DERS ADI

: MEGA STRÜKTÜRLERİN YAPIM TEKNOLOJİLERİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3635 MEGA STRÜKTÜRLERİN YAPIM TEKNOLOJİLERİ SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT KUTLUĞ SAVAŞIR

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Günümüzde kullandığımız yapım sistemlerinin sınırlarının zorlanması durumunda elde edilen ürünlerin ne denli etkileyici olduğunu vurgulamak ve şantiye ortamında karşılaşılan problemler karşısında pratik çözümlerin nasıl üretilebileceğine yönelik örnekli bilgiler vermek, böylece öğrencilerin detay üretebilme yeteneğini geliştirmektir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Antik mega yapılara örnek olarak, dünyanın yeni ve eski yedi harikası ile bunların bulunduğu yerleri sıralayabilme
2   Mega yapıların mimarlarını, bulunduğu ülkeyi, yapım tarihini ve strüktürünü söyleyebilme
3   İncelenen yapı ve binaların mega yapı olma nedenini tanımlayabilme
4   Mega yapıların inşası sırasında karşılaşılan sorunları kavrayabilme
5   Mega yapıların inşası sırasında (temel yapımından çatı örtüsüne kadar) karşılaşılan sorunları çözebilmek için geliştirilen pratik yöntemleri öğrenebilme
6   İncelenen mega yapılar hakkında sorular sorup, cevapları tartışabilme
7   Seçtiği bir mega yapı örneğini inceleyerek, derste arkadaşlarına sunabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş 1.1. Dersin amacı, kapsamı ve işleniş şeklinin anlatımı. 1.2. Antik mega yapılardan, eski ve yeni seçilen "Dünya'nın Yedi Harikası" hakkında bilgi verilmesi 1.3. Konu hakkında tartışma ve quiz yapılması
2 2.1. Bir önceki hafta incelenen konu hakkında tartışma yapılması 2.2. Gökdelenlerin gelişim sürecinde etkili olan 7 gökdelenin incelenmesi (Equitable Life Building-Fuller Flatiron-United Nations HQ, World Trade Centre- Sears Tower- Taipei 101-Burj Dubai) 2.3. Konu hakkında tartışma ve quiz yapılması
3 3.1. Bir önceki hafta incelenen konu hakkında tartışma yapılması 3.2. Sürdürülebilirlik kavramının aktarılması 3.3. Enerji etkin (sürdürülebilir) gökdelen örneklerinin incelenmesi. 3.4. Konu hakkında tartışma ve quiz yapılması
4 4.1. Bir önceki hafta incelenen konu hakkında tartışma yapılması 4.2. Dünyanın en yüksek ikiz kulelerinin yapım sürecinde karşılaşılan sorunların irdelenmesi 4.3. Konu hakkında tartışma ve quiz yapılması
5 5.1. Bir önceki hafta incelenen konu hakkında tartışma yapılması 5.2. Dünyanın en lüks ve en yüksek otelinin yapım aşamaları ve yapım sürecinde karşılaşılan sorunların irdelenmesi 5.3. Konu hakkında tartışma ve quiz yapılması
6 ARA SINAV
7 7.1. Kubbelerin gelişim sürecinde 6 kubbe tasarımının incelenmesi (Pantheon-Florence Cathedral-West Baden Hotel-Astrodome-Georgia Dome-Oita Stadium) 7.2. Konu hakkında tartışma ve quiz yapılması
8 8.1. Bir önceki hafta incelenen konu hakkında tartışma yapılması 8.2. Havaalanı binalarının gelişim sürecinde 7 havaalanı tasarımının farklı kriterler açısından incelenmesi (London Croydon-London Gatwick-Chicago O hare-Dallas Love Field-Atlanta International-Los Angeles International-London Heathrow) 8.3. Konu hakkında tartışma ve quiz yapılması
9 9.1. Bir önceki hafta incelenen konu hakkında tartışma yapılması 9.2. Mega stadyumlara örnek olabilecek yapıların incelenmesi 9.3. Konu hakkında tartışma ve quiz yapılması
10 10.1. Bir önceki hafta incelenen konu hakkında tartışma yapılması 10.2. Asma köprülerin gelişim süreci ve en uzun asma köprülerin yapım aşamasında karşılaşılan sorunların irdelenmesi 10.3. Konu hakkında tartışma ve quiz yapılması
11 11.1. Bir önceki hafta incelenen konu hakkında tartışma yapılması 11.2. Tek kablo sistemler hakkında bilgi aktarımı. 11.3. Dünyanın en uzun teleferik yapısının yapım sürecinin irdelenmesi 11.3. Konu hakkında tartışma ve quiz yapılması
12 Ödev teslimi ve sunumlar
13 Konuların genel tekrarı
14 Konuların genel tekrarı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynak:
En Büyük Dizaynlar (Big, Bigger, Biggest) Belgeselleri, National Geographic Channel.
İnşaat Sahası (Construction Zone) Belgeselleri, National Geographic Channel.
İnşaatın Devleri (Kings of Construction) Belgeselleri, Discovery Science Channel.
Muhteşem Yapılar (Mega Structures) Belgeselleri, National Geographic Channel.
Mühendislik Harikaları (Extreme Engineering) Belgeselleri, Discovery World Channel.

Yardımcı kaynaklar:
Bos, S. (2008). Super Structures, Inside The World's Most Spektacular Buildings, DK Publishing.
Culley, P.; Pascoe, J. (2009). Sports Facilities and Technologies, Routledge Publishing.
Grawe, C.; Schmal, P.C. (2006). High Society, Jovis Press.
Höwelwe, E. (2003). Skyscrapers, Universe Publishing.
John, G.; Sheard, R.; Vichery, B. (2007). Stadia: A Design and Development Guide, 4th Edition, Architectural Press.
Kerns, A. (2010). Seven Wonders of Architecture, Twenty-First Century Books, Minneapolis.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Belgeseller eşliğinde teorik ders anlatımı, tartışma, bireysel araştırma ve sunum

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasınav
2 OD Ödev
3 YYI Yarıyıliçi Notu AS * 0.50 + OD * 0.50
4 YYS Yarıyılsonu Notu
5 BNS Başarı Notu YYI * 0.50 + YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YYI * 0.50 +BUT * 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Her dersin sonunda, o derste öğrenilen bilgilere yönelik 10 dakikalık bir yazılı yoklama yapılacak. Bu yoklamalardan alınan puanlar 1. Ara sınav ve Final Sınavı notlarına bonus olarak eklenecektir.

Değerlendirme Kriteri

ARA SINAV % 25 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6)
Ödev/Sunum % 25 (ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6, ÖÇ7)
FİNAL % 50 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derste öğrencilerle birebir ilgilenmek ve tartışma ortamını verimli şekilde sürdürebilmek için dersi alacak öğrenci sayısının 18'i geçmemesi öngörülmektedir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

kutlug.savasir@deu.edu.tr
0.232.301.83.89

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Pazartesi 5-6. saatler.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Vize Sınavına Hazırlık 1 3 3
Final Sınavına Hazırlık 1 5 5
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 10 0,5 5
Ödev Hazırlama 1 24 24
Sunum Hazırlama 1 3 3
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Ödev teslimi ve sunumlar 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 68

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35555
ÖK.4555
ÖK.5555
ÖK.65
ÖK.75