DERS ADI

: MİMARLIK VE ÜTOPYA

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3540 MİMARLIK VE ÜTOPYA SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT ÖZLEM ARITAN

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Ütopya (yok- ülke) kavramını geçmişten günümüze edebiyat ve mimarlık alanlarında üretilen temel ütopya örnekleri üzerinden aktif tartışmalar yoluyla irdelemek. Böylesi irdelemelerle öğrencilerin farklı yaşam, mekân, kent, düzen alternatifleri bağlamında düşünce ve sorgulama üretmelerini sağlamak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Ütopya/distopya kavramlarını, bu kavramların tarihsel gelişimini, tarihsel süreç içinde ve günümüzde edebi, mimari ve sinemasal ütopyaların/distopyaların geçirdikleri dönüşümleri tanımlayabilme
2   Kavrama ve edebi, mimari ütopyaların geçirdikleri dönüşümlere yönelik bilgileri, somut örneklerle, üretimlerle ilişkilendirebilme
3   Elde edilen birikimi farklı dönemlerden seçilen edebi ya da mimari ütopya/distopya örnekleri bağlamında gerçekleştirilen araştırma, sunum ve görselleştirme/nesneleştirme çalışmalarında kullanabilme
4   Sınıf içi sunumlarda seçilen örnekler üzerinden geliştirilen araştırmaların ve görselleştirme/nesneleştirme-atölye çalışmalarının, ütopyaya özgü genel özellikleri, kavramsal ilişkileri ve dönem ütopyalarında görülen ana temaları ortaya koyma potansiyellerini sorgulayabilme
5   Sorgulamalarda ortaya konan eleştiriler ışığında araştırma ve sunumları geliştirebilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma, dersin içeriği hakkında genel bilgilerin verilmesi
2 Ütopya/distopa olgusuna ilişkin kavramsal açılımın sunulması; bu bağlamda ütopya/distopya olgusunun tanımının, ütopyaya ilişkin genel özelliklerin, tarihsel süreç içinde ütopya olgusunun ve mekânsal yansımalarının geçirdiği dönüşümlerin, ütopyanın felsefe, edebiyat, mimarlık, sinema gibi farklı disiplinlerdeki gelişiminin ele alınması
3 Edebi metinlerden ütopya ve mekân okumaları, Antik Dönem ütopyalarının genel özelliklerinin ve öne çıkanlarının ele alınması
4 Antik Dönem ütopyalarından seçilen örneklerin öğrenci sunumları aracılığıyla tartışılması
5 Rönesans Dönemi ütopyalarının genel özelliklerinin ve öne çıkanlarının ele alınması
6 Rönesans Dönemi ütopyalarından seçilen örneklerin öğrenci sunumları aracılığıyla tartışılması
7 Sanayileşme Sonrası Dönem e özgü ütopyaların ve distopyaların genel özelliklerinin ve öne çıkanlarının ele alınması
8 Sanayileşme Sonrası Dönem e özgü ütopyalardan ve distopyalardan seçilen örneklerin öğrenci sunumları aracılığıyla tartışılması
9 Ara Sınav
10 Sinemasal bir örnek üzerinden ütopya/distopya ve mekân okuma çalışmasının yapılması
11 Doğrudan mimarlığın üretim alanında ütopya kavramının, Antik Dönem ve Rönesans Dönemi mimari ütopyalarının genel özelliklerinin ve öne çıkanlarının ele alınması
12 Sanayileşme sonrası mimari ütopyaların genel özelliklerinin ve öne çıkanlarının ele alınması
13 Araştırılan ve sunulan edebi ya da mimari ütopyalara ilişkin görselleştirme/nesneleştirme-atölye çalışmasının yapılması
14 Görselleştirme/nesneleştirme-atölye çalışmasına devam

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak: Yok
Yardımcı kaynaklar:
Kumar, K. (2005). Ütopyacılık. Somel, Ali, çev. Ankara: İmge Kitabevi.
More, T. (2010). Utopia (Mina Urgan'ın İncelemesiyle). Eyüboğlu, Sabahattin, Günyol, Vedat, & Urgan, Mina, çev. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
Sarcey, M. R., Bouchet, T. & Picon, A. (2003). Ütopyalar Sözlüğü. Ilgaz, Turhan, çev. İstanbul: Sel Yayıncılık.
Sevinç, A. (2004). Ütopya: Hayali Ahali Projesi. İstanbul: Okuyan Us Yayınları.
Tafuri, M. (1979). Architecture and Utopia, Design and Capitalist Development. Cambridge, Massachusetts: The MIT Pres.
Usta, S. (2005). Platon'dan Jambulos'a Antik Çağ Ütopyaları. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
Referanslar: Derste kullanılan diğer edebi metinler
Diğer ders materyalleri: Öğrencilerin görselleştirme-nesneleştirme çalışmalarında kullandıkları teknik maket malzemeleri ve hazır, gündelik malzemeler

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Kuramsal/Görsel Aktarımlar:
Derste konuyla ilgili kuramsal aktarımlar ve görsel sunumlar, öğrencinin de katılacağı tartışmalar eşliğinde gerçekleştirilecektir.
Ödevler/Sunumlar:
Öğrencilerin farklı dönemlerden seçecekleri edebi ya da mimari ütopya örnekleri üzerinden geliştirilen araştırmalar ve görselleştirme/nesneleştirme çalışmaları
sınıf ortamında sunulacak ve tartışılacaktır. Sunumlardan birinin ödevleri dönem sonunda toplanacaktır.



Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 OD Araştırma Ödevi
3 YYI Yarıyıliçi Notu AS * 0.70 + OD * 0.30
4 YYS Yarıyılsonu Notu
5 BNS Başarı Notu YYI * 0.50 +YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYI * 0.50 + BUT * 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav: %35 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Ödev/Sunum: %15 (ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Final: %50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ozlem.aritan@deu.edu.tr 0090 232 301 84 52

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Çarşamba günleri saat 10.30'da

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 8 2 16
Öğrenci Sunumları 5 2 10
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 3 2 6
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Ödev Hazırlama 1 3 3
Sunum Hazırlama 2 13 26
Vize Sınavı 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.1555
ÖK.25555
ÖK.3555
ÖK.4555
ÖK.5555