DERS ADI

: OSMANLI SOSYO EKONOMİK TARİHİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TRE 3002 OSMANLI SOSYO EKONOMİK TARİHİ ZORUNLU 3 0 0 6

Dersi Veren Birim

Tarih Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR ABDULLAH MARTAL

Dersi Alan Birimler

Tarih Öğretmenliği

Dersin Amacı

Bu dersin amacı tarih öğretmen adaylarının Osmanlı'dan Cumhuriyet'e uzanan süreçte devletin ve toplumun geçirdiği ekonomik ve toplumsal gelişmeleri öğrenmelerini sağlamaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Osmanlı sosyo-ekonomik tarihinin temel kaynaklarını tanıyabilme
2   Osmanlı toplum yapısının temel unsurlarını tanımlayabilme
3   Osmanlı ekonomik düzeninin temel yapılarını açıklayabilme
4   Osmanlı Devleti'ndeki sanayileşme çabalarını özetleyebilme
5   Osmanlı sosyo-ekonomik düzenindeki temel değişimleri sebepleriyle analiz edebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dersin Gerekçesi ve Önemi - Dersin Kural ve Gerekleri Osmanlı Sosyo-Ekonomik Tarihi Hakkında Kullanılacak Kaynakların Tanıtımı
2 Sosyo-Ekonomik Tarih Kavramı, Toplumsal ve Ekonomik Tarih Alanındaki Gelişmeler, Yeni Yaklaşımlar
3 Osmanlı Sosyo-Ekonomik Tarihinin Kaynakları, Şeriyye Sicilleri, Tahrir Defterleri
4 Kanunnameler, Islahat Layihaları
5 Menzilnameler, Vakfiyeler, Salnameler, Seyahatnameler
6 Osmanlı Toplumsal Yapısı, Klasik Dönemde Askerî-Reaya Kavramları
7 Devlet ve Köylü, Mirî Arazi Rejimi, Dirlik Sistemi
8 Ara Sınav
9 Yedi Kulluk ve Çifthane Sistemi, Raiyyet Rüsumu ve Muafiyetler
10 Mukataa, İltizam ve Malikane; 17. Ve 18. Yüzyılda Düzende Değişim
11 Ayanlık ve Desantralizasyon Süreci
12 19. Yüzyılda Ekonomik ve Toplumsal Yapıda Meydana Gelen Değişmeler, Osmanlı Sanayileşme Çabaları ve Sonuçları
13 Osmanlı'da Kölelik, Köle Ticareti ve Kaldırılışı
14 Çalışma İlişkileri, Tekaüdlük, 19. Yüzyılda Emeklilikle İlgili Düzenlemeler Türk İktisat Tarihi Belgeseli Video Gösterimi ve Genel Bir Değerlendirme
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1 İnalcık, Halil vd. (2004). Osmanlı İmparatorluğu'nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi - 1. ve 2. Cilt. İstanbul: Eren Yayıncılık
2 Pamuk, Şevket (2010). Osmanlı Ekonomisi ve Kurumları. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları
3 İnalcık, Halil (2010). Devlet-i Aliye. İstanbul. İş Bankası Kültür Yayınları
4 Faroqhi, Suraiya (2008). Osmanlı Dünyasında Üretmek, Pazarlamak, Yaşamak. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları
5 Çadırcı, Musa (1997). Tanzimat Döneminde Anadolu Kentleri'nin Sosyal ve Ekonomik Yapısı. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınlar

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, soru cevap, tartışma.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 DTK Diğer Etkinlik
3 FN Yarıyılsonu Sınavı
4 BNS BNS VZ * 0.30 +DTK * 0.10 + FN * 0.60
5 BUT Bütünleme Notu
6 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

abdullah.martal@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Ödev Hazırlama 1 15 15
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 143

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55