course Units

Course Unit Code Course Unit Title Type Of Course D U L ECTS
DIL 6101 VISUAL SEMIOTICS ELECTIVE 3 0 0 5

Offered By

General Linguistics

Level of Course Unit

Third Cycle Programmes (Doctorate Degree)

Course Coordinator

PROFESSOR KAMIL IŞERI

Offered to

General Linguistics

Course Objective

Learn the analysis and critical methods that semiotics offers in writing, by learing the observation process and the features of written semiotics, being able to hold a study on written texts.

Learning Outcomes of the Course Unit

1   Learn the Semiotic Analysis
2   Describe the wtiten texts in Semiotic Method
3   Can hold an analysis in the expressive base
4   Can hold an analysis in the syllabic base
5   Analyse the witten texts in a Semiotic method

Mode of Delivery

Face -to- Face

Prerequisites and Co-requisites

None

Recomended Optional Programme Components

None

Course Contents

Week Subject Description
1 General knowledge on Semiotics
2 Written Semiotics and meaning
3 Discourse Structures
4 Narrative Structures
5 Narrative Syllabus
6 Narrative Syllabus
7 Agents
8 Midterm
9 Modals
10 Modals
11 Deep structure and meaning
12 Connotation values
13 Semiotic square
14 Sample applications

Recomended or Required Reading

Günay¸ V.D. (2001) Göstergebilimsel Çözümlemede Kiplikler Kuramı ve Özne . Dil
Dergisi. Sayı: 99¸ Ankara: AÜ TÖMER Yayınları, [27-54].
Günay V.D. (2002). Göstergebilim Yazıları. Istanbul: Multilingual Yayınları.
Günay V. D. (2003). Bilmek ve Istemek Kiplikleri Açısından Özne . Günümüz Dilbilim
Çalışmaları içinde. Yayına Hazırlayanlar: Prof. Dr. Ayşe (Eziler) Kıran, Doç. Dr. Ece
Korkut, Dr. Suna Ağıldere. Istanbul: Multilingual Yayınları, [43-56].
Günay¸ V. D. (2004) Fransız Göstergebiliminde Yeni Açılımlar Dilbilim Dergisi. Sayı
12. Istanbul: Istanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Fransız Dili ve Edebiyatı
Anabilim Dalı Dergisi [29-45].
Günay¸ V. D. (2007) Metin Bilgisi. 3. Baskı. Istanbul: Multilingual Yayınları.
Kıran A. (1990a). Dilbilim-Göstergebilim Ilişkileri Dilbilim Araştırmaları. Ankara:
Hitit Yayınevi¸ [51-62].
Kıran A. (1990b). Günümüzde Yazınsal Göstergebilim XII. Dilbilim Kurultayı
Bildirileri. Ankara: Şafak Matbaası¸ [237-248].
Kıran A. (1999). Ben ve Ötekiler Dilbilim Araştırmaları. Istanbul: Simurg Yayınevi¸
[153-172].
Kıran A. (2003). Bir Yaz Gecesi Rüyası ¸ Türkoloji Dergisi. Sayı XVI. Cilt 2. Ankara
Dil ve Edebiyat Araştırmaları Derneği Yayınları¸ [117-130]
Kıran A. (2004). Göstergebilim ve Yazınsal Çözümlemeler Disiplinlerarası Ortam ve
Yöntem Sorunları. Yayına hazırlayan Prof. Dr. Nedret Öztokat. Istanbul: Multilingual
Yayınları, [50-61].
Kıran A. (2010). Çağdaş Bir Düşünme Biçimi Olarak Göstergebilim Dilbilim Dergisi.
Sayı 22. Istanbul: Istanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Fransız Dili ve Edebiyatı
Anabilim Dalı Dergisi, [1-18].
Kıran Z. ve Kıran A.(Eziler) (2007). Yazınsal Okuma Süreçleri. 3. Baskı, Ankara: Seçkin
Yayınevi.
Martin¸ S. ve Ringham¸ F. (2000) Dictionary of Semiotics. London: Cassel.
Rifat M. (1996). Göstergebilimcinin Kitabı. Istanbul: Düzlem Yayınları.
Rifat M. (1998). XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları I¸ Istanbul: Yapı
Kredi Yayınları.
Rifat¸ M. (2007). Metnin Sesi. Istanbul: Türkiye Iş Bankası Kültür Yayınları.
Öztokat T. N. (2005) Yazınsal Metin Çözümlemesinde Kuramsal Yaklaşımlar. Istanbul:
Multilingual Yayınları.
Yücel T. (1982a). Yazının Sınırları. Istanbul: Adam Yayınları.
Yücel T. (1982b). Yazın ve Yaşam. Istanbul: Yol Yayınları.
Yücel T. (1991b). Eleştirinin ABC si. Istanbul: Simavi Yayınları.
Yücel T. (2005). Yapısalcılık. Istanbul: Can Yayınları. 2. Baskı.
Yücel T. (2006). Göstergeler. Istanbul: Can Yayınları.
Yücel T. (2009). Eleştiri Kuramları. Istanbul: Türkiye Iş Bankası Kültür Yayınları.

Planned Learning Activities and Teaching Methods

1. Presentations about the sunject
2. Narration/debate with the help of examples
3. Question & Answer

Assessment Methods

SORTING NUMBER SHORT CODE LONG CODE FORMULA
1 MTE MIDTERM EXAM
2 FCG FINAL COURSE GRADE
3 FCGR FINAL COURSE GRADE MTE * 0.40 + FCG* 0.60
4 RST RESIT
5 FCGR FINAL COURSE GRADE (RESIT) MTE * 0.40 + RST* 0.60


Further Notes About Assessment Methods

None

Assessment Criteria

Will be evaluated with the help of the articles which are going to be prepared for midterm and final exams.

Language of Instruction

Turkish

Course Policies and Rules

1. Attendance to the 80% of the courses is compulsory.
2. Attendance to the midterm, assignments and final exams will be taken into consideration in evaluation
3. Cheating and Plagiarism attempts in midterm, assignments and final exams will be graded as "0" (zero).

Contact Details for the Lecturer(s)

funda.uzdu@deu.edu.tr
fundauzdu@gmail.com

Office Hours

To be announced.

Work Placement(s)

None

Workload Calculation

Activities Number Time (hours) Total Work Load (hours)
Lectures 10 3 30
Preparations before/after weekly lectures 10 3 30
Preparing assignments 1 25 25
Preparing presentations 2 20 40
Final 1 3 3
Midterm 1 3 3
TOTAL WORKLOAD (hours) 131

Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes

PO/LOPO.1PO.2PO.3PO.4PO.5PO.6PO.7PO.8PO.9PO.10PO.11PO.12PO.13
LO.1525355255
LO.2525355255
LO.3525355255
LO.4525355255
LO.5525355255