DERS ADI

: MATEMATİK TARİHİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MTÖ 4009 MATEMATİK TARİHİ ZORUNLU 2 0 0 4

Dersi Veren Birim

İlköğretim Matematik Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT SÜHA YILMAZ

Dersi Alan Birimler

İlköğretim Matematik Öğretmenliği
İlköğretim Matematik Öğretmenliği (İkinci Öğretim)

Dersin Amacı

Kısaca Matematik Tarihinin Tanıtımı, Matematik Tarihinde kullanılan yöntem, materyal ve müfredatlar. Günümüz Müfredat ve eğitimi ile karşılaştırılması

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Matematik tarihi, önemi ve değeri anlaşılır
2   İlk medeniyetlerde matematiğin gelişim süreci öğrenilir
3   Eski Anadolu medeniyetlerinde matematik ve kullanılan yöntemler öğrenilir
4   Ortaçağda Türk-İslam bilim adamları ve matematikçileri öğrenilir
5   Osmanlı döneminde aritmetik, cebir ve geometri derslerinde kullanılan yöntemler araştırılır
6   Güncel ve geçmiş dönemlerdeki öğretim yöntemleri ve müfredatlar karşılaştırılır

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İlk Uygarlıklarda Matematik
2 Uygarlıklar Öncesinde Matematik
3 Eski Anadolu uygarlıklarında matematik ve Yöntemler
4 Orta Çağda Türk - İslam Bilim Adamları Ve Matematikçileri
5 Doğuda Cebirin Kurucusu: El - Harizmi ve Kullandığı yöntemler
6 Osmanlı Medreselerinde Aritmetik Ve Cebir Eğitimi
7 Osmanlı Medrese Müntesipleri Ve Geometri Dalları
8 Ara Sınav
9 Son devirde Osmanlı Müfredat Programı
10 Osmanlı Medreselerinde Okutulan Aritmetik Ve Cebir Kitapları
11 Osmanlı Alimlerinin Otobiyografilerine Ve İcazetnamelerine Göre Osmanlı Medreseleri Müfredat Programı
12 Osmanlı Medreselerinde Riyazi İlimler
13 İshak B. Hasan Et -Tokadi'nin Nazmul-Ulum'una Göre Osmanlı Medreseleri Müfredat Programı
14 İncelenen Matematikçi ve müfredatların günümüzle karşılaştırılması
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Bilimin Uyanışı, B.L.Van Der Waerden ( Çeviren: Prof.Dr.Orhan Şerafettin İçen )
Matematik Ve Tarihi , Prof. Yavuz Aksoy
Osmanlı Matematik Literatürü Tarihi, Prof.Dr.Ekmeleddin İhsanoğlu ,Prof.Dr.Ramazan Şeşen,Dr.Cevat İzgi
Osmanlı Medreselerinde İlim ,Cevat İzgi

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Düz anlatım, sunumlar.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN BBN VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

İlan Edilecektir.

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders anlatımı 13 2 26
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 12 2 24
Vize sınavına hazırlık 1 15 15
Final sınavına hazırlık 1 20 20
Sunum hazırlama 1 5 5
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 92

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.15
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.53
ÖK.63