DERS ADI

: GÖSTERGEBİLİM TARTIŞMALARI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLA 4121 GÖSTERGEBİLİM TARTIŞMALARI SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT BURCU İLKAY KARAMAN

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat Fak. (İkinci Öğretim)

Dersin Amacı

Bu dersin amacı göstergenin dizge ilişkisi bağlamında algılanmasını ve kullanılmasını sağlamaktır. Göstergenin dizgedeki öteki göstergeye göre değer ve anlam kazandığını, dizgelerin de diğer dizgelerle ilişki içinde bulunup buna göre değer ve anlam kazandığını sergileyerek, göstergenin değişkenliği ve devingenliği gösterilecektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

0   Bu dersin sonunda öğrencinin
1   Göstergenin ne olduğunu ayrıntılı bir biçimde belirtebilmesi ve göstergebilimin neyle uğraştığını tanımlayabilmesi
2   Toplumsal örgütlenme biçimleri, bu alanlardaki dizgeler ve çeşitli ilişki ağlarını tanımlayabilmesi
3   Bir dizge ve ilişkiler içinde yer alan değerleri ilişkilendirebilmesi ve göreceliliğini açıklayabilmesi
4   Her bir göstergenin dizgedeki öteki göstergelere göre anlam kazandığını sunabilmesi
5   Her bir dizgenin öteki dizgelere göre anlam kazandığını tespit edebilmesi
6   Çeşitli dizge kurma yöntemlerini bilmesi ve dizge kullanımlarını gösterebilmesi
7   Çeşitli göstergelerin çözümlemesini ve yorumlamasını yapabilmesi
8   beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Göstergebilim Nedir ve Neyle Uğraşır Gösterge Nedir Dizge Nedir Doğa ve Kültür. İletişim ve Dil. Dünya ve Biz.
2 Göstergebilimin Tarihçesi ve Eski Dönemler. Göstergebilim Terimi. Eski Yunan: Eflatun ve Aristoteles. Hazreti Mevlana ve Gösterge. John Locke ve Giambattista Vico. Saussure, Peirce ve Sonrası. Göstergebilimin Özerkleşmesi: 1950 lerde Neler Oldu
3 Göstergebilimin İşlemleri. Temel Bilimsel Kavramlar. Terim, Terimce, Üstdil. Araştırma Nesnesi, Bağlam, Yöntem, Örnekçe. Kuram, Paradigma.
4 Birimler ve İşlemler. Saussure ün Göstergesi ve Dizgesi. Dilsel Göstergenin Tanımı. Şifre ve Nedensizlik İlkesi. Şifrenin Uzlaşımsallığı, Yaptırımcılığı ve Değişebilirliği. Nedensizlik İlkesinin İstisnaları.
5 Saussure ün Dizgesi. Ses Dizgesi. Anlam Dizgesi. Dizi ve Dizim: Tümce Kurgusu Metin Kurgusu. Çizgisellik. Artzamanlılık ve Eşzamanlılık.
6 Dizge ve Söylem Peirce in Göstergesi. Gösterge. Gösterge Türleri. Göstergeleştirmenin Dinamikleri
7 Düzanlam ve Yananlam. Düzanlam: Kavramalanı ve Anlambirimcikler. Yananlam. Eklemlenme ve Bağlam.
8 Vize
9 Uygulama 1: Edebiyat.
10 Uygulama 2: Tanıtım.
11 Uygulama 3: Karikatür.
12 Uygulama 4: Resim.
13 Uygulama 5: Toplumsal Davranış Dizgesi Öpme.
14 Genel Tekrar Finale Hazırlık
15 Final

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Erkman-Akerson, Fatma (2005) Göstergebilime Giriş. İstanbul: Multilingual.
2. Kıran, Zeynel (1996) Dilbilim Akımları. Ankara: Onur Yayınları.
3. Rifat, Mehmet (1990) Dilbilim ve Göstergebilimin Çağdaş Kuramları. İstanbul: Düzlem Yayınları.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

1. Ders
2. Sunum
3. Alıştırmalar/Uygulamalar
4. Çözümleme
5. Tartışma ve Değerlendirme

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

1. Vize
2. Final

Değerlendirme Kriteri

1. ÖÇ 1-7: Ara sınav ve finalde sorulacak sorular ile değerlendirilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70'ine katılım zorunludur.
2. Arasınav ve finalde kopya ve intihal girişimleri 0 (sıfır) olarak değerlendirilir ve/ya fiili disiplin cezasıyla sonuçlanır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

burcu.karaman@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 56

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1222
ÖK.2234
ÖK.3244
ÖK.4252
ÖK.5243
ÖK.6232
ÖK.7234
ÖK.8343
ÖK.9