DERS ADI

: TİPOGRAFİ II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GRF 2004 TİPOGRAFİ II ZORUNLU 2 2 0 4

Dersi Veren Birim

Grafik Bölümü

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR HACI YAKUP ÖZTUNA

Dersi Alan Birimler

Grafik
Grafik Tasarımı
Grafik Resimleme ve Baskı

Dersin Amacı

Öncelikli olarak öğrencinin metni oluşturan temel yapıları öğrenmesi amaçlanmaktadır. Metni oluştururken kullanacağı paragraf sistemleri ve metnin düzenlenmesini sağlayan yapılar üzerine odaklanılır. Metni doğru okumamızı sağlayan ve okumamızı kolaylaştıran hiyerarşik düzenlerin, `sayfayı bölme-yapılandırma, görsel-metin ilişkisi, negatif-pozitif alan değerlendirmesi gibi konuların öğrenilmesi dersin amaçları arasındadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Metni oluştururken kullanılabilecek tüm yapıların bilgisine sahip olması ve pratikte uygulayabilmesi
2   Tasarımda hiyerarşik düzenleme (bilgiyi yapılandırabilme) yapabilmesi
3   Tasarımda okunurluk ve okuturluk kavramını uygulamada gösterebilmesi
4   Bir tasarımı farklı kılabilmek için sayfayı en doğru ve yaratıcı bir şekilde yapılandırabilmesi
5   Tasarıma uygun yazı karakteri seçimi yapabilmesi ve mesajı vurucu bir şekilde aktarabilmesi
6   Verilen Projeleri edindiği bilgiler doğrultusunda yaratıcı bir şekilde çözüp, sonlandırabilmesi, bitirmiş olduğu projeleri doğru ve beklenmedik bir şekilde sunuma hazırlayabilmesi
7   Edindiği bilgileri hem mesleki hem sanatsal çalışmalarda yaratıcı bir şekilde kullanabilmesi ve bunu yaşam boyu sürdürebilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Verilen bir dergi sayfasının yeniden yapılandırılması. Metnin düzenlenmesini sağlayan yapılar ve paragraf sistemleri üzerinde örneklerle anlatım.
2 Verilen bir dergi sayfasının yeniden yapılandırılması. Eskizler üzerinden kritik.
3 Verilen bir dergi sayfasının yeniden yapılandırılması. Seçilen eskizlerin bilgisayara aktarılması.
4 Verilen bir dergi sayfasının yeniden yapılandırılması. Seçilen çalışmanın sonlandırılması.
5 Verilen bir dergi sayfasının yeniden yapılandırılması. İş teslimi ve kritik.
6 Bir kitabın ilk 30 sayfasının yeniden düzenlenmesi / Bir şiir kitabının yeniden düzenlenmesi. Yazı karakteri seçimi ve tasarıma uygun yazı karakterinin kullanılması konusu üzerinde örneklerle durulur ve pekiştirmek için bir proje verilir.
7 Bir kitabın ilk 30 sayfasının yeniden düzenlenmesi / Bir şiir kitabının yeniden düzenlenmesi. Eskizler üzerinden kritik.
8 Bir kitabın ilk 30 sayfasının yeniden düzenlenmesi / Bir şiir kitabının yeniden düzenlenmesi. Seçilen eskizlerin bilgisayara aktarılması.
9 Bir kitabın ilk 30 sayfasının yeniden düzenlenmesi / Bir şiir kitabının yeniden düzenlenmesi. Seçilen çalışmanın sonlandırılması.
10 Bir kitabın ilk 30 sayfasının yeniden düzenlenmesi / Bir şiir kitabının yeniden düzenlenmesi. İş teslimi ve kritik.
11 Bir gazetenin yeniden tasarlanması. Okuturluk ve okunurluk üzerinde durulur. Tasarlanacak yüzeyi bölme ve yapılandırma, sayfada vurgu oluşturma, bilginin hiyerarşik olarak düzenlenmesi ve görsel-metin ilişkisi örneklerle irdelenir.
12 Bir gazetenin yeniden tasarlanması. Eskizler üzerinden kritik.
13 Bir gazetenin yeniden tasarlanması. Seçilen eskizlerin bilgisayara aktarılması.
14 Bir gazetenin yeniden tasarlanması. Seçilen çalışmanın sonlandırılması.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

CRAIG, J. (2006). Designing with Type: The Essential Guide to Typography, Watson-Guptill.
CRAIG; J. (1990). Basic typography: a design manual, New York: Watson-Guptill Publications.
SAMARA, T. (2006). Typography Workbook: A Real-World Guide to Using Type in Graphic Design, Rockport Publishers.
CARTER, R., Day, B., Meggs, P. Typographic Design: Form and Communication
BECER, E. (2007), Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları
JUBERT, R., LUPTON, E. and LEMOİNE, S., Typography and Graphic Design: From Antiquity to the Present, Flammarion
AMBROS, G. and HARRİS, P., Typo: The Fundamentals of Typography, AVA Publishing
Typography: The Arrangement, Style and Appearance of Type and Typefaces
SARIKAVAK, N. K., Tipografinin Temelleri, Doruk
SARIKAVAK, N. K., Sayısal Tipografi: Batı da ve Ülkemizde Sayısal Harf/Font Tasarımcıları, Başkent Üniversitesi Yayınları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 PRR Proje
2 PER DerseKat/Perfor.
3 JRR JüriDeğer.
4 BSN Başarı Notu PRR * 0.70 + PER * 0.10 + JRR * 0.20

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik Bölümü Bölüm Başkanı
Tel: 0232 412 91 60
e-mail: yakup.oztuna@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 14 2 28
Uygulama (Atölye çalışması, Laboratuvar vb.) 14 2 28
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (taslak hazırlama, makalelerin okunması vb.) 13 3 39
Ders dışı görüşme (eskiz, fikir vb.) 12 0,5 6
Dönem Sonu Jüri Değerlendirmesi için Sunum hazırlama 1 8 8
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 109

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.1444
ÖK.22
ÖK.3
ÖK.41345
ÖK.555354
ÖK.65554535
ÖK.755