DERS ADI

: HEMŞİRELİK VE SAĞLIK BİLİMİNE GİRİŞ II

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
HEF 1018 HEMŞİRELİK VE SAĞLIK BİLİMİNE GİRİŞ II ZORUNLU 10 2 4 23

Dersi Veren Birim

Hemşirelik

Dersin Düzeyi

Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT FATMA VURAL

Dersi Alan Birimler

Hemşirelik

Dersin Amacı

Bu derste öğrencinin, birey/aile/toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi ile ilgili hemşirenin rol ve sorumluluklarını yerine getirebileceği hemşirelik bilgi, beceri ve yetkinlikleri kazanması amaçlanmaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Birey, aile ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirme uygulamalarını açıklamak
2   İnsanı biyo-psiko-sosyal yönünü açıklamak
3   Bireyi biyo-psiko-sosyal bir bütün olarak tanılama becerilerine sahip olmak
4   Kazandığı becerileri uygulama alanında kullanmak
5   Birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini değerlendirmek
6   Kendini tanıma ve sosyal becerilerini geliştirmeye yönelik iletişim becerilerine sahip olmak
7   Hemşirelik rol ve sorumluluklarını tanımlamak
8   Bireyin sağlığını koruma ve geliştirme planı yapmak
9   Ülkemizdeki sağlık sistemini tanımak
10   Senaryolardaki problemlerin çözümünde hemşirelik sürecini kullanmak
11   Kendi kendine öğrenme etkinliğini yerine getirmek
12   Sözlü ve yazılı anlatım becerisini geliştirmek
13   Hemşirenin rol ve fonksiyonlarını gerçekleştirdiği uygulama alanlarını tanımak
14   Sağlığı koruma ve geliştirmede sektörler arası işbirliğinin önemini anlamak
15   Hemşirelik uygulamalarının yasal ve etik yönlerini tartışmak

