DERECE PROGRAMLARI

: Sanat ve Tasarım Yüksek Lisans

Genel Tanım

Kuruluş (kuruluş tarihi, programın genel yapısı)

Sanat ve Tasarım Anasanat Dalı, sanat ve tasarım dünyasının beklentilerine karşılık gelecek nitelikte Dokuz Eylül Üniversitesinin sanat ve tasarımın projeksiyonunu yansıtmak amacıyla, 2012-2013 eğitim öğretim yılında kurulmuştur. Öğrenci kaynağını disiplinler arası çalışma ortamına davet eden, Sanat-tasarım vizyonuna sahip yenilikçi ders içerikleriyle eğitim öğretim programını hayata geçirmiştir. Başlangıçta dersler, halihazırda eğitim faaliyetlerini sürdüren altı Anasanat dalı; Resim, Heykel, Grafik, Tekstil, Geleneksel Türk Sanatları ve Fotoğraf bölümlerinde görevli öğretim üyeleri tarafından verilmek üzere planlanmıştır. Bugün, Sanat ve Tasarım Anasanat Dalının Yüksek Lisans derece programında devam eden eğitim, Enstitüde faaliyet gösteren tüm Anasanat dallarının desteğiyle daha da genişleyerek, disiplinler arası etkileşimle doğan sinerjiyi yakalayan, yaratıcı, fikir üretebilen, özgün eserlere, tasarım ürünlerine imza atarak literatüre katkı sağlayan ulusal ve uluslararası ölçekte alanında söz sahibi, donanımlı bireyleri toplum ve kültür hayatına kazandırmaya çalışmaktadır.

Kazanılan Derece

Sanat ve Tasarım Yüksek Lisans Derecesi

Derecenin Düzeyi

İkinci Düzey (Yüksek Lisans Derecesi )

Kabul ve Kayıt Koşulları

Aynı veya ilgili disiplinlerde Lisans Derecesi, Not Döküm Belgesi (Transkript) ile lisans derecesinde kazanılan genel not ortalamasına sahip olmak gerekir. Konservatuvar programları ile Güzel Sanatlar Fakültelerinin sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul eden programlarının enstitülerdeki Anasanat/ Anabilim/ Sanat ve Bilim Dallarına öğrenci kabulünde yüksek lisans programlarına başvurularda ALES şartı aranmaz. Kesin kabul, ilgili akademik birim komisyonunun değerlendirmesine bağlıdır. Uluslararası öğrencilerin kabul koşulları Enstitü Yönetim Kurulu tarafından karar verilir.

Önceki Öğrenmenin Tanınması Hakkında Kurallar

Öğrencinin bir başka üniversitenin lisansüstü programına kayıtlı iken alıp başarılı olduğu derslerden Dokuz Eylül Üniversitesi nde aynı lisansüstü programına kayıt olduktan sonra hangi derslerin asgari ders yükünden sayılması ile ilgili dilekçesine istinaden, ders içeriklerini ve not döküm çizelgesini gösteren başvurusu, kayıt danışmanın önerisi, anasanat/ anabilim dalı başkanlığının görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararıyla belirlenir. Değişim programlarına katılan öğrencilerin karşı üniversiteden aldıkları dersler seçimlik ya da zorunlu ders olarak kabul edilir.

Yeterlilik Koşulları ve Kuralları

2 yıl, 1 yılda 2 yarıyıl, her yarıyılda 15 hafta, 120 AKTS.

Program Profili (programın amacı, programın yapısı, yöneldiği alanlar, bölüm olanakları)

Programın temel amacı, farklı sanat ve tasarım disiplinlerini anlamak, sentezlemek, kendilerini donatmak ve geliştirmek isteyen adaylara çağın sanat ve tasarım vizyonunu aktarmaktır. Alanında derinlemesine araştırma yapabilen, yenilikleri takip eden sanatçı ve tasarımcılar yetiştirmeyi hedefler. Öğrencilerine dönemin gelişen akımları, olayları ve kavramlarını sorgulayacağı ortamlar sunmak ve araştırdıkları kuramlar çerçevesinde yapılandırılmış, yenilikçi, alternatif projeler üretmeye teşvik etmek programın genel amaçları arasındadır.

