DERS ADI

: TEMEL DRAMATURGİ II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
DYA 1006 TEMEL DRAMATURGİ II ZORUNLU 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Dramatik Yazarlık-Dramaturji

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR HÜLYA NUTKU

Dersi Alan Birimler

Dramatik Yazarlık-Dramaturji

Dersin Amacı

İlk sömestirde dram sanatının tür, akım, oyun yapısı hakkında bilgi edinen öğrenci bu aşamada öğrendiği kavramlar ışığında bilgilerini metinlere uygulayarak bir metnin ele alınışında ne gibi dramaturgiye yönelik çalışmalar yapabilir, ne gibi araştırma başlıkları saptayabilir, bunun üzernide durur.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dramaturginin temel kavramları,
2   Dramaturgun görevleri hakkında bilgilenmiş olması,
3   Oyunun temel yapısı hakkında bilgi sahibi olması,
4   Olay dizisi, aksiyon planı, tema, motif, dramatik olay, çatışma, durum, düğüm, kriz noktaları, çözüm, final, zaman, mekan, konuşma örgüsü ve kişileştirme gibi dramatik tasarımı ilgilendiren temel kavramları özümsemiş olması,
5   Model oyunlarda uygulamalı bir şekilde yorum yapma yeteneğinin gelişmiş olması beklenir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

DYA 1005 - Temel Dramaturgi I

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Bir önceki dönemde ele alınan kavramların irdelenmesi Tiyatro terminolojisi açısından işlenen kavramların tekrarlanması gerekir
2 Kişileştirmenin temel ilkeleri Karakterin biyolojik ve fizyolojik özellikleri
3 Karakterin sosyolojik özellikleri statü eğitim hobilerin değerlendirilmesi
4 Karakterin psikolojik özelliklerinin ele alınışı
5 Anlatıcının işlevi, tek kişilik oyunlarda anlatım iki kişilik oyunlarda diyalog yoluyla anlatım özellikleri
6 Çatışma olgusunun tiyatroda ele alınışı çatışmayı oluşturan koşullar
7 Statik durağan çatışma,önceden belirtilen çatışma
8 En çok kullanılan çatışma özelliklerinden basamaklı çatışma Örnek oyun okunur ve örneklemeler yapılır
9 Çağdaş tiyatroda kullanılan atlamalı çatışma En iyi örneklerden biri Strindberg in Baba adlı oyunu
10 Durum oyunlarının günümüzde ele alınışı Memet Baydur'dan seçilen bir örnek oyun işlenir.
11 Metinlerarası içeren oyunlar bir oyunun diğer oyunla bağlantısından yeni bir oyun oluşturma örneği
12 Ustalara saygı çerçevesinde bilinen bir oyunun bugüne uyarlanması üzerine bir örnekleme
13 Genel değerlendirme yapılır, tüm bilgiler sınava yönelik irdelenir
14 Sınav

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Yardımcı kaynaklar: Yardımcı kaynaklar TRY 1023 Dramaturgi 1.sömestirde belirtilen kaynaklardır. Buna ek olarak sadece Özdemir Nutku Gösterim Terimleri Sözlüğü ek olarak önerilir

Diğer ders materyalleri: Dersin içinde işlenen konulara ilişkin kısa ve uzun oyunlardan örnekler seçilir.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kuramsal ve daha çok gösterim terimleri sözlüğü kanalıyla edindiği oyun yapısına ilişkin kuramsal bilgiyi uygulama yaparak deneyim kazandırma ve bu yolla da birçok oyun metni tanıma ve izleme olanağı kazandırmak amaçlanır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yöntembilimsel olarak önce kavram sonra kavramın uygulanması sonra günümüze göre oyunda ele alınan temanın günümüz içindeki yeri ve bugünün seyircisi için ne ifade ettiği tartışılarak örnek oyunlarla temrinler yapılması, katılım, devam, tartışmaya yöneltmek yöntemsel olarak benimsenir.

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirme devam kadar sınav ve vize kadar dönem içindeki öğrencinin dersteki tutumu önemlidir. Birinci sınıfta öğrenme ve kavrama çabasının güçlü olduğu bir süreçte öğrenci özellikle dram sanatını oluşturan tüm kavramları ilerde tiyatro kavramlarına yönelik bir sorun yaşamaması için devamlı sözlük bilgisi edinmeye çalışmalı ve bundan sonra da okuduğu oyunlara uygulamalıdır. Ölçüt, öğrenciyi araştırmaya yönlendirme yoluyla artan merak ve ilginin ölçülmesine bağlıdır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrencinin derse devamı ve katılımı zorunludur. Öğrenci istenen oyunu ders öncesi okumuş olmalı ve ele alınan konu bağlamında değerlendirerek derse katılmalıdır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 2 2 4
Vize Sınavına Hazırlık 2 2 4
Final Sınavına Hazırlık 2 3 6
Ödev Hazırlama 3 3 9
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 53

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.15455
ÖK.25455
ÖK.35455
ÖK.45455
ÖK.55455