DERS ADI

: ÇAĞDAŞ İSLAM DÜŞÜNÜRLERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLA 3174 ÇAĞDAŞ İSLAM DÜŞÜNÜRLERİ SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR İBRAHİM EMİROĞLU

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat Fak. (İkinci Öğretim)

Dersin Amacı

Öğrencinin, Çağdaş İslam Düşünürlerini tanıyarak onların fikir dünyasını görmesi, hangi düşünceleri niçin ve nasıl savunduklarını düşünürlerin kendi hayat hikâyelerinden ve kaynaklarından takip etme imkânını bulması; bu düşünürlere ve fikirlere düşünce tarihi açısından bakarak yer yer eleştirel yaklaşma huyunu geliştirmesi; onların olumlu ve etkin fikirlerini iyi tartarak günümüze taşıma yollarını düşünmesi; onların Kur'an'a, Sünnete, Tasavvufa, Fıkha ve siyasete yaklaşım tarzlarını ve yöntemlerini irdelemesi; özellikle içtihat, kadın sorunu, din-siyaset, din-ekonomi, din-barış, din-savaş, din ve sekülerleşme, din-bilim, din-ahlak, din-gelenek ve gelecek gibi konularda bu çağdaş düşünürlerin görüşlerini açığa çıkartılması böylece bazı çağdaş problemleri çözmede onlardan yararlanmanın yollarının gösterilmesi.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Öğrencinin, Çağdaş İslam Düşünürlerini tanıyarak onların fikir dünyasını görmesi, hangi düşünceleri niçin ve nasıl savunduklarını düşünürlerin kendi hayat hikâyelerinden ve kaynaklarından takip etme imkânını bulması sağlanır.
2   Bu düşünürlere ve fikirlere düşünce tarihi açısından bakarak yer yer eleştirel yaklaşma huyunu geliştirmesi sağlanır.
3   Bu düşünürlerin olumlu ve etkin fikirlerini iyi tartarak günümüze taşıma yollarını düşünmesi sağlanır.
4   Bu düşünürlerin Kur'an'a, Sünnete, Tasavvufa, Fıkha ve siyasete yaklaşım tarzlarını ve yöntemlerini irdelemesi sağlanır.
5   Özellikle içtihat, kadın sorunu, din-siyaset, din-ekonomi, din-barış, din-savaş, din ve sekülerleşme, din-bilim, din-ahlak, din-gelenek ve gelecek gibi konularda bu çağdaş düşünürlerin görüşlerini açığa çıkartılması böylece bazı çağdaş problemleri çözmede onlardan yararlanmanın yollarının gösterilmesi sağlanır.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kavramsal Analiz (Çağdaş, İslam, Düşünür)
2 Çağdaş İslam Düşüncesi (Toplu Bir Bakış)
3 Muhammed Abduh
4 Mevdudi
5 Muhammed İkbal
6 Seyyid Kutup
7 Ali Şeriati
8 Ara Sınav
9 İsmail Râcî Faruki
10 Aliye İzzet Begoviç
11 Seyyid Hüseyin Nasr
12 Mehmed Âkif Ersoy
13 Said Nursi
14 Nureddin Topçu
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Karadaş, Cağfer, Çağdaş İslam Düşünürleri, İstanbul 2007.
2. İşcan, Mehmet Zeki, Muhammed Abduh'un Dini ve Siyasi Görüşleri, İst. 1998.
3. Birişık, Abdulhamit, Mevdudi: Hayatı, görüşleri ve Eserleri, İstanbul 2007.
4. Seyyid Kutup, İslam Düşüncesi, Çev. Akif Nuri, İstanbul 1979.
5. Faruki, İsmail Râcî, Tevhid, Çev. Dilaver Yardım, İstanbul 1987.
6. Eliaçık, R. İhsan, Mehmet Akif Ersoy, İstanbul, trs.
7. Eliaçık, R. İhsan, İslamın Yenilikçileri, C.I-III, İstanbul, 2000-20002..
8. Bozgeyik, Burhan; Said Nursi, İstanbul, trs.
9. Eliaçık, R. İhsan, Aliya İzzetbegoviç, İstanbul, trs.
10. Biyografik çalışmalar ve ilgili Internet siteleri.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ibrahim.emiroglu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 56

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1131
ÖK.2232
ÖK.3141
ÖK.4131
ÖK.5242