Temel Program Kazanımları

1   Alanıyla ilgili güncel teknik ve teknolojik bilgilere sahip olmak.
2   Güncel sanat anlayışı hakkında bilgi ve donanıma sahip olmak.
3   Üst düzeyde sanatsal ve kültürel bilgi birikime sahip olmak.
4   Farklı disiplinlerden oluşan ekip çalışmalarına katılabilir ve alan bilgilerinden yararlanmak.
5   Özel ve kamusal alanlarda uygulanan çalışmalarda oluşturacağı projelerin çevreyle uyumunu sağlama becerisine sahip olmak.
6   Çalışmalarını ulusal ve uluslararası düzeyde değerlendirebilme ve konumlandırabilme becerisine sahip olmak.
7   Alanıyla ilgili gelişmeleri takip etme, yeniliğe ve gelişmeye açık olma becerisine sahip olmak.
8   Sanat ve tasarım üretimi sürecinde farklı ve gelişmiş bilgi kaynaklarına ulaşacak her türlü olanağı etkin biçimde ve ileri düzeyde kullanabilme becerisine sahip olmak.
9   Sanat ve tasarım ortamının taleplerini, yaygın anlayışları, yaşanan olayları gerektiğinde eleştirel tavırla yorumlama becerisine sahip olmak.
10   Uzmanlık alanındaki görsel ve yazılı kaynakları, mesleki terminolojiyi ve kavramları tarif edebilecek yetkinlikte olmak.
11   Uzmanlık alanında edindiği bilgileri sunabilme yetkinliğine sahip olmak.
12   Uygulamalı çalışmaları planlayabilme ve süreci yönetebilme yetkinliğine sahip olmak.
13   Sanat ve tasarım eseri üretim sürecinde karşılaşacağı problemleri çözebilme ve yeni öneriler getirebilme yetkinliğinde olmak.
14   Uzmanlaştığı alanda edindiği sanat ve tasarım kuramlarını kullanma ve başkalarına aktarma yetkinliğine sahip olmak.

Mezunların İstihdam Profilleri

Bu programın mezunları profesyonel projelerde yer alarak sanat ve tasarım üzerine çalışmalar yürütebilirler.

Üst Derece Programlarına Geçiş

Üçüncü düzey programlara başvurabilir.

TYYÇ - Program Yeterlilikleri İlişkisi


Ders Yapısı ve Kredileri

Program toplam 21 yerel krediden az olmamak koşuluyla en az yedi adet ders, bir seminer dersi, uzmanlık alanı dersi ve tez çalışmasından oluşur. Yüksek lisans öğrenim programı -varsa- zorunlu dersler ile seçmeli derslerden oluşur. Programın toplam AKTS kredisi 120'dir.
D:Ders U:Uygulama L:Laboratuvar
B:Bahar Dönemi G:Güz Dönemi H:Her İki Dönem
1 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 GSE 5011 BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE YAYIN ETİĞİ ZORUNLU 3 0 0 5
G 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 25
TOPLAM:   30
 
1 .Dönem Seçmeli:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 STA 5001 ATÖLYE OLARAK KENT SEÇMELİ 2 2 0 9
G 2 STA 5059 TÜRKİYE'DE SANAT, TASARIM VE KÜLTÜR SEÇMELİ 2 2 0 8
G 3 STA 5005 DENEYSEL TASARIM SEÇMELİ 2 2 0 9
G 4 STA 5007 GÖRSEL SANAT UYGULAMALARI SEÇMELİ 2 2 0 9
G 5 STA 5009 LİF SANATINDA YENİLİKÇİ YAKLAŞIMLAR SEÇMELİ 2 2 0 9
G 6 STA 5013 MALZEME-BİÇİM İLİŞKİLERİ SEÇMELİ 2 2 0 9
G 7 STA 5011 19. VE 20. YÜZYILDA SANAT AKIMLARI VE FOTOĞRAF UYGULAMALARI SEÇMELİ 2 2 0 9
G 8 STA 5029 Dijital Fotoğraf ve Video Teknikleri SEÇMELİ 2 2 0 9
G 9 STA 5037 SANAT VE TEORİSİ SEÇMELİ 3 0 0 6
G 10 STA 5039 NESNE OLARAK HEYKEL SEÇMELİ 3 0 0 6
G 11 STA 5041 MODERNDEN POSTMODERNE MODA SEÇMELİ 3 0 0 6
G 12 STA 5043 DOĞU RESMİNDE GÖRME BİÇİMLERİ SEÇMELİ 3 0 0 6
G 13 STA 5045 TASARIM TARİHİ VE ELEŞTİRİSİ SEÇMELİ 3 0 0 6
G 14 STA 5047 GÖRSEL KÜLTÜR VE FOTOĞRAF SANATI SEÇMELİ 3 0 0 6
G 15 STA 5049 TASARIMDA BİLGİ MİMARİSİ SEÇMELİ 3 0 0 6
G 16 STA 5051 TASARIM KÜLTÜRÜNDE MODA AKSESUAR ÜRÜNLERİ SEÇMELİ 3 0 0 6
G 17 STA 5053 SERİ ÜRETİME YÖNELİK TASARIM SEÇMELİ 2 2 0 9
G 18 STA 5055 RENK SANATI SEÇMELİ 2 2 0 9
G 19 STA 5057 KLASİK BALE TERMİNOLOJİSİ SEÇMELİ 2 2 0 9
G 20 STA 5003 PROJE:STİLİZASYON UYGULAMA SEÇMELİ 2 2 0 9
 
