DERS ADI

: TARİHSEL MEKAN OKUMA

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3725 TARİHSEL MEKAN OKUMA SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR ESTER ETİ AKYÜZ LEVİ

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Tarihi yapı ve çevreler, geçmişi bugüne taşıyan ve geleceğe yansıtan değerler niteliğinde olduklarından, bilgi aktarımında çok önemli bir kaynak oluşturmaktadırlar. Dönemlerinin yaşamı, mimarisi, yapı geleneği, malzemesi v.b. bilgiler, bir kitap gibi okunarak edinilmektedir. Dersin amacı, tarihsel mekanları algılama, bunlardan çıkarımlar yapma, üzerine düşünme, değerlendirme, tartışma, yorum getirme becerisi kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Mekan, algı, imaj, anlam, algılamaya ilişkin temel kavramları anlatabilme.
2   Tarihsel bir mekanı farklı bakış açıları ve malzemeler üzerinden yorumlayabilme.
3   Yazılı kaynaklardan farklı ölçek ve nitelikteki tarihsel mekana ilişkin sonuçlar çıkarabilme.
4   Görsel kaynaklardan elde edilen bilgilerle tarihsel mekanı değerlendirebilme.
5   Sözlü tarih araştırmaları ışığında tarihsel mekanı değerlendirebilme.
6   Tarihsel mekanı örneklerle açıklayabilme.
7   Farklı malzemeler üzerinden okumalarla tarihsel mekana ilişkin anlam çıkarabilme.
8   Tarihi mekanı okumaya ilişkin bir araştırma yaparak bunu görsel, yazılı, sözlü olarak aktarabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, Dersin amaç, içerik ve işleniş yönteminin tanıtılması
2 Mekan Kavramı, mekanın fiziki, sosyal ögeleri ve mekansal etkinlikler 2.1. Kavramsal mekan 2.2. Yaşanan mekan 2.3. Kişisel mekan 2.4. Somut mekan 2.5. Sanal mekan 2.6. Boş mekan
3 Algı, imaj ve anlam 3.1. Algı Kavramı ve süreci (Zihinsel algı, Sezgisel algı, Duyusal algı, Estetiksel algı) 3.2. İmaj kavramı (Mekansal imaj (Çevresel, kentsel), Zamansal imaj, İlişkisel imaj, Bireysel imaj, Değer imajı, Duygusal imaj) 3.3. Anlam kavramı (Semiotik yaklaşım, Sembolik yaklaşım, İletişim yaklaşımı)
4 Algılama 4.1. Mekan algısını etkileyen faktörler 4.1.1. Bireysel faktörler 4.1.2. Fiziksel çevre faktörleri 4.2. Mekansal ve çevresel algılama 4.2.1. Mekanın fiziksel özellikleri 4.2.2. Mekana ilişkin niteliksel değerlendirme Ödev konularının verilmesi, Yoklama Sınavı (Quiz)
5 Mekansal okuma yaklaşımları 5.1. Somut mekana ilişkin okumalar (mekansal, strüktürel, anlamsal, simgesel v.b. )
6 Seçilen tarihsel mekanların okunması
7 Seçilen tarihsel mekanların okunması 7.1. Örnek çalışmalar (tek yapı)
8 Seçilen tarihsel mekanların okunması 8.1. Örnek çalışmalar (dokusal)
9 Seçilen tarihsel mekanların okunması 9.1. Örnek çalışmalar (dokusal)
10 Seçilen tarihsel mekanların okunması 10.1. Örnek çalışmalar (kentsel)
11 Mekan okumada farklı yaklaşımlar 11.1.Görsel, yazılı mekansal okumalar, irdelemeler 11.2.Sözlü tarih araştırmaları 11.3. Sanal mekana ilişkin okumalar
12 Ödev çalışmalarının sunumu, Ara sınav
13 Ödev çalışmalarının sunumu.
14 Ödev çalışmalarının sunumu, Genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- GÖREGENLİ, Melek, 1986, Kentsel alanların algılanması ve kentsel imajlar. IV.Ulusal Psikoloji Kongresi. ODTÜ.

- GÖREGENLİ, M., 2005, Çevre Psikolojisinde Temel Konular. Ege Üniversitesi Yayınları

- LAWSON, Bryan, 2001, The Language of Space, Oxford, Architectural Press.

- LYNCH, K., 1960, The Image of the City, Cambridge, MA.

- RAPOPORT, Amos, 1990, The Meaning of the Built Environment, Tucson, The University of Arizona Press.

- Taç, Egemimarlık, Mimarlık, Yapı, Vakıflar dergisinden çeşitli makaleler.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Diyalektik yöntem, yapısalcı yöntem ve karşılaştırmalı yöntem kullanılması düşünülmektedir.
Öğrencilerin derse aktif katılımı beklenmektedir.
* Literatür araştırması ve arşiv araştırması
* Alan çalışması (yerinde gözlem ve incelemeler)
* Konuya ilişkin düşüncelerin görsel, sözlü, yazılı olarak ifade edilebilmesi

-Sözlü ve görsel sunumlarla aktarım.
-Sınıf içi tartışma ortamı ile ortaya atılan fikirlerin geliştirilmesi, yorumlamalar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasinav
2 YK YoklamaSınavı
3 ODV Ödev/Sunum
4 DK DerseKatılım
5 YYS Yarıyılsonu
6 BNS Başarı Notu AS * 0.10 + YK * 0.05 + ODV * 0.25 + DK * 0.10 + YYS * 0.50
7 BUT Bütünleme
8 BBN BütSonuBaşarıNotu AS * 0.10 + YK * 0.05 + ODV * 0.25 + DK * 0.10 + BUT * 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav %10 (ÖÇ1,ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Yoklama Sınavı(Quiz) % 5 (ÖÇ8)
Ödev/Sunum %25 (ÖÇ2, ÖÇ3,ÖÇ5, ÖÇ6, ÖÇ8)
Final Sınavı %50 (ÖÇ1,ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6, ÖÇ7)
Derslere Katılım %10 (ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6, ÖÇ7)

Öğrenme çıktılarının bilgi boyutu (ÖÇ1), ara sınav ve final sınavı; kavrama boyutu (ÖÇ2, ÖÇ3) ara sınav, final sınavı ve ödev; uygulama boyutu (ÖÇ6), final sınavı, ödev ve derse katılım; analiz boyutu (ÖÇ7) , final sınavı ve derse katılım; değerlendirme boyutu (ÖÇ4, ÖÇ5), ara sınav, final sınavı ve derse katılım, ÖÇ5 ödev ile; ÖÇ8 yoklama sınavları ve ödev ile ölçülmektedir.
Derse katılıma ilişkin değerlendirme, öğrencinin devamı, ders esnasında tartışma ortamına aktif katılımı ve bu bağlamdaki niteliksel katkısı ile belirlenecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

eti.levi@deu.edu.tr
0090 232 301 84 60

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders dönemi başında açıklanacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 10 2 20
Uygulama 0 0 0
Öğrenci sunumları 3 2 6
Teknik gezi 0 0 0
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 0 0 0
Bireysel Ödev Hazırlama 1 12 12
Grup Ödevi Hazırlama 0 0 0
Sunum Hazırlama 1 5 5
Final Sınavı 1 2 2
Diğer Kısa Sınav vb. 0 0 0
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.15
ÖK.2555
ÖK.35
ÖK.455
ÖK.55
ÖK.65
ÖK.7555
ÖK.85