DERS ADI

: TEKSTİL ÜRÜNLERİNDE DOĞAL BOYA MAD.II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
GES 5022 TEKSTİL ÜRÜNLERİNDE DOĞAL BOYA MAD.II SEÇMELİ 3 0 0 3

Dersi Veren Birim

Geleneksel Türk Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT GONCA KARAVAR

Dersi Alan Birimler

Geleneksel Türk Sanatları Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Öğrencilerin, boya bitkilerini ve bu bitkilerle iplik boyama yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde araştırmasını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Kırmızı renk veren boya bitkileri, boyama yöntemi ve boyama reçetelerinin tespitini yapabilmeleri,
2   Sarı renk veren boya bitkileri, boyama yöntemi ve boyama reçetelerinin tespitini yapabilmeleri,
3   Mavi renk veren boya bitkileri, boyama yöntemi ve boyama reçetelerinin tespitini yapabilmeleri,
4   Kahverengi renk veren boya bitkileri, boyama yöntemi ve boyama reçetelerinin tespitini yapabilmeleri,
5   Yaptıkları araştırmaları akademik düzeyde sunabilmeleri,

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Ders İçeriğinin tanıtılması
2 Kırmızı renk elde edilen boya bitkisi:kök boya
3 Kırmızı renk elde edilen hayvansal boyarmaddeler: purpura, kermes
4 Kırmızı renk elde edilen hayvansal boyarmaddeler: koşnil, lak
5 Mavi renk boyar maddeleri
6 Mavi renk boyar maddeleri
7 Sarı renk boyar maddeleri
8 Sarı renk boyar maddeleri
9 Sarı renk boyar maddeleri
10 Mor, Portakal rengi, yeşil, kahverengi ve siyah renk boyarmaddeleri.
11 Mor, Portakal rengi, yeşil, kahverengi ve siyah renk boyarmaddeleri.
12 Araştırma konularının aktarılması
13 Araştırma konularının aktarılması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

İsmail ÖZTÜRK: Doğal Bitkisel Boyalarla Yün Boyama. Ürün Yayınları. 97 S.
Turhan BAYTOP: Türkçe Bitki Adları Sözlüğü. Ankara 1994. 508 S.
Recep KARADAĞ: Doğal Boyamacılık. Ankara 2007. 128 S.
Nevin ENEZ: Doğal Boyamacılık. İstanbul 1987. Marmara Üniv. Güzel San. Fak. Yay. No:1
Mustafa HARMANCIOĞLU: Türkiye de Bulunan Önemli Bitki Boyalarından Elde Olunan Renklerin Çeşitli Müessirlere Karşı Yün Üzerinde Haslık Dereceleri. Ankara 1955. Ankara Üniv. Ziraat Fak. Yay.: 77

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Farklı renkler veren boya bitkileri akademik düzeyde araştırılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Quiz/Ödev
3 FN Final
4 BNS Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.20 + ODV * 0.20 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Teorik olarak derste işlenen konular ile ilgili bir ara sınav, bir final sınavı yapılacaktır. Ayrıca öğrencilerden birer ödev hazırlamaları istenecektir. Arasınav, ödev ve finalden alacakları notlardan öğrenci geçme notu hesaplanacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Hem ara sınav, hem ödev, hem de final sınavı 100 tam not üzerinden değerlendirilecek, ara sınavın %20 si, ödevin %20 si, final sınavının %60 ı geçme notunu belirleyecektir. Her iki sınavda da sorulacak soruların değerleri öğrencilere bildirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derse devam zorunluluğu %70 dir. Dönem bitmeden, son 15 gün içinde öğrencilerin devam durumunu gösteren liste panolarda ilan edilecek, devamsızlıktan kalan öğrenci final sınavına alınmayacaktır. Arasınav ve final sınavı dışında, öğrencinin raporlu olması durumunda bu günler öğrencinin devamsızlığından sayılır. Arasınav ve/veya final sınavına mazeretsiz, girmeyen öğrenci her ne sebeple olursa olsun tekrar sınava alınmaz. Her ders sonuna doğru bir sonraki derste işlenecek konu çalışma-araştırma konusu olarak öğrenciye sunulur. Öğrenciler bir sonraki derse hazırlıklı gelir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

gonca.karavar@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Ödev Hazırlama 1 30 30
Vize Sınavı 1 5 5
Final Sınavı 1 5 5
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 79

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.1545
ÖK.2545
ÖK.3545
ÖK.4545
ÖK.5545