2 .Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 STA 5096 SEMİNER ZORUNLU 0 2 0 3
B 0 - SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ - - - 27
TOPLAM:   30
 
2 .Dönem Seçmeli:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 STA 5038 SANAT VE ELEŞTİRİSİ SEÇMELİ 3 0 0 6
B 2 STA 5072 TÜRK BALESİ TARİHİ SEÇMELİ 2 2 0 9
B 3 STA 5036 PROJE: DÖNEMSEL ÜSLUPLAR SEÇMELİ 2 2 0 8
B 4 STA 5040 TASARIMDA DESEN, MODEL VE YERLEŞTİRME SEÇMELİ 2 2 0 8
B 5 STA 5042 ÜÇ BOYUTLU BİÇİMLENDİRME SEÇMELİ 2 2 0 8
B 6 STA 5044 KİTAP NESNESİ SEÇMELİ 2 2 0 8
B 7 STA 5046 ÇAĞDAŞ SANAT AKIMLARI VE FOTOĞRAF UYGULAMALARI SEÇMELİ 2 2 0 8
B 8 STA 5050 TASARIMDA YARATICI DÜŞÜNCE SEÇMELİ 3 0 0 6
B 9 STA 5052 HEYKELDE ÇOK RENKLİLİK SEÇMELİ 3 0 0 6
B 10 STA 5054 XX. YÜZYIL GRAFİK ROMAN TARİHİ SEÇMELİ 3 0 0 6
B 11 STA 5056 MİNYATÜRDE DOĞA VE KENT KURGUSU SEÇMELİ 2 2 0 8
B 12 STA 5058 TOPLUMSAL BELLEK VE FOTOĞRAF SEÇMELİ 3 0 0 6
B 13 STA 5060 TEKNOLOJİ VE GÖRÜNTÜ ESTETİĞİ SEÇMELİ 3 0 0 6
B 14 STA 5062 SANATI FOTOĞRAFLAMAK SEÇMELİ 2 2 0 8
B 15 STA 5064 MESAJ, MEDYUM VE İZLEYİCİ SEÇMELİ 3 0 0 6
B 16 STA 5048 SİSTEM OLARAK HEYKEL SEÇMELİ 3 0 0 6
B 17 STA 5066 SERAMİK FORM VE KÜLTÜREL İZLER SEÇMELİ 3 0 0 6
B 18 STA 5068 SİBER KÜLTÜR VE GÖRSEL SANATLAR SEÇMELİ 3 0 0 6
B 19 STA 5070 KAMUSAL ALAN VE GÜNCEL SANAT PRATİKLERİ SEÇMELİ 2 2 0 9
B 20 STA 5034 SANATTA YENİ KURGULAR, YENİ STRATEJİLER SEÇMELİ 2 2 0 8
 
3.Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
G 1 STA 5800 UZMANLIK ALANI ZORUNLU 2 0 0 3
G 2 STA 5900 TEZ ZORUNLU 0 0 0 27
TOPLAM:   30
 
4.Dönem:
Dönem No Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
B 1 STA 5800 UZMANLIK ALANI ZORUNLU 2 0 0 3
B 2 STA 5900 TEZ ZORUNLU 0 0 0 27
TOPLAM:   30
 

Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme

Dersler, sanat eğitimi alanında yapılan lisansüstü eğitimin gereği olarak, yazılı sınav ve rapor sunumu gibi yöntemlere ek olarak sanat ve/ veya tasarım eseri ve/ veya projesi ile performans çalışmaları gibi değerlendirme yöntemleriyle tamamlanabilmektedir. Sınavlar, ölçme ve değerlendirmeler ile bunların notlandırılması her ders için farklılık gösterebilmektedir. Bu konuda detaylı bilgi öğretim planı içinde dersler bölümünde yer almaktadır. Ara sınav ve final sınavlarının yanı sıra derslerde raporlar, ödevler, seminer sunumları, sanat ve tasarım projesi ve performans çalışmaları gibi değerlendirme yöntemleriyle öğrencinin yarıyıl içindeki çalışma performansı da değerlendirmede kullanılabilir. Öğrencinin bir dersten başarılı sayılabilmesi için aldığı notun 100 üzerinden en az 75 olması gerekir. Öğrenci başarısız olduğu zorunlu dersleri tekrar almak zorundadır. Seçmeli derslerde başarısız olursa web kayıt danışmanının onayıyla o dersin yerine başka seçmeli ders alabilir. Seminer dersi, uzmanlık alanı ve tez çalışmasının yerel kredi sistemine göre kredisi olmayıp başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.
Sınavlar ve geçme notları ile ilgili olarak Dokuz Eylül Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve Güzel Sanatlar Enstitüsü Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Sınav Uygulama Esasları uygulanmaktadır. Ders değerlendirme kriterleri, o dersi veren öğretim üyesi (üyeleri) tarafından tanımlanır ve bilgi paketinde yer alan Ders Tanıtım Formunda verilir.

Mezuniyet Koşulları

Yüksek Lisans Programı (ikinci düzey) en az yedi bölüm dersi, bir seminer dersi ile uzmanlık derslerinin başarılması ve tez çalışmasının tamamlanmasıyla sona erer. Öğrencilerin en az 21 yerel krediyle birlikte 120 AKTS kredisini tamamlaması gerekmektedir.

Öğrenciler, bütün öğrenimleri boyunca, enstitüdeki ilgili yönetmelik, uygulama esasları ve diğer düzenleyici hüküm ve ilkeleri bilmekle, bunları öğrenmek için kendilerinden beklenen ilgi ve özeni göstermekle, öğretim, ders ve sınav programlarına, başarı durum çizelgelerine ve diğer hususlara ilişkin olarak enstitü yönetimi tarafından yapılan ve enstitü web sayfasında yer alan duyuruları izlemekle yükümlüdürler.

1-Öğrencinin, Yüksek lisans programında ders aşamasından başarılı sayılması için; en az 7 adet ders, en az 21 yerel kredi, 1 seminer dersi, en az 60 AKTS yi tamamlaması gerekir.
2- Derslerin yerel kredisi toplamda 21 krediden az olamaz.
3- Uzmanlık alanı, seminer ve tez çalışması AKTS hesaplamalarına dâhil olup yerel krediye sayılmaz.
4- Dersler, toplamda her yarıyıl en az 30 AKTS olacak şekilde planlanır.
5- Mezuniyet için en az 7 adet ders, en az 21 yerel kredi ve en az 120 AKTS gerekir.

Ders aşamasını, dört yarıyıl sonunda öğretim planında yer alan kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla tamamlayamayan veya bu süre içerisinde yükseköğretim kurumunun öngördüğü başarı koşullarını/ölçütlerini yerine getiremeyen; azami süreler içerisinde ise tez çalışmasında başarısız olan veya tez savunmasına girmeyen öğrencinin yükseköğretim kurumu ile ilişiği kesilir.

Öğrencinin tezli yüksek lisans programından mezun olabilmesi için yüksek lisans öğrenimini tamamlayana kadar tezi ile ilgili en az bir (1) adet bilimsel makalesinin ulusal/uluslararası hakemli dergilerde yayımlanmış veya yayımlanmak üzere kesin kabul edilmiş olması veya tezi ile ilgili çalışmaları hakkında ulusal/uluslararası hakemli bilimsel etkinliklere en az bir (1) kere yayımlanmış tam metin bildiri ile katılmış olması veya lisansüstü eğitim öğretim yönetmeliğine uygun en az bir (1) adet sanat uygulaması/tasarım yapmış olması veya Üniversitenin başvuru sahibi olduğu ulusal/uluslararası patent/faydalı model başvurusunun bulunması mezuniyet şartı olarak aranır. Yüksek Lisans bilimsel yayınlarında öğrencinin mensup olduğu kurum Dokuz Eylül Üniversitesi (GSE) olarak gösterilmeli ve ilk iki isim arasında öğrenci yer almalıdır. (Yayınlar konusunda DEÜ Öğretim Üyeliği Kadrolarına Yükseltme Atama İlkeleri ve Uygulama Esaslarında belirtilen yayın tanımları kullanılır.)

Çalışma Şekli (tam zamanlı,yarı zamanlı,e-öğrenme)

Tam gün

Adres ve İletişim Bilgileri (program başkanı veya eşdeğeri)

Anasanat Dalı Başkanı
Prof. Sevgi AVCI
+90 (232) 3016727
E-posta: sevgi.avci@deu.edu.tr

Erasmus Koordinatörü
Prof. Sevgi AVCI
E-posta: sevgi.avci@deu.edu.tr

ADRES:
DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ
GÜZEL SANATLAR ENSTİTÜSÜ DEÜ TINAZTEPE YERLEŞKESİ
ADATEPE MAH. DOĞUŞ CAD. NO:209 35390 BUCA - İZMİR