DERS ADI

: TARİHSEL KENTSEL ALANLARDA SOYLULAŞTIRMA

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
CON 5072 TARİHSEL KENTSEL ALANLARDA SOYLULAŞTIRMA SEÇMELİ 2 0 0 5

Dersi Veren Birim

Fen Bilimleri Enstitüsü

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

Dersi Alan Birimler

Kentsel Koruma Planlaması Yüksek Lisans
Kentsel Koruma Planlaması Tezsiz Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Tarihi kentsel alanların sosyal profili değişmeye ve elit gruplar tarafından işgal edilmeye başlandı. Tarihsel kentsel alanlar, ayrıcalıklı mekansal özelliklerinin yanı sıra erişilebilirlik ve konum avantajları nedeniyle entelektüel gruplar tarafından tercih edilmeye başlanmıştır. 2000 den sonra, özellikle İstanbul'da Galata, Pera, Fener, Balat ve Kuzguncuk ta ve daha sonra diğer kentlerde bu süreç görülebilir hale geldi. Öte yandan metropol kentlerin saçaklarında "kırsal soylulaştırma" denilen değişim başlamıştır. Bu derste, neoliberal kentleşme stratejileri kapsamında tarihi kentsel alanların özgün ve otantik mekansal özelliklerinin soylulaştırılma süreci ile değişimi tartışılacaktır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   tarihsel alanların mekansal ve sosyal yapısını tanımlayabilecek (Bilgi),
2   tarihsel alanlardaki toplumsal değişimin nedenlerini açıklayabilecek (Kavrama),
3   tarihsel alanlarda sermaye birikim sürecinin beklentilerini yorumlayabilecek (Uygulama)
4   tarihsel alanlarda soylulaştırma deneyimlerini örnekleyebilecek (Uygulama)
5   neo-liberal kentleşme stratejilerinden biri olarak soylulaştırmayı sorgulayabilecek (Analiz)
6   tarihsel alanlