DERS ADI

: SELÇUKLULAR TARİHİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TRE 2005 SELÇUKLULAR TARİHİ ZORUNLU 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Tarih Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

ÖĞRETİM GÖREVLİSİ MUSTAFA ÖZBAŞ

Dersi Alan Birimler

Tarih Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin Büyük Selçuklu Devleti'nin siyasi, ekonomik, sosyal ve kültürel tarihini öğrenmelerini ve bu devletin Türk ve dünya tarihindeki önemini ve yerini kavramalarını sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Selçuklu Tarihiyle ilgili birincil kaynakları tanıyabilme
2   Selçuklu Devleti'nin siyasi tarihini kronolojik olarak sıralayabilme
3   Büyük Selçuklu Devleti'ni diğer Türk-İslam devletleriyle karşılaştırabilme
4   Selçuklu Devletinin Türk ve Dünya tarihindeki önemini açıklayabilme
5   Türk ve Fars kültür etkileşimini analiz edebilme
6   10. ve 14. yüzyıllar arasında Anadolu, İran ve Azerbaycan'da oluşan ortak kültürün kurumlarını, bu kurumların işleyişini ve sonraki sürece katkılarını yorumlayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Önemi ve Kurallar
2 11. Yüzyılda Siyasi Durum; Büyük Selçuklu İmparatorluğu nun Kuruluşu; Selçuk Adı ve Ailenin Menşei
3 Tuğrul Bey Dönemi Siyasi Gelişmeleri
4 Alparslan ve Batıya İlerleyiş; Anadolu'da Şube Devletlerin Kurulması
5 Zirve Dönemi: Melikşah ve Nizamülmülk
6 Melikşah Sonrası İç Kargaşalar, Fetret ve İsyanlar
7 Anadolu'da Fetih Süreci ve Türkiye Selçuklularının Kurulma Süreci
8 Ara Sınav
9 Haçlı Seferleri ve Selçukluların Geri Çekilmesi
10 Anadolu'da Siyasi Üstünlüğün Selçuklulara Geçmesi: II. Kılıçarslan ve Miryakefelon
11 Yükselme ve Zirve Devri: II. Süleyman Şah, Keyhüsrev, Keykavus ve Keykubad
12 13. Yüzyılda Anadolu'da İktisadi Hayat ve Kurumlar
13 Moğol İstilası: Sonun Başlangıcı, Kösedağ Savaşı
14 13. Yüzyılda Dini Zümreler: Babailer İsyanı ve Tarikatlar 13. ve 14. Yüzyılda Anadolu'da Kültürel İlmi Hayat ve Tarih Yazıcılığı
15 Yarı Yıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Uluçay, Çağatay (1997). İlk Müslüman Türk Devletleri. Ankara: TTK Yayınları
2. Togan, Zeki Velidi (1991). Umumi Türk Tarihine Giriş. İstanbul: Enderun Yayınları
3. Turan, Osman (1996). Selçuklular Zamanında Türkiye. İstanbul: Boğaziçi Yayınları
4. Köprülü, Fuad (2005). Türkiye Tarihi (Anadolu İstilasına Kadar Türkler). Ankara: Akçağ Yayınları
5. Akdağ, Mustafa (2010). Türkiye nin İktisadi ve İçtimai Tarihi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
6. Cahen, Claude (2011). Osmanlılardan Önce Anadolu. İstanbul. Tarih Vakfı Yurt Yayınları

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı, bilimsel tartışma

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 DTK Diğer Etkinlik
3 FN Yarıyılsonu Sınavı
4 BNS BNS VZ * 0.30 +DTK * 0.10 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 10 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 140

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.65