DERS ADI

: TARİHİ ÇEVRE VE RESTORASYON KAVRAMI

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MİM 3724 TARİHİ ÇEVRE VE RESTORASYON KAVRAMI SEÇMELİ 2 0 0 3

Dersi Veren Birim

Mimarlık

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR ESTER ETİ AKYÜZ LEVİ

Dersi Alan Birimler

Mimarlık

Dersin Amacı

Geleceğin mimarlarını tarihi çevre ve restorasyon olgusu, Anadolu'nun tarihi değerleri konularında bilgilendirmek, tarihi çevrede yeni yapı yapılması konusuna yaklaşımda eskiye uyum ve saygı duyarlılığı kazandırmaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Tarihi çevre, koruma, restorasyon konusundaki temel kavramları anlatabilme.
2   Anadolu'nun tarihsel değerlerini örneklerle açıklayabilme.
3   Türkiye'de tarihi çevrenin koruma sorunlarını yorumlayabilme.
4   Ülkenin koruma tarihini irdeleyerek, tarihi değerlerin korunmasındaki sorunların çözümüne yönelik yaklaşımlar öngörebilme.
5   Tarihi çevrenin ögeleri olarak sit ve anıtları kendi içlerinde karşılaştırabilme.
6   Koruma kanun ve ilke kararlarını tartışabilme.
7   Korunacak eserin belirlenmesine yönelik değerler sistemi bağlamında eseri değerlendirebilme.
8   Tarihi çevreye ilişkin bir araştırma yaparak, bunu görsel, yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş, Dersin amaç, içerik ve işleniş yönteminin tanıtılması.
2 Tarihi çevre ve Koruma Kavramı. 2.1 Çevre ve Tarihi Çevre kavramı. Anadolu'dan tarihi çevreye ilişkin çarpıcı örnekler. 2.2 Koruma Kavramı. 2.2.1 Koruma olgusunun tarihsel gelişimi.
3 Korumanın amacı, tarihi çevrenin korunma nedenleri. 3.1 Korumada temel yaklaşımlar. 3.2 Tarihi Çevrenin Ögeleri Ödev konularının verilmesi.
4 İzmir tarihsel kent dokusu inceleme gezisi.
5 Korunacak eserlerin belirlenmesine yönelik değerler sistemi 5.1.Tesbit, tescil 5.2. Belgeleme
6 Restorasyon kavramı. 6.1 Restorasyon yöntemleri. 6.2. Restorasyon İlkeleri 6.3 Koruma-Restorasyon konusunda öneri niteliğindeki uluslararası tüzüklerin genel tanıtımı.
7 Dünya Kültür Mirası listesi ve bu kapsamdaki eserler üzerine tartışma 7.1. Antik Dünyanın ve Yeni Dünyanın harikaları
8 Yaşadığımız kent olarak İzmir'in tarihsel değerlerine bakış, koruma yaklaşım ve sorunları
9 Ege Bölgesi'nin diğer tarihi yerleşimlerine ilişkin örnekler 9.1. Efes, Bergama, Priene, Milet, Didim 9.2. Kula, Buldan, Şirince, Muğla, Ayvalık
10 Anadolu'nun tarihi yerlerine ilişkin örnekler 10.1. İstanbul 10.2. Bursa 10.3. Edirne
11 Anadolu'nun tarihi yerlerine ilişkin örnekler 11.1. Kapadokya 11.2. Antalya 11.3. Safranbolu 11.4. Mardin
12 Yurtdışından tarihi çevreye ilişkin örnekler ( İtalya, Yunanistan, Fransa, İsviçre...)
13 Ara sınav
14 Türkiye'de Koruma ve Restorasyon Olgusuna Bakış 14.1. Osmanlı İmparatorluğunda koruma kanun ve nizamnamelerine genel bakış 14.2. Türkiye'de koruma kanunları ve ilke kararları hakkında genel bilgiler 14.3. Türkiye'de koruma konusundaki sorunlar ve çözüm önerilerinin tartışılması. Ödevlerin toplanması

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

- Ahunbay, Zeynep, Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, 1996.

- Altınoluk, Ülkü, Binaların Yeniden Kullanımı, İstanbul, 1998.

- Erder, Cevat, Tarihi Çevre Bilinci, Ankara, 1975.

- Taç, Egemimarlık, Mimarlık, Yapı, Vakıflar dergilerinden çeşitli makaleler.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Öğrencilerin derse aktif katılımı beklenmektedir.
*Literatür araştırması ve arşiv araştırması
*Alan çalışması (yerinde gözlem ve incelemeler)

-Sözlü ve görsel sunumlarla aktarım.
-Teknik gezi kapsamında yerinde gözlem, inceleme, tartışma.
-Sınıf içi tartışma ortamı ile ortaya atılan fikirlerin geliştirilmesi, yorumlamalar

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS Arasinav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DK DerseKatılım
4 YYS Yarıyılsonu
5 BNS Başarı Notu AS * 0.20 + ODV * 0.25 + DK * 0.05 + YYS * 0.50
6 BUT Bütünleme
7 BBN BütSonuBaşarıNotu AS * 0.20 + ODV * 0.25 + DK * 0.05 + BUT * 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Ara Sınav %20 (ÖÇ1, ÖÇ2, ÖÇ3,ÖÇ7)
Ödev/Sunum %25 (ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ8)
Final Sınavı %50 (ÖÇ1,ÖÇ2, ÖÇ3, ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6, ÖÇ7)
Derslere Katılım %5 (ÖÇ4, ÖÇ5, ÖÇ6, ÖÇ7)

Öğrenme çıktılarının bilgi boyutu (ÖÇ1) , ara sınav ve final sınavı; kavrama boyutu (ÖÇ2, ÖÇ3) ara sınav, final sınavı ve ödev; uygulama boyutu (ÖÇ4), final sınavı, ödev ve derse katılım; analiz boyutu (ÖÇ5, ÖÇ6) , final sınavı ve derse katılım; değerlendirme boyutu (ÖÇ7), ara sınav, final sınavı ve derse katılım ile, ÖÇ8 ödev ile ölçülmektedir.
Derse katılıma ilişkin değerlendirme, öğrencinin devamı, ders esnasında tartışma ortamına aktif katılımı ve bu bağlamdaki niteliksel katkısı ile belirlenecektir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

eti.levi@deu.edu.tr
0090 232 301 84 60

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ders dönemi başında açıklanacaktır.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Uygulama 0 0 0
Öğrenci sunumları 0 0 0
Teknik gezi 0 0 0
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 13 1 13
Vize Sınavına Hazırlık 1 6 6
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Diğer Kısa Sınavlara Hazırlık 0 0 0
Bireysel ödev hazırlama 1 14 14
Grup ödevi hazırlama 0 0 0
Sunum hazırlama 0 0 0
Diğer 0
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
Diğer Kısa Sınav vb. 0 0 0
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16PK.17
ÖK.15
ÖK.25
ÖK.35
ÖK.45
ÖK.55
ÖK.65
ÖK.75
ÖK.85