DERS ADI

: ESKİ YAPILAR, YENİ İŞLEVLER

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 4721 ESKİ YAPILAR, YENİ İŞLEVLER SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR ESTER ETİ AKYÜZ LEVİ

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Tarihi yapıların ilk işlevleriyle korunmaları tercih edilmekte ise de, değişen sosyal ve yaşamsal koşullar bunu zaman zaman olanaksız kılmakta, ikincil işlevle değerlendirilmeleri söz konusu olmaktadır. İkincil işlevle değerlendirilen yapılardan örneklerin irdelenmesi ve işlevlendirmede kriterlerin tartışılması ders kapsamında ele alınmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarihi yapıların yeniden işlevlendirilmesini gerektiren nedenleri belirtebilme.
2   Tarihi yapılarda yeniden işlev belirlemedeki yaklaşımları anlatabilme.
3   Tarihi yapılarda yeni işlevin belirlenmesini etkileyen etmenleri açıklayabilme.
4   Özgün işlevi aynı olup, farklı işlevlerle değerlendirilen yapı örneklerini karşılaştırabilme.
5   Yeni işlevin özgün işlev ve yapıya uygunluğunu tartışabilme.
6   Yeniden işlevlendirilen tarihi yapıya ilişkin bir araştırmayı görsel, yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, Dersin amaç, içerik ve işleniş yönteminin tanıtılması
2 Tarihi yapıların yeniden işlevlendirilmesini gerektiren nedenler 2.1. Tarihsel nedenler 2.2. Kültürel nedenler 2.3. Ekonomik nedenler 2.4. Çevresel nedenler
3 İşlev belirlenmesini etkileyen faktörler 3.1. Çevre özellikleri 3.2. Mekânsal özellikler 3.3. İşlevsel özellikler 3.4. Strüktürel özellikler
4 İşlev belirlemede yaklaşım 4.1. Yapı analizi (fiziksel özellikler, ölçek, önemlilik v.b.) 4.2.Yapının değerlenmesi 4.3. İşlevlendirmede evetler, hayırlar Ödev konularının verilmesi
5 Özgün işlevinden farklı işlevle değerlendirilen yapı örneklerinin irdelenmesi
6 Yurtiçi örnekler, Yurtdışı örnekler
7 Yurtiçi örnekler, Yurtdışı örnekler
8 Yurtiçi örnekler, Yurtdışı örnekler
9 Yurtiçi örnekler, Yurtdışı örnekler
10 Ara Sınav
11 Öğrenci çalışmalarının sunumu
12 Öğrenci çalışmalarının sunumu
13 Öğrenci çalışmalarının sunumu
14 Öğrenci çalışmalarının sunumu, Genel değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

* ALTINOLUK, Ülkü, Binaların Yeniden Kullanımı, İstanbul, YEM Yayın, 1998.

* STEPHEN, George, New Life for Old Houses, Washington, The Preservation Press, 1972.

* CANTACUZINO, S., New Uses for Old Buildings, London, 1977.

* Taç, Egemimarlık , Mimarlık, Yapı, Vakıflar dergisinden çeşitli makaleler.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrencilerin derse aktif katılımı beklenmektedir.
-Literatür araştırması ve arşiv araştırması
-Alan çalışması (yerinde gözlem ve incelemeler)
-Anket çalışması ve sözlü tarih araştırması
-Sözlü ve görsel sunumlarla aktarım.
-Teknik gezi kapsamında yerinde gözlem, inceleme, tartışma.
-Sınıf içi tartışma ortamı ile ortaya atılan fikirlerin geliştirilmesi, yorumlamalar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasinav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DK DerseKatılım
4 YYS Yarıyılsonu
5 BNS Başarı Notu AS * 0.20 + ODV * 0.25 + DK * 0.05 + YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu AS * 0.20 + ODV * 0.25 + DK * 0.05 + BUT * 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Öğrencinin derse aktif katılımı yanı sıra, özellikle yerel mimari bağlamında duyarlı, gözlemci olması beklenmektedir.

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav % 20 (ÖÇ 1,ÖÇ2, ÖÇ3)
Ödev / Sunum % 25 (ÖÇ3,ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6)
Final Sınavı % 50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)
Derse Katılım % 5 (ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6)

Öğrenme çıktılarının bilgi boyutu (ÖÇ1, ÖÇ2), ara sınav ve final sınavı; kavrama boyutu (ÖÇ3) ara sınav, final sınavı ve ödev; uygulama boyutu (ÖÇ6), ödev ve derse katılım; analiz boyutu (ÖÇ4, ÖÇ5), final sınavı, derse katılım ve ödev; değerlendirme boyutu (ÖÇ4), final sınavı ve derse katılım ile ölçülmektedir.
Derse katılıma ilişkin değerlendirme, öğrencinin devamı, ders esnasında tartışma ortamına aktif katılımı ve bu bağlamdaki niteliksel katkısı ile belirlenecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

eti.levi@deu.edu.tr
0090 232 301 84 60

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders dönemi başında açıklanacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 9 2 18
Uygulama 0 0 0
Öğrenci sunumları 4 2 8
Teknik gezi 0 0 0
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar 14 1 14
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 0 0 0
Bireysel Ödev Hazırlama 1 11 11
Grup Ödevi Hazırlama 0 0 0
Sunum Hazırlama 1 5 5
Final Sınavı 1 2 2
Diğer Kısa Sınav vb. 0 0 0
Vize Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.155
ÖK.25
ÖK.355
ÖK.45
ÖK.5555
ÖK.65