DERS ADI

: TÜRK DİLBİLGİSİ I:SES BİLGİSİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TKÖ 1001 TÜRK DİLBİLGİSİ I:SES BİLGİSİ ZORUNLU 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Türkçe Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT TAHİR KAHRAMAN

Dersi Alan Birimler

Türkçe Öğretmenliği
Türkçe Öğretmenliği (İkinci Öğretim)

Dersin Amacı

Ses, seslerin oluşumu, ses olguları, Türkiye Türkçesinin sesleri, seslerin birleşmesi, ses uyumlarına ilişkin bilgi vermek; öğrencilerin, bu bilgilerin Türkçe anlatımda uygulanışını metinler üzerinde gösterebilmelerini uygulamalı olarak sağlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Dili, dilin oluşum süreçlerini, insana ve topluma ilişkin öteki kavramlarla ilgisini öğrenme
2   Sesi, sesin oluşumunu ve türlerini öğrenme
3   Seslerin birleşmesini, birleşme sırasında ortaya çıkan ses olgularını tanıma
4   Türkçenin seslerini, bunların türlerini ve çeşitli özelliklerini öğrenme
5   Türkçedeki ses uyumlarını, Türkçe sözcüklerdeki ses özelliklerini öğrenip bunları metinler üzerinde gösterebilme; Türkçe metinleri bu açılardan inceleyip açıklayabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dil, dillerin doğuşu, dilin düşünceyle, kültürle ve toplumsal yaşamla ilişkisi
2 Türk Dilinin gelişme evreleri
3 Çağdaş Türkiye Türkçesi
4 Ses, Türkçenin eski dönemlerindeki sesler
5 Çağdaş Türk dil ve lehçelerindeki ortak sesler
6 Çağdaş Türkiye Türkçesindeki sesler
7 Metinler üzerinde konuya ilişkin uygulamalar
8 Arasınavı
9 Türkçede ses uyumları: Ünlü uyumları
10 Türkçede ses uyumları: Ünsüz uyumları
11 Türkçede ses uyumları: Ünlü ünsüz, ünsüz ünlü uyumları
12 Türkçe sözcüklerin önemli ses özellikleri
13 Seslerin birleşmesi, heceler
14 Ses düşmeleri, ses türemeleri
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Kahraman Tahir, Çağdaş Türkiye Türkçesi Dilbilgisi, İzmir 2009
Yardımcı kaynaklar: Banguoğlu Tahsin, Türkçenin Grameri, İstanbul 1974; Ergin Muharrem, Türk Dil Bilgisi İst. 1972; Gencan T. Nejat, Dilbilgisi, Ankara 1979; Deny Jean, Türk Dili Gramerinin Temel Kuralları, Ankara 1995

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatma, soru yanıt, metin inceleme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN BBN VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

tahir.kahraman@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba 10-11

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 65

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.11452131111121
ÖK.21452131111121
ÖK.31453121111131
ÖK.41452121111121
ÖK.51454121114131