DERS ADI

: YENİLEME KURAMINDA GÜNCEL SÖYLEMLER

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 4728 YENİLEME KURAMINDA GÜNCEL SÖYLEMLER SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

DOÇENT HÜMEYRA BİROL AKKURT

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Ders kapsamında, yapılı fiziksel çevrenin dönüşümü ve yenilenmesi üzerinde durulmaktadır. Bu hedefle öncelikle yenileme kuramının ortaya çıkışı ve gelişimi, etkenler, aktörler, fiziksel, toplumsal, kültürel, sosyo-ekonomik açılımlar, kullanılan yöntemler ve yasal mevzuat ele alınacak, ardından seçilen uygulamalar üzerinden güncel yaklaşımlar tartışılacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Fiziksel Çevrenin Yenilenmesi olgusunu tanımlama.
2   Yenileme kuramının gelişim sürecini açıklama.
3   Yenileme eyleminin etkenlerini tanımlama.
4   Yenileme eylemini etkileyen yasal mevzuatı tanımlama.
5   Farklı müdahale ve yöntemler üzerinden yenileme eylemini sorgulama.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş 1.1. Dersin hedefi ve işleyişi hakkında bilgi verilmesi 1.2. İlgili literatür üzerine makalelerin verilmesi .
2 Yenileme Kavramının Tanımı ve Gelişimi 2.1. Eski- Tarihsel- Tarihselcilik kavramları 2.2. Endüstri Devrimi ve yenileme kavramının doğuşu.
3 Yenileme Kavramının Gelişimi 3.1. Modernist hareket 3.2. 1960-1970 dönemi 3.3. 1980-1990 dönemi 3.4. 21.yüzyıl .
4 Yenileme Müdahalelerinin Nedenleri / Etkenleri 4.1. Sosyo- ekonomik etkenler 4.2. Sosyo- kültürel değişim 4.3.Mülkiyet değişimleri 4.4.Fiziksel ve ekonomik eskime 4.4. Toplumsal kimlik ve aidiyet.
5 Yenileme Eyleminde Sorunlar ve Olasılıklar 5.1. Sosyo- ekonomik etkenler 5.2. Sosyo- kültürel değişim 5.3.Mülkiyet değişimleri 5.4. Toplumsal kimlik ve aidiyet 5.5. Fiziksel iyileştirme 5.6. Ekonomik iyileştirme.
6 Yasal Düzenlemeler ve Mevzuat 6.1. Ulusal ve uluslararası örgütler 6.2. Ulusal ve uluslar arası mevzuat 6.3. Merkezi idare ve yerel yönetimlerin rolü 6.4. Sivil toplum örgütleri ve kullanıcı katılımı.
7 Ara Değerlendirme 7.1.Değerlendirme 7.2. Öğrenci çalışma konularının belirlenmesi.
8 ARA SINAV
9 Yenileme Müdahaleleri 9.1. Sağlıklaştırma 9.2. Fiziksel iyileştirme 9.3. Soylulaştırma 9.4. Entegrasyon 9.5. Mekansal kimliğin dönüşümü- yeniden üretimi.
10 Yenileme müdahaleleri 10.1. Farklı örnekler üzerinden tartışma.
11 Yenileme müdahaleleri 11.1. Farklı örnekler üzerinden tartışma.
12 Yenileme müdahaleleri 12.1. Farklı örnekler üzerinden tartışma.
13 Öğrenci çalışmalarının aktarımı.
14 Öğrenci çalışmalarının aktarımı.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana Kaynak: Yok
Yardımcı Kaynaklar:
-Altınoluk,Ülkü. Binaların Yeniden Kullanımı, YEM, 2001
-Cohen, Nahoum. Urban Planning Conservation and Preservation, McGraw-Hill,2001.
-Ellez,Fatima, Kent Merkezlerinde Yenileme, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, DEÜ, 1985
-Gittell, Ross. Renewing Cities, Princeton Uni.Pr., 1992.
-Jokiletho, Jukka. A history of Architectural Conservation, Bath Press, 1999.
-Kocabaş, Arzu. Kentsel Dönüşüm (/Yenileş(tir)me), Literatür Yayıncılık, 2006.
-Özden, Pelin Pınar. Kentsel Yenileme, İmge Kitabevi, 2008.
-Rodwell, Dennis. Conservation & Sustainability in Historic Cities, Blackwell Publishing, 2008.
Referanslar: Yok.
Diğer Ders Materyalleri: Gerektikçe duyurulacaktır.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Teorik ders anlatımı, bireysel ve grup araştırma ve çalışmaları.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 OD Ödev
3 YYI Yarıyıliçi Notu AS * 0.50 + OD * 0.50
4 YYS Yarıyılsonu Notu
5 BNS Başarı Notu YYI * 0.50 + YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYI * 0.50 +BUT * 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

ARA SINAV % 25 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3)
ÖDEV-SUNUM %25 (ÖÇ1, ÖÇ3, ÖÇ5)
FİNAL %50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

humeyra.akkurt@deu.edu.tr 0090 232 301 84 58

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders dönemi başında duyurulacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 11 2 22
Öğrenci Sunumları 2 2 4
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar 11 1 11
Vize sınavına hazırlık 1 10 10
Final sınavına hazırlık 1 12 12
Ödev hazırlama 1 10 10
Sunum hazırlama 1 5 5
Final sınavı 1 2 2
Ara sınav 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 78

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.155
ÖK.25555555
ÖK.3555555
ÖK.4555
ÖK.55555555