DERS ADI

: TASARIM KURAMLARI II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SER 5032 TASARIM KURAMLARI II SEÇMELİ 4 4 0 8

Dersi Veren Birim

Seramik ve Cam Tasarımı Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT EFE TÜRKEL

Dersi Alan Birimler

Seramik ve Cam Tasarımı Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Dersin Amacı: Sanayi ve sanatsal üretimleri yalın ihtiyaçların karşılanmasına yönelik basit, kaba bir meta üretimi olarak düşünmek mümkün değildir. Gerek insan ihtiyaçları, gerek bunları karşılamaya yönelik üretim sürekli değişim içersindedir. Tasarım, bu çerçevede, çağdaş sanayinin ve üretimin bütün süreçlerinde rol oynayan vazgeçilmez bir boyutunu oluşturmaktadır. Yaşamımız süresince işlevsel olarak kullandığımız, görsel olarak yararlandığımız her şey kendine özgü kurallarla tasarlanmış ve üretilmiştir. Sanat ve tasarım ağırlıklı bu derste:
Mekânsal model yapma becerilerinin geliştirilmesi amaçlanırken;
*Tasarım ilkelerine etki eden unsurlar konularında bilgilendirmeler amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu derste verilen eğitim sonunda öğrencinin; tasarım ve tasarım ilkeleri konusunda bilgi sahibi olması ve sahip olduğu bu bilgilerle mekânsal tasarımlar gerçekleştirebilmesi,
2   Sahip olduğu bilgiler ile ileri modellemeler yapabilmesi,
3   Sahip olduğu bilgiler ile yeni ve özgün tasarımlar yaratabilmesi,
4   Sahip olduğu bilgiler ile ürün teknolojilerini ve işlevselliğini geliştirebilmesi ve bu bilgiler ile işlevsel ürünler ortaya koyabilmesi,
5   Kazanmış olduğu üst düzey bilgilerini aktarabilmesi beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tasar Unsurları
2 Çizgi
3 Yön
4 Biçim
5 Ölçü
6 Aralık
7 Doku
8 Renk
9 Değer
10 Hareket
11 Işık ve Gölge
12 Büyük-Küçük
13 Dolu-Boş
14 Sunumlar üzerinde genel tartışma

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Temel Tasar , Prof. Hulüsi Güngör, Afa Matbaacılık, İstanbul 1982
Temel Tasarım , Prof. Dr. Latife Gürer, İTÜ Mimarlık Fakültesi, Teknik Üniversite Matbaası, İstanbul 1990
Endüstri Ürünlerinde ve Mimarlıkta Tasarlama Metodlarına Giriş , Nigan Bayazıt, Literatür Ltd., İstanbul 1994
Yardımcı kaynaklar:
Tasarımda Evrenselleşme , 2. Ulusal Tasarım Kongresi Bildiriler Kitabı, İTÜ Mimarlık Fakültesi, Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü, İstanbul 1996
Altın Oran , Mehmet Suat Bergil, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul 1988
Endüstri Ürünleri Tasarımında Sosyal Statü-Ürün Etkileşimi , Ufuk Ulusan, Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Endüstri Ürünleri Tasarımı, İstanbul 2007
Tasarımı Anlamak , Nigan Bayazıt, İdeal Yayıncılık, İstanbul 2004
Sanat ve Endüstri , Herbert Read, İTÜ, Teknik Üniversite Matbaası, İstanbul 1973
Diğer ders materyalleri:
Slâytlar
Konu ile ilgili belgesel filmler

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğretim üyesi; ders notları ve çeşitli görsellerle konu hakkında öğrencinin bilgilenmesini sağlar, daha sonra her bir tasarım ilkesinin öğrenciler tarafından araştırılmasını, bu ilkelerin ışığı altında bir duvar panosu eskizi hazırlamalarını ister. Her bir eskiz üzerinde tasarım ilkelerinin uygulanıp uygulanmadığı incelenir. Seçilen eskizlerin mümkünse uygulamaları yapılır. En son yazılı metin, eskizler ve görsellerle birlikte bir sunum hazırlanır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Ödev/Sunum
2 PRJ Proje
3 SEM Seminer
4 DKL DerseKatılım
5 BNS Başarı Notu ODV * 0.30 + PRJ * 0.30 + SEM * 0.30 + DKL * 0.10

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

: Öğrencinin derse devamı ve zamanında katılmış olması, ders esnasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtlar, ders içindeki sunumları ve verdiği seminerler puanlamaya katkıda bulunacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Öğrenci, yarıyıl içinde en az bir sunum, bir proje ve bir seminer hazırlamalıdır.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

efe.turkel@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 13.30-17.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 4 56
Uygulama 14 4 56
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 5 70
Ödev Hazırlama 1 8 8
Sunum Hazırlama/Seminer 1 8 8
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 198

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155555555
ÖK.2555555
ÖK.35555555555
ÖK.45555555
ÖK.55555555555