DERS ADI

: KRİZ YÖNETİMİ VE ÖFKE KONTROLÜ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
SHS 1004 KRİZ YÖNETİMİ VE ÖFKE KONTROLÜ SEÇMELİ 2 0 0 2

Dersi Veren Birim

Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans/Lisans

Ders Koordinatörü

ÖĞRETİM GÖREVLİSİ MERAL AVCI

Dersi Alan Birimler

Anestezi
İlk ve Acil Yardım
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik
Ambulans-Acil Bakim
Tıbbi Laboratuar Teknikleri
Odyometri
Tıbbi Görüntüleme Teknikleri
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Nükleer Tıp Teknikleri
Radyoterapi
Paramedik
Radyoloji
Tibbi Lab.

Dersin Amacı

Sağlık alanında insanlar arasında ortaya çıkabilecek kriz durumlarını yönetebilme ve bu durumlarda insanlarda oluşabilecek öfke duygusunu kontrol edebilme becerileri hakkında farkındalık sağlamak ve bu becerileri kazandırmak.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   İnsan ilişkilerinde krizin ne olduğunu ve evrelerini tanımlayabilir.
2   Krize yol açan faktörleri ve kriz yönetiminin ne olduğunu tanımlayabilir.
3   Çevresel olaylar ve bu olaylara verilen tepki türlerini tanımlayabilir.
4   Duygulanma sürecini anatomik yapılarla ilişkilendirebilir.
5   Öfkenin ne olduğunu, ne olmadığını ve ne işe yaradığını tanımlayabilir.
6   Öfke sırasında ortaya çıkan belirtileri tanımlayabilir.
7   Öfke denetimi ve öfkenin nasıl kontrol edileceği ve duygusal gerilimle baş etmenin yollarını uygulayabilir.
8   Duyguları dışa vurmanın ve ifade etmenin önemini tanımlayabilir.
9   Yas ve ölümle baş etme sürecini değerlendirebilir.
10   Kriz ve öfke halindeki insanların durumlarını empati yoluyla nasıl anlayabileceğini tanımlayabilir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Kriz nedir Krize yol açan faktörler Krizin evreleri Kriz yönetimi
2 Duygusal gerilim Çevresel olaylar ve tepki türlerimiz Duyusal tepkiler Kavramsal tepkiler Davranışsal tepkiler
3 Duygulanma sürecinin anatomisi: Çevresel olaylar ve duyusal tepkiler Kavramsal olaylar: İnançlar, yorumlar, önyargılar, olayla ilgili düşünceler ve iç - konuşmalar Duygu hali: Davranışsal tepkiler, biyo-fizyolojik tepkiler
4 Stres ve stresle başa çıkma yöntemleri Stres nedir Stres sırasında bedende hangi belirtiler oluşur Yaşanan stresin etkileri ve tükenme Stres belirtileri: Zihinsel belirtiler ve duygusal belirtiler Stres düzeyi testi A tipi kişilik, B tipi kişilik Stresle başa çıkma yöntemleri
5 Öfke nedir Öfkenin tanımı ve anlaşılması Öfke ne işe yarar Öfke ne değildir Öfke bir sorun çözme aracı veya haklı olma yolu değildir. Öfke ile ilgili duygular Öfke sırasında ortaya çıkan belirtiler
6 Öfke Yönetimi Öfke ile niçin başa çıkmak gerekmektedir Öfkenin, bireyin iş ve aile yaşantısı açısından bir sorun olarak ortaya çıkması Uygun yolla ifade bulamayan öfke ve fiziksel sağlığa etkileri Yıkıcı öfkeyle başa çıkma süreci
7 Öfkeyi belirleme ve kontrol altına almaya yönelik etkinlikler Gevşeme egzersizleri ve vücudun fizyolojik tepkilerini kontrol altına alma. Şiddetin bir çözüm aracı olmadığı düşüncesini kabullenme. Bireyin öfkesinin altında yatan kendine özgü nedenleri bulabilmesinin önemi ve içgörü kazanma süreci
8 Sınav sorularının değerlendirilmesi
9 Yaşadığımız duyguları ifade edebilmenin önemi ve yolları
10 Duygusal gerilimle baş edebilme
11 Ölüm kavramı
12 Farklı gelişim dönemlerinde ölüm algısı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Solmuş, Tarık. İş yaşamında duygular ve kişilerarası ilişkiler: öfke ve saldırganlık, İş-güç, endüstri ilişkileri ve insan kaynakları dergisi, cilt 6, sayı 1, 2004.
Soykan, Çiğdem. Öfke ve öfke yönetimi, Kriz dergisi, sayı:11, Ankara
Özer, Kadir. Duygusal gerilimle baş edebilme, Varlık yayınları, İstanbul, 1989.
Tekin, Mahmut ve Zerenler, Muammer. Krizi yönetebilmenin sırları, Çizgi kitabevi, 2005.
Dregrov, Atle. Çocuk, kayıplar ve yas, Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara, 2000.
Cüceloğlu Doğan. İçimizdeki Biz kalite bilincinin temeli , Geliştiren kitaplar dizisi, İstanbul.1996.
Pennebaker, J.W. İçinizi dökün duyguları dışa vurmanın iyileştirici gücü , Hekimler yayın birliği, Ankara, 2009.
Hyman, S.E. Acil Psikiyatri (Çev.Refet Saygılı), Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir, 1989.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ppt tekniğiyle hazırlanmış sunum eşliğinde konuların anlatımı, anlatılan konuyla ilgili öğrencilerin fikir ve deneyimlerini aktarması ve konunun, drama tekniğiyle öğrenciler tarafından canlandırılması.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 AS ArasınavTeo
2 FN Yarıyılsonu Notu
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.50 + FN * 0.50
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.50 + BUT * 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Yarıyıl içi (%40)
Yarıyıl Sonu (Final) (%60)
1. Ara Sınav 2.Ara Sınav 1.Ödev/ Proje 2.Ödev/ Proje Teorik
Uygulama Ödev/ Proje
Teorik Uyguama Teorik Uygulama
%50 - %50 - - - %100 - -

Dersin Öğretim Dili

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, SHMYO Öğretim ve Sınav Uygulama Esasları çerçevesinde yapılır ve değerlendirilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

meral.avci@deu.edu.tr Tel: 0 232 412 62 22

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı, Perşembe 09:00 - 11:00 ve Pazartesi, Çarşamba 13:30 - 15:30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 2 24
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 1 12
Vize Sınavına Hazırlık 2 4 8
Final Sınavına Hazırlık 1 3 3
Vize Sınavı 2 1 2
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11
ÖK.1111
ÖK.2111
ÖK.3111
ÖK.4111
ÖK.5111
ÖK.6111
ÖK.7111
ÖK.8111
ÖK.9111
ÖK.10111