DERS ADI

: YER BİLİMLERİNDE BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIM

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MTS 3026 YER BİLİMLERİNDE BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIM SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mühendislik Fakültesi

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT BAYRAM KAHRAMAN

Dersi Alan Birimler

Endüstri Mühendisliği
Tekstil Mühendisliği
Makina Mühendisliği
İnşaat Mühendisliği (İkinci Öğretim)
Jeofizik Mühendisliği
Maden Mühendisliği
Metalurji ve Malzeme Mühendisliği
Maden Mühendisliği (İkinci Öğretim)
Makina Mühendisliği (İkinci Öğretim)
Çevre Mühendisliği
İnşaat Mühendisliği
Jeoloji Mühendisliği (İkinci Öğretim)
Jeoloji Mühendisliği

Dersin Amacı

Yer Bilimlerinde bilgisayar destekli maden tasarım teknikleri, maden mühendisi tarafından cevher yataklarının optimum üretimini sağlamak amacı ile yapılan model analizlerinde yaygın olarak kullanılmaktadır. Maden yataklarının büyük bir çoğunluğu son derece karmaşık jeolojik şartlar içermektedir. Bir cevher yatağı üzerine yatırım yapılabilmesi onun içeriğinin, kalitesinin ve faydalı kısmının miktarının bilinmesine bağlıdır. Tam bu noktada; ekonomik risklerin minimizasyonunda, analizlerin optimizasyonunda bilgisayar ve çok yönlü madencilik paket yazılımlarının kullanımı önemli rol oynamaktadır ve maden planlama mühendislerine büyük derecede yardımcı olmaktadırlar.
Bu ders bilgisayar destekli tasarım (BDT) yazılımlarının madenciliğin hangi aşamalarında ve nasıl kullanılabileceği hakkında öğrenciyi bilgilendirecektir.
Bu ders kapsamında öğrenciler, madenciliğin pek çok aşamalarında (rezerv hesabı, açık ve kapalı işletme planlaması, 3 boyutlu topoğrafyanın oluşturulması, maden rehabilitasyonu) BDT yazılımlarının kullanımı hakkında bilgi sahibi olacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   BDT ın yazılımları hakkında bilgi sahibi olma
2   Çalışma sahasına ait verilerin sayısallaştırılması
3   Çalışma sahası topoğrafyasının 3 boyutlu çizimi
4   Sondaj verilerinin derlenmesi ve araziye yerleştirilmesi

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 BDT ın tanımı ve önemi hakkında sunum verilecektir. Sınıf içi tartışma (SİT) yaptırılarak, BDT ın madencilik için öneminin öğrenciler tarafından anlaşılması sağlanarak, öğrencilerden BDT yazılımları ile ilgili araştırma yapmaları istenecektir.
2 Öğrenciler yaptıkları araştırmaları kısa bir süre sınıfta sunarak tartışırlar. BDT yazılımları üzerine fikirleri alınacaktır. Öğretim üyesi BDT yazılımları hakkında mini sunum verecektir.
3 BDT ın madencilikte hangi alanlarda ve ne amaçla kullanılabileceği ile tartışma yaptırılması ve fikirlerinin alınacaktır. Öğrencilere BDT ın madencilikte hangi alanlarda ve ne amaçla kullanılabileceği ile ilgili sunum yapılacaktır.
4 Öğretim üyesi BDT yazılımları hakkında detaylı sunum verecektir. Dersi alan öğrencilerin sayısına bağlı olarak gruplar oluşturulacak. Öğrenciler tartışarak projelerinde kullanacakları yazılımı seçmeleri sağlanacaktır.
5 Her bir grup için hazırlanmış madenlere ait farklı veriler verilecektir. Bu verilerin sayısallaştırılması ile ilgili genel bir sunum yapılacaktır. Her bir grubun kendilerine ait madenlerle ilgi verileri sayısallaştırmaları istenecektir.
6 Sayısallaştırılan verilerin hangi alanlarda ve ne amaçla kullanılabileceğinin sunumu yapılacaktır. Öğrenciler tartıştırılarak ellerindeki sayısallaştırılmış verileri farklı alanda ve amaçla kullanacaklarının kararının verilmesi sağlanacaktır.
7 Sayısallaştırılan verilerin hangi alanlarda ve ne amaçla kullanılabileceğinin sunumu yapılacaktır. Öğrenciler tartıştırılarak ellerindeki sayısallaştırılmış verileri farklı alanda ve amaçla kullanacaklarının kararının verilmesi sağlanacaktır.
8 Gruplar ellerindeki madenlere ait verilerle yaptıkları çalışmanın ilkini sunarak sonuçları hakkında sınıf içi tartışma yapacaklar. Öğretim üyesi hazırlanan projelerle ilgili eksiklikleri giderecek mini sunum yapacaktır.
9 Gruplar ellerindeki madenlere ait verilerle yaptıkları çalışmanın ikincisini sunarak sonuçları hakkında sınıf içi tartışma yapacaklar. Öğretim üyesi hazırlanan projelerle ilgili eksiklikleri giderecek mini sunum yapacaktır.
10 Gruplar ellerindeki madenlere ait verilerle yaptıkları çalışmanın üçüncüsünü sunarak sonuçları hakkında sınıf içi tartışma yapacaklar. Öğretim üyesi hazırlanan projelerle ilgili eksiklikleri giderecek mini sunum yapacaktır
11 Gruplar ellerindeki madenlere ait verilerle yaptıkları çalışmanın dördüncüsünü sunarak sonuçları hakkında sınıf içi tartışma yapacaklar. Öğretim üyesi hazırlanan projelerle ilgili eksiklikleri giderecek mini sunum yapacaktır
12 Gruplar ellerindeki madenlere ait verilerle yaptıkları çalışmanın beşincisini sunarak sonuçları hakkında sınıf içi tartışma yapacaklar. Öğretim üyesi hazırlanan projelerle ilgili mini sunum yapacaktır.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Maden işletmeciliği ve yerbilimleri İle ilgili diğer kitaplar ve yayınlar

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Sunum + Takım Çalışması + Sınıf içi tartışma + Ödev

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ODV Proje/Ödev
2 FN Final
3 BNS BNS ODV * 0.50 + FN * 0.50
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu ODV * 0.50 + BUT * 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

bayram.kahraman@deu.edu.tr, Tel:0 232 301 75 21

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı, Cuma; 10:30-12:00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 1 12
Uygulama 12 1 12
Ödev Hazırlama 1 5 5
Sunum Hazırlama 1 5 5
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 2 24
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Final Sınavı 1 6 6
Diğer Kısa Sınav 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 76

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.15545
ÖK.24555
ÖK.35555
ÖK.44455