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

HEF 1021 - Hemşirelik ve Sağlık Bilimine Giriş I

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 *Üriner sistem *Normal idrarın (fiziksel,kimyasal) yapısı *Asit-Baz Dengesi *Ergenlik dönemi *Dinleme *Okul sağlığı hemşireliği *Okul sağlığı ekibi *Ergenlik döneminde sağlığın korunması ve geliştirilmesi *Sağlık Eğitimi
2 *Üriner sistem *Normal idrarın (fiziksel,kimyasal) yapısı *Asit-Baz Dengesi *Ergenlik dönemi *Dinleme *Okul sağlığı hemşireliği *Okul sağlığı ekibi *Ergenlik döneminde sağlığın korunması ve geliştirilmesi *Sağlık Eğitimi
3 *Kardiyovasküler sistem *Kalp sağlığı için risk faktörleri *Kalbin İleti Sistemi *Kardiyovasküler Sistem Tanılama * Nabız sayma ve periferal nabızların değerlendirilmesi *Dünya da ve Türkiye de kalp hastalıklarının epidemiyolojisi *Kalp Sağlığının Korunması *Stres ve Strese neden olan faktörler *İş Sağlığı ve İş yeri hemşireliği *Somutlaştırma ve Özetleme
4 *Kardiyovasküler sistem *Kalp sağlığı için risk faktörleri *Kalbin İleti Sistemi *Kardiyovasküler Sistem Tanılama * Nabız sayma ve periferal nabızların değerlendirilmesi *Dünya da ve Türkiye de kalp hastalıklarının epidemiyolojisi *Kalp Sağlığının Korunması *Stres ve Strese neden olan faktörler *İş Sağlığı ve İş yeri hemşireliği *Somutlaştırma ve Özetleme
5 *Kanın yapısı, görevleri *Kanın oluşum süreci *Pıhtılaşma mekanizması *Hemoglobinin yapı ve fonksiyonları *Aneminin tanımı *Fe metobolizması *Fe eksikliği anemisi yönünden risk grupları *Fe eksikliği anemisi olan bireyin eğitimi
6 *Aile olayları: Şiddet, Şiddetin tanımı, Şiddetin etik boyutu *Şiddet yönünden risk grupları *Kadının güçlendirilmesi *Yoksulluk *Yoksul ailelerde görülen sağlık sorunları *Soru sorma *Kan basıncının ölçülmesi
7 Entegre vaka tartışması I. Vize Sınavı
8 *Solunum sistemi *Akciğer hacim ve kapasiteleri *Asit-baz dengesinin solunumla düzenlenmesi *Solunumu etkileyen çevresel faktörler (Sigara, ilaç, hava kirliliği, beslenme, egzersiz, alerjenler) *Solunum Sistemini Tanılama *Ergenlik dönemi *Stres kavramı *Baş etmenin tanımı ve baş etmeyi etkileyen faktörler *Baş etme mekanizmaları
9 *Bağımlılığın tanımı ve Bağımlılığın gelişmesini etkileyen faktörler *Bağımlılık yapan maddeler *Madde bağımlılığını önleme ve erken tanı *Toplumda madde bağımlılığının epidemiyolojisi *Ergenin sağlığının koruması ve geliştirilmesi *Aile tutumları *Hasta olma ve hastaneye yatma *Hastaneye yatma *Solunum Sayma ve Akciğer seslerini değerlendirme
10 *Gastrointestinal sistem *Yetişkin Eğitimi *Yetişkin dönemde sağlığı koruma ve geliştirme *Toplumsal Olaylar ve Göçler *ETF (Ev halkı Tespit Fişi) *Sindirim sistemini tanılama *Batın muayenesi (inspeksiyon-palpasyon-oskültasyon)/ Barsak seslerinin değerlendirilmesi *Empati
11 *Gastrointestinal sistem *Yetişkin Eğitimi *Yetişkin dönemde sağlığı koruma ve geliştirme *Toplumsal Olaylar ve Göçler *ETF (Ev halkı Tespit Fişi) *Sindirim sistemini tanılama *Batın muayenesi (inspeksiyon-palpasyon-oskültasyon)/ Barsak seslerinin değerlendirilmesi *Empati
12 * Termoregülasyon *Vücut sıcaklığını artıran mekanizmalar *Vücut sıcaklığını azaltan mekanizmalar *Vücut sıcaklığının kontrolünde davranışların rolü *Isı transfer (yayılım) yolları *Vücut sıcaklığının normal değerleri *Hipotermi ve hipertermi
13 * Ekolojik sistem *Fiziksel çevre ve Çevre kirliliği *Toplumun Sağlığını Geliştirme *Sivil Toplum Örgütleri *Atılganlık ve Hayır deme * Vücut sıcaklığını ölçme ve değerlendirme
14 Entegre vaka tartışması II. Vize Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Ana kaynaklar:
1. Putz, R.&Pabst, R. Sobotta İnsan Anatomisi Atlası, Beta Basım Yayım Dağıtım, 2001
2. Marieb, E., N., Regulation And Integration Of The Body, Human Anatomy And Physiology, 1995
3. Ganong, W. F. Tıbbi Fizyoloji. Nobel Tıp Kitabevleri, 20. Baskı, İstanbul, 2002
4. Guyton, A., C., Hall, J., E., Tıbbi Fizyoloji, Çev: Hayrunnisa Çavuşoğlu, 10. Baskı, Yüce A.Ş., Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 1994
5. Guyton, A., C., Hall, J., E., Textbook of Medical Physiology, 9th edition, 1996
6. Martini, F., H., Fundamentals of Anatomy&Physiology, 4. Edition, 1998
7. Widmair E.P., Raff H., Strang K. Vander İnsan Fizyolojisi, Çeviri Editörü: Serdar Demirgören, İzmir Güven Kitabevi, 2010

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Probleme Dayalı Öğrenme
Tartışma etkinlikleri
Grup çalışmaları
Soru-yanıt
Kavram haritaları
Yansıtıcı düşünme etkinlikleri
Sunum
Rol oynama
Demonstrasyon

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS1 1.ARA SINAV
2 AS2 2.ARA SINAV
3 AS_ORT ARA SINAV ORTALAMASI AS1+AS2/2
4 LAB LABORATUAR NOTU
5 UYG UYGULAMA NOTU
6 OTR OTURUM NOTU
7 ODV ÖDEV NOTU
8 YYIEN YARIYILİÇİ ETKİNLİKLERİ NOTU LAB*0.25+UYG*0.20+OTR*0.40+ODV*0.15
9 YYIN YARIYILİÇİ NOTU AS_ORT*0.40+YYIEN*0.60
10 FIN FİNAL NOTU
11 FINBN FİNAL BAŞARI NOTU YYIN*0.60+FIN*0.40
12 BUT BÜTÜNLEME NOUTU
13 BUTBN BÜTÜNLEME BAŞARI NOTU YYIN*0.60+BUT*0.40

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

(Öğrenme çıktılarının hangi boyutları hangi değerlendirme kriteri ile ölçülüyor Değerlendirme kriterleri öğrenme yöntemleri ile ilişkilendirilmelidir.)
Değerlendirme Kriteri: (Öğrenme çıktılarının hangi boyutları hangi değerlendirme kriteri ile ölçülüyor Değerlendirme kriterleri öğrenme yöntemleri ile ilişkilendirilmelidir.)
I.AŞAMA: Ara Sınav Ortalamalarının %40 ı alınır
1Ara Sınav +2. Ara Sınav x 0.40 = (A)
2

II. AŞAMA: Yarıyıl İçi Etkinlikleri Notunun %60 ı alınır
Uygulama : % 20
Labaoratuar : % 25
Ödev : % 15
PDÖ Oturumları : % 40
Yüzdeliklerin Toplamı x 0.60 = (F)

III. AŞAMA: Yarıyıl İçi Notunun Hesaplanması
Yarıyıl içi Notu = A + F

IV.ŞAMA: Yarıyıl Sonu Sınavından muafiyet ve Sınava Girebilme Koşulları
a) Yarıyıl Sonu Sınavından muafiyet için; en az iki (2) ara sınav yapılmış olmalıdır
a) Dersin devam şartını yerine getirmiş olmalıdır.
b) Laboratuar Ve Uygulama Notu; 50 = veya >ise Yarıyıl Sonu Sınavına girer; 50 veya < ise; başarısız olup Yarıyıl Sonu Sınavına giremez. (Dersi terarlar)
c) Uygulama Ve Yarıyıl İçi Notu = 80 veya > ise Yarıyıl Sonu Sınavından MUAF olur.

V. AŞAMA: Ders Başarı Notunun Hesaplanması
Final Sonrası Ders başarı notu = (Yarıyıl içi notunun %60) + (Yarıyıl sonu sınavının (Finalin) %40) ; = 70 veya > ise; başarılı; 70 veya < ise başarısız olup,bütünleme sınavına girer (Final sınav notunun en az 50 olması şartı vardır.)

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Zuhal Bahar : zuhal.bahar@deu.edu.tr
Doç. Dr. Ayşe Beşer: ayse.beser@deu.edu.tr
Doç. Dr. Zekiye Çetinkaya Duman: zekiyecetinkaya@yahoo.com
Doç. Dr. Özlem Küçükgüçlü: ozlem.kguclu@deu.edu.tr
Yard. Doç. Dr. Sevgi Kızılcı: sevgi.kizilci@deu.edu.tr
Yard. Doç. Dr. Fatma Vural: fatma.vural@deu.edu.tr
Yard. Doç. Dr. Neslihan Günüşen: neslihan.partlak@deu.edu.tr
Yard. Doç. Dr. Nihal Gördes Aydoğdu: nihalgordes@gmail.com
Yard. Doç. Dr. Dilek Büyükkaya Besen: dilek.buyukkaya@deu.edu.tr
Yard. Doç. Dr. Meryem Öztürk: meryem.ozturk@deu.edu.tr
Öğr. Gör. Nurten Alan: nurten.alan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 14 2 28
Uygulama 7 4 28
Laboratuar ( İletişim, Mesleksel Beceri, Sınıf İçi) 13 4 52
Haftalık ders öncesi/sonrası hazırlıklar (ders materyallerinin, makalelerin okunması vb.) 27 6 162
Vize sınavına hazırlık 2 25 50
Final sınavına hazırlık 1 30 30
Mesleksel Beceri Sınavına Hazırlık 1 10 10
Sunum hazırlama 1 30 30
İletişim ve Sınıf İçi Laboratuvara Hazırlık 8 1 8
Mesleksel Beceri Laboratuarına Hazırlık 5 4 20
Anatomi Laboratuvarına Hazırlık 4 2 8
Uygulama 6 1 6
Sağlık Eğitimi Hazırlama 1 20 20
Reflekşın Yazma 1 4 4
Diğer (geri bildirim alma/verme) 2 0,5 1
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 2 2 4
PDÖ Oturum 27 4 108
Mesleksel Beceri Laboratuvar Sınavı 1 4 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 575

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14PK.15PK.16
ÖK.155
ÖK.255
ÖK.35
ÖK.455
ÖK.5555
ÖK.65
ÖK.7555
ÖK.855555
ÖK.95
ÖK.1055
ÖK.115
ÖK.125
ÖK.135
ÖK.145
ÖK.1555