DERS ADI

: ALAN SEÇ-III: GENEL DİLBİLİMİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
TDE 3511 ALAN SEÇ-III: GENEL DİLBİLİMİ SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR ŞERİF ALİ BOZKAPLAN

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği

Dersin Amacı

Dilbilimin temel kavramlarını, ilkelerini, terimlerini öğretme; dilbilim çalışmalarına yön veren kuramları kavratma; dile dilbilimin bakışını gösterme.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   1. İletişim aracı olarak dili çeşitli yönleriyle tanıyabilme.
2   2. Dilsel, kültürel ve toplumsal değerleri sonraki kuşaklara aktarmak için sağlam bir iletişim aracına gereksinim olduğunun farkına varabilme.
3   3. Dil biliminde yeni yönelimleri öğrenebilme.
4   4. Dilin sistem oluşunu kavrayıp dil birimlerini sistem içinde değerlendirmeyi öğrenebilme.
5   5. Biçimin anlamdan ayrı ele alınıp değerlendirilmemesi gerektiğini benimseyebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Dilin dizge oluşu Dil birimlerinin anlamlı olma özellikleri
2 Dil birimlerinin dili oluşturmadaki rolleri Cümlenin kapasitesi
3 Dilin çizgiselliği Yüzey yapı-derin yapı ilişkisi
4 Eksilti / Ara sınav Ara sınav
5 Eksiklik Yapı kavramı
6 Dil birimleri arasındaki anlam ilişkileri Dil birimleri arasındaki biçim ilişkileri
7 Tekrarlar ve çeşitleri Dilin dizge olarak algılanışının dil incelemelerine katkısı
8 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Berke Vardar; Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, Multilingual Yabancı Dil Yayınları, İstanbul, 2007.
Doğan Aksan; Anlambilim, Engin Yayın Evi, Ankara, 2009.
Doğan Aksan; Her Yönüyle Dil Genel Çizgileriyle Dilbilim I-II-III, TDK Yayınları, Ankara, 2007.
Engin Yılmaz; Türkiye Türkçesi Üzerine Araştırmalar, Pegem Akademi Yayınları, Ankara, 2010.
Engin Yılmaz; Uygulamalı Metin Bilgisi, Pegem Akademi Yayınları, Ankara, 2010.
Fatma Erkman Akerson; Dile Genel Bir Bakış, Multilingual Yabancı Dil Yayınları, İstanbul, 2008.
Ferdinand de Sausssure (Çev.: Berke Vardar); Genel Dilbilim Dersleri, Multilingual Yabancı Dil Yayınları, İstanbul, 2001.
Kerime Üstünova; Ad İşletimi, Kesit Yayınları, İstanbul, 2008.
Kerime Üstünova; Dil Bilgisi Sorunları, Kesit Yayınları, İstanbul, 2010.
N. Engin Uzun; Biçimbilim (Temel Kavramlar), Papatya Yayıncılık Eğitim, İstanbul, 2006.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, sunum, gösteri, tartışma, soru-cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Ara Sınav
2 FN Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS BNS VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN BBN VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yazılı sınavlar (uzun ve kısa cevaplı), Çoktan seçmeli testler

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin değerlendirilmesi öğrenme çıktıları doğrultusunda ara sınav ve final sınavları ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1 Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2 Öğretim üyesi, planlı eğitim öğretim süreci içinde bireysel ya da işbirlikli öğrenme yoluyla çeşitli uygulamalar yaptırma hakkını saklı tutar. Yapılacak uygulamaların değerlendirme sürecindeki etkisi eğitim öğretim yılı başında öğrencilere ilan edilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ali.bozkaplan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 0 0 0
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 2 26
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 62

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.14
ÖK.24
ÖK.34
ÖK.44
ÖK.54