DERS ADI

: MİMARİ ÇİZİM TARİHİ VE KURAMI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3536 MİMARİ ÇİZİM TARİHİ VE KURAMI SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT AÇALYA ALLMER

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Bu derste mimari çizim tekniklerinin antik dönemden bugüne kadar devrimsel değişiklikleri incelenecektir. Farklı dönemlerde mimarın konumu, tasarım yöntemleri ve çizimin rolü incelenip, çizim tekniklerinin mimarlık üzerindeki etkileri tartışılacaktır. Perspektifin icadı, aksonometrinin mimaride kullanımı, bilgisayar destekli çizim gibi gelişmelerin tarihi seyirde anlatılması ve kritiğinin yapılması amaçlanmaktadır. Konuyla ilgili literatürün tanıtımı ve kritiği, çizimin teknik olduğu kadar kültürel bir olgu olduğu bilincinin öğrenciye verilmesi hedeflenmektedir. Ders daha çok batı kültürünün mimari ürünleri üzerinde odaklanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mimari çizim tekniklerinin antik dönemden bugüne kadar devrimsel değişiklikleri
2   Çizim tekniklerinin mimarlık üzerindeki etkilerini belirlemek
3   Çizimin teknik olduğu kadar kültürel bir olgu olduğunu saptamak
4   Farklı dönemlerde mimarın konumu, tasarım yöntemleri ve çizimin rolünü yorumlamak
5   Perspektifin icadı, aksonometrinin mimaride kullanımı, bilgisayar destekli çizim gibi gelişmeleri tanımak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma, dersin işleyişinin anlatılması
2 Antikitede çizim teknolojisi ve tasarım yaklaşımı
3 1:1 ölçekli çizimler
4 Ortaçağda çizim ve geometri bilgisi
5 Günümüze kalan çizim odaları
6 Villard'ın eskiz defteri ve gölge kavramı
7 Ara Sınav
8 Erken Rönesans ve perspektifin keşfi
9 Brunelleschi'nin perspektif deneyi
10 Anamorphosis
11 Ortografik set
12 Retorik amaçlı çizimler ve mimarlık üzerindeki etkileri
13 Mimari çizimde kolaj ve montaj
14 Retorik amaçlı çizimler ve mimarlık üzerindeki etkileri

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Tan Kamil Gürer, Atilla Yücel, 'Bir paradigma olarak mimari temsilin incelenmesi', İTÜdergisi/a Mimarlık, Planlama, Tasarım, Cilt:4, Sayı:1, Mart 2005, 84-96
Ayşen Savaş, 'Mimarlık ve onun imgesi: Temsil ve Mimarinin Özerkliği Üzerine Notlar', Tol Mimarlık Kültürü Dergisi, yıl 3, sayı 4, yaz 2004, 64-68.
Açalya Allmer, 'Mimari Yaratıda Amaç ve Araç Sorunu Üzerine bir Deneme', Yapı Dergisi 299, Ekim 2006, ss. 45-48.
Victor I. Stoichita, Gölgenin Kısa Tarihi, Çeviren: Bilge Aydın, Dost Kitabevi, 2006

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Derste öğrencilere yürütücü tarafından konular anlatılacaktır.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 YYS Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS Başarı Notu AS * 0.50 +YYS * 0.50
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu AS * 0.50 + BUT * 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

-

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav %50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Final Sınavı % 50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

-

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

acalya.allmer@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pzt. 13.00-15.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 15 2 30
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 71

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.1555
ÖK.255
ÖK.3555
ÖK.455
ÖK.5555