DERS ADI

: MİMARLIK VE MODA

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 4530 MİMARLIK VE MODA SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT AÇALYA ALLMER

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Günümüzde farklı disiplinlerin birbirleri ile olan alışverişleri gitgide artmaktadır. Bu bağlamda giysi tasarımı ve mimarlık pratikleri arasında yakın bir ilişki vardır. 3. ve 4. sınıf mimarlık öğrencileri için mimarlık ve giysi ilişkisinin çok yönlü tartışılacağı disipinlerarası bir ders olması öngörülmüştür. Derste on dokuzuncu yüzyılın ortasında başlayan bu ilişkinin tarihsel ve kavramsal çerçevesinin ardından Yohji Yamamato, Hüseyin Çağlayan, Lucy Orta gibi beden ve mekan ilişkisini yeniden anlamlandıran bazı tasarımcıların çalışmaları incelenecektir. Amaç, verilecek kavramsal bir temelin yanı sıra, öğrencinin bu konuda fikir üretmesidir. Dönem içerisinde öğrencilerden farklı ölçeklerde ödevler/tasarımlar yapması istenecektir. Farklı bir disiplinle bağlantı kurduğu bu seçmeli dersin öğrenciyi motive edici, aynı zamanda yaratıcı düzeyini artırıcı bir süreç olması hedeflenmektedir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Moda ve mimarlık ilişkisini irdeleme
2   Moda ve mimarlık disiplinlerinin kesişme noktalarını tanıma
3   Mekan ve giysi tasarımı pratiklerini tarihsel ve kavramsal çerçevesini saptama
4   Beden ve mekan ilişkisini yeniden anlamlandıran tasarımcıların çalışmalarını yorumlama
5   20.yy çağdaş mimarlık örneklerini bir giysi olarak uyarlama

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Tanışma, dersin işleyişinin anlatılması
2 Mimarlık moda ilişkisinin tarihsel çerçevesinin çizilmesi
3 Gottfried Semper'in kaplama kuramına ve 20.yy sonu Avrupa mimarisindeki etkilerine genel bakış Adolf Loos 'Erkek Modası' (1898), 'Giysi' (1903), 'Giydirmenin Prensipleri' (1898)
4 20.yy mimarların giysi tasarımları: Henry van de Velde, Joseph Hoffman, Peter Behrens
5 Mimarlık eğitimi almış modacılar Pierre Cardin, Roberto Capucci ve Gianfranco Ferre
6 Avangart tasarımcılar Yohji Yamamato, Hüseyin Çağlayan, Issey Miyake
7 Ara Sınav
8 Moda / Mimarlık sergileri Deri + Kemik: Mimarlık ve Modada Paralel Uygulamalar The Fashion of Architecture
9 Mimarlıkta kullanılan moda çekimleri
10 Mimarlıkta Geçicilik ve Yanılsama Kavramları
11 Mimaride dış yüzeyin özerkliği üzerine eleştirel tartışmalar
12 Seçilmiş çağdaş yapıların tekstil tektoniğinin incelenmesi
13 Maket - Giysi tasarımı kritik alımı (eskiz)
14 Defile

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Bradley Quinn, Fashion of Architecture (Berg Publishers, 2003).
Skin + Bones: Parallel Practices in Fashion and Architecture, Brooke Hodge der. (Thames and Hudson, 2006).
Architecture: In Fashion, ed. Deborah Fausch der. (New York: Princeton Architectural Press, 1994).
Mark Wigley, White Walls, Designer Dresses: The Fashioning of Modern Architecture (Cambridge, MA: MIT Press, 1995).
Açalya Allmer, 'The Architecture of Gigantic Drapery: The Richard B. Fisher Center for Performing Arts, Bard College', ARQ: Architectural Research Quarterly, vol.11, no.3-4, 2007, ss. 265-275.
Açalya Allmer, 'Mimarlikta Yeni Cephe Yaklasimlari: Dominique Perrault'nun Telli Duvaklı Binalarindan Örnekler', Win&Art Proje Dergisi, no. 7, November-December 2007, ss. 167-168.
Açalya Allmer, 'Archi-Couture', Arredamento Mimarlık, no. 213, Mayıs 2008, s. 38.
Açalya Allmer, 'Mimarlar Neden Siyah Giyer ', Yapı Dergisi, no. 329, Nisan 2009, ss. 44-47.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Derste öğrencilere öncelikle konular anlatılacak, dönem sonunda öğrencilerden 20.yy çağdaş mimarlık örneklerini bir giysi olarak uyarlamaları istenecek ve bir defile düzenlenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 YYS Yarıyılsonu Sınavı
3 BNS Başarı Notu AS * 0.50 +YYS * 0.50
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu AS * 0.50 + BUT * 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav % 50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Final Sınavı % 50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

-

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

acalya.allmer@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pzt. 13.00-15.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Örnek olay çalışması 1 1 1
Final Sınavına Hazırlık 1 8 8
Tasarım Projesi 1 30 30
Vize Sınavına Hazırlık 1 5 5
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 72

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.1555
ÖK.25555
ÖK.3555
ÖK.45555
ÖK.5555