DERS ADI

: YAZILI SÖZLÜ ANLATIM I

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TDE 1511 YAZILI SÖZLÜ ANLATIM I ZORUNLU 3 0 0 3

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT SABAHATTİN ÇAĞIN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Amacı

Öğrencilerin Türkçeyi düzgün kullanarak duygu ve düşüncelerini söz ve yazıyla etkili biçimde anlatma becerilerini geliştirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Türkçeyi düzgün kullanma ve okuduklarını yorumlama becerisi kazanabilme
2   Okur, metin, yazar kavramları üzerinde düşünebilme, metne yaklaşım biçimleri hakkında fikir yürütebilme
3   Yazılı edebî türler (Mektup, deneme, eleştiri, günlük, dilekçe vb.) hakkında genel bilgiler elde edebilme ve bunlarla ilgili yazma denemeleri yapabilme.
4   Yazma ve imlâ kurallarını öğrenme ve günlük yaşamda kullanabilme
5   İşbirlikli yazma ve konuşma faaliyetlerine katılabilme
6   Duygu ve düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak etkili biçimde ifade edebilme.
7   Yaratıcı düşünme ve tasarlama becerilerini geliştirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Anlatım bilgisi, yazılı anlatım kavramları
2 Kompozisyon kavramı, unsurları ve özellikleri
3 Evrendeki kompozisyon fikrinden hareketle kompozisyonun önemi ve yazma alıştırmaları
4 Anlatım biçimleri ve örnek metinler üzerinden kavratılması
5 Noktalama ve imlâ
6 Anlatım bozuklukları, nedenleri, örnek cümlelerle anlatım bozukluklarını bulma çalışmaları
7 Mektup türü, çeşitleri, yazım özellikleri, edebiyatımızda mektubun diğer türlere etkisi.
8 ara sınav
9 Dilekçe hakkında genel bilgi ve dilekçe yazımı çalışmaları
10 Deneme türü, tarihî gelişimi ve özellikleri, deneme yazma çalışmaları.
11 Ahmet Hamdi Tanpınar ın Beş Şehir adlı eserinin incelenmesi ve gezi yazısı yazma
12 Eleştiri türü, özellikleri, gelişimi ve çeşitlerine dair okumalar
13 Eleştiri türü, gelişimi, özellikleri, türleri ve Cemil Meriç in Bu Ülke adlı eserinin incelenmesi
14 Eleştiri yazma çalışmaları
15 final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Prof. Dr. Şerif Aktaş Yrd. Doç.Dr. Osman Gündüz (2001), Yazılı ve Sözlü Anlatım- Kompozisyon Sanatı, Ankara: Akçağ Yay.
Nurettin Demir- Emine Yılmaz, Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım ( 2009), İstanbul: Nobel Yay. Dağ.
Hece dergisi Mektup özel sayısı
Akşit Göktürk (2010), Okuma Uğraşı, İstanbul: Yapı Kredi Yay.
Hilmi Uçan (2008), Dilbilim, Göstergebilim ve Edebiyat Eğitimi, Ankara: Hece Yay.
Cemil Meriç (1994), Bu Ülke, İstanbul: İletişim yay.
Hasan Ali Toptaş (2007), Harfler ve Notalar, İstanbul: İletişim Yay.
Ahmet Hamdi Tanpınar (2011), Beş Şehir, İstanbul: Dergâh Yay.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, yazma ve konuşma çalışmaları, soru cevap, beyin fırtınası.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN BBN VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Yazılı sınav.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

O gün işlenecek konuya hazırlanılmış olarak ve kullanılacak kitap hazır olarak gelinmelidir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ozlem.durmaz@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 81

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.355
ÖK.455
ÖK.555
ÖK.655
ÖK.755