DERS ADI

: İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİNDE BATINİLİK

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
İLA 3217 İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİNDE BATINİLİK SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

İlahiyat

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT HASAN HÜSEYİN BALLI

Dersi Alan Birimler

İlahiyat
İlahiyat Fak. (İkinci Öğretim)

Dersin Amacı

Tarih boyunca insanlık düşüncesinde etkili olmuş olan Bâtınîliğin İslam Düşüncesi içerisindeki yeri, etkileri ve önemini kavratmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Batınî düşüncenin asıl kaynağının İslam dışı unsurlar olduğunu anlar.
2   Bâtınî düşüncenin İslam düşüncesindeki yerini kavrar
3   Bâtınî düşücenin, örnek metinleri kullanarak, nassları nasıl anladığını öğrenir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 İslam öncesi Bâtınî düşünce (Hermetizm, Gnaostisizm, Orfizm ve Kabbala)
2 Erken dönem İslam düşüncesinde Bâtınî fırka oluşumları
3 Şia'nın teşekkülü ve Bâtınîliğe kucak açması
4 İsmailiyye Fırkasının ilk dönemi
5 İsmailiyye Fırkasının Fatımî dönemi
6 İsmailiyye Fırkasının Nizarî-Musta'li dönemleri
7 Bâtınî doktrinin İslam düşüncesinde ortaya çıkması, tevil-tenzil veya bâtın-zahir ayrımı
8 Bâtınî doktrinin argümanları
9 (Ara Sınav)
10 Bâtınî doktrinin meşruiyyet arayışında otoriteye duyulan ihtiyaç.
11 Bâtınî doktrinin İslam inanç esaslarına tatbik şekilleri.
12 Bâtınî doktrinin İslam ibadet esaslarına tatbik şekilleri.
13 Hurûfî Metinlerden örnekler.
14 Yıl sonu sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1. Mustafa Öz, Şiilik ve Kolları, İstanbul 2011.
2. Farhad Daftary, İsmaililer tarihi ve öğretileri-, (çev. Erdal Toprak), Ankara 2002.
3. Mustafa Öztürk, Kur an ve Aşırı Yorum Tefsirde Bâtınilik ve Bâtıni Tevil Geleneği-, Ankara 2003.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum, Anlatım, Tartışma Soru-cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 FN Final
3 BNS BNS VZ * 0.40 +FN * 0.60
4 BUT Bütünleme
5 BBN BütSonu BaşarıNotu VZ * 0.40 +BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin başarısı ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı ile dersteki performansına göre değerlendirilir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

...

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

huseyin.balli@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

...

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
0
Vize Sınavına Hazırlık 1 4 4
Final Sınavına Hazırlık 1 4 4
Sunum Hazırlama 1 4 4
Ödev Hazırlama 1 4 4
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 1 12
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 56

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15
ÖK.1555555555555555
ÖK.2555555555555555
ÖK.3555555555555555