DERS ADI

: TEFSİR II (ARP)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLA 2109 TEFSİR II (ARP) ZORUNLU 4 0 0 5

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR ÖMER DUMLU

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat Fak. (İkinci Öğretim)

Dersin Amacı

Öğrencinin, tefsirin doğuşunu ve geçirdiği evreleri objektif olarak görmesini sağlamak. Kur'an'ın tarihselliği konusunda beyin fırtınası yapmasına zemin hazırlamak, tefsirin günümüzdeki durumunu gözler önüne sermek.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İlk dönemlerden günümüze kadar yapılan Kur'an tefsiri hakkında ortaya çıkan farklı tefsir türlerini öğrenir.
2   Tefsirin bilgi kaynakları hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibi olur.
3   Tefsir tarihi boyunca farklı tefsir türlerinde ortaya konan tefsir çalışmalarını tanır.
4   Klasik tefsir metinleri okumak suretiyle onların yöntem ve içerikleri hakkında bilgi sahibi olur.
5   Modern tefsir metinleri okumak suretiyle onların yöntem ve içerikleri hakkında bilgi sahibi olur.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tefsir, Te'vil ve Tercümenin tanımı
2 Tefsirin Konusu ve Gayesi
3 Tefsirin Doğuşu ve İlk Dönem Tefsir Hareketleri
4 Emeviler Dönemi Tefsir Hareketleri
5 Abbasiler Dönemi Tefsir Hareketleri
6 Selçuklular Dönemi Tefsir Hareketleri
7 Osmanlılar Dönemi Tefsir Hareketleri
8 Ara Sınav
9 Modern Dönemde Tefsir Hareketleri
10 Günümüz Tefsir Hareketleri
11 Tefsirde Tarihsellik Meselesi
12 Tefsirde Objektivizm
13 Sünnet'in Kur'an Tefsirindeki Yeri ve Önemi
14 Kur'an Tefsirinde Hataya Düşme Sebepleri
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
Zeki Duman, Tabiin Döneminde Tefsir Faaliyeti, EÜİFD, Kayseri 1987.
İsmail Cerrahoğlu, Kur'an Tefsirinin Doğuşu ve Buna Hız Veren Amiller, Ankara 1979.
İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, Ankara 1988
İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Usulü, Ankara 1985.
Muhsin Demirci, Tefsir Usul ve Tarihi, İstanbul 1998.
Ömer Nasuhi Bilmen, Büyük Tefsir Tarihi, İstanbul 1973.
Ömer Dumlu Kur'an Tefsirinde Yöntem, İzmir 1998.
Dihlevi, el-Fevzü'l-Kebir fî Usuli't-Tefsir, İstanbul 1980.
Mehmet Sofuoğlu, Tefsire Giriş, İstanbul 1981.
Ali Turgut, Tefsir Usulü ve Kaynakları, İstanbul 1991.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders anlatımı

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Arapça

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

omer.dumlu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Serbest

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 4 52
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 20 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 128

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.11241112
ÖK.212312
ÖK.32151
ÖK.41151
ÖK.51313