DERS ADI

: OYUNCULUK TARİHİ I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TOS 4005 OYUNCULUK TARİHİ I SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Oyunculuk

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR HÜLYA NUTKU

Dersi Alan Birimler

Oyunculuk

Dersin Amacı

Bu dersin amacı geçmişinde yazar egemenliğinde başlayan tiyatronun giderek oyuncu ve oyunculuğun gelişimiyle birlikte oluşan oyunculuğun tarihini aktarmaktır. Oyuncunun tarihi hem sahnede oyuncunun başarısının tarihi hem de metodolojik olarak oyunculuğun kuramının ve uygulamasının dünya tiyatrosuna kazandırdıkları üzerine kuruludur.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Oyunculuğun tarih boyunca gelişimi fikri aktarılır.
2   Yönetmenliğin gelişimiyle birlikte oyunculuğun buna paralel gelişimi ele alınır
3   Oyunculuktaki method gelişimleri verilir.
4   Sahne uygulama deneyimlerinin kuramsal bilgiye aktarılışının gelişimi verilir.
5   Tarih boyunca sahnede başarılı olmuş aktörler hakkında bilgi edinmesi sağlanır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Oyunculuk sezgisinden Oyunculuk Sanatına Oyunculuk hakkında bilgi verilerken sezgi ve sanat farkı vurgulanır
2 Oyunculuk Sanatının Başlangıcında Antik Yunandaki durum Profesyonel oyuncunun 7 temel aşaması hakkında bilgi verilir.
3 Antik Yunan Tiyatrosunda Oyunculuk Sanatı Genel değerlendirme
4 Antik Roma Tiyatrosunda Oyunculuk Sanatı Genel değerlendirme
5 Hindistanda Oyunculuk Genel değerlendirme
6 Ortaçağda Bin yıllık sessizlik Genel değerlendirme
7 Eski Çin tiyatrosu Genel değerlendirme ve oyunculuk kodlarına giriş
8 Eski Japon Tiyatrosunda Oyunculuk Genel değerlendirme ve Japonlarda oyunculuk eğitimi
9 İslamda ve Eski Türk Uygarlıklarında Oyunculuk Genel değerlendirme
10 Rönesansta Oyunculuk Sanatı İtalya,Fransa,İngiltere, İspanya, Türkiye XV ve XVI.yüzyıllarda oyunculuk
11 Onyedinci Yüzyıl Barok Çağı İtalya,Fransa,İngiltere,İspan- ya,Alman,Japon ve Türkiye
12 Onsekizinci yüzyıl:Akıl ve Araştırma Çağı Fransa,İngiltere,İtalya,Alman-ya,Amerika,Rusya,Türkiye
13 Ondokuzuncu Yüzyıl: Başkaldırı ve Yenilikler Çağı Almanya İtalya,Rusya,Fransa,İngiltere,ABD-
14 Final Türkiye

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Dersi oluşturan kaynaklar
Özdemir Nutku, OYUNCULUK TARİHİ 1.cilt Dost Yay Ankara 2002
Salih Canar (1909-1971) Doğuş Matbaası ,Ankara, 1972
Avni Dilligil (1908-1971) Nurdoğan Matbaası,İstanbul,1977
Firet Tartan, ALTMIŞINDA BİR TAZE, 1.2.3.4.5.cilt Devlet Tiyatroları Vakfı Yay. Ankara
Aşor Madat, SAHNEMİZİN DEĞERLERİ, 1.2.cilt AB Neşriyatı, İstanbul, 1943
Gülriz Sururi, BİR AN GELİR, Doğan Kitap, İstanbul, 2003
Gülriz Sururi, KILDAN İNCE KILIÇTAN KESKİN, Milliyet Yay, İstanbul 1978
Vasfi Rıza Zobu, O GÜNDEN BU GÜNE, Milliyet yay, İstanbul,1977
Vasfi Rıza Zobu, UZUN HİKAYENİN SONU, Omaş Matbaacılık, İstanbul, 1990,

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrenme ve öğretme stratejisi öğrencinin tarihsel gelişim hakkında bilgi edindikten sonra oyuncunun önemi, sahnedeki performansına ilişkin kimi görsel verilerin de ışığında bilgilendirilmesinin yanısıra oyuncuların anı kitaplarından yola çıkarak sahne yaşamının zorlukları ve geliştirilen oyunculuk yöntemlerinin sahnelemenin katkısıyla ulaştığı boyutlar, yönetmen-oyuncu ilişkisinin oyunculuk tarihindeki yeri üzerine bilgiler verilir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öncelikle öğrenciye kuramsal bilgi aktarıldıktan sonra okunması gereken kaynakçaya yönelik ödevler sunması istenir. Dersi seçen öğrencilerin kaynak kitaplarda gerek tarih, gerek anı, gerekse görsellerden yararlanarak sunum yapmaları önerilir. Sunumların sonucunda sınıfta yapılan tartışmalarla yorum ve değerlendirmeler, katılım önemlidir.

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirmenin önemli kriterlerden ilki derse devam durumudur. Öğrenci kendisine verilen ödev ve bunun sunumuyla yükümlüdür. Hazırlanan ödevlerdeki görsel malzeme, kaynakça, dip not titizliği, sunumdaki tartışmaları yönetme becerisi ve finalde de yorumu önemlidir. Böylece merak, ilgi, araştırmaya yönlendirme önemlidir. Vize sınavı, katılım ve finaldeki başarısı dersin temelini oluşturur.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Öğrenci kaynak kitaplardan sorumludur, devama dikkat etmelidir, kurallar gereği sunumu hazırlamak ve seminerde sunmalıdır. Diğer öğrenciler de kaynakların ışığında yorumlama ve tartışmalara katılmalıdır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 4 2 8
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 52

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17PK.18PK.19PK.20
ÖK.154454335
ÖK.254453335
ÖK.354453335
ÖK.455453335
ÖK.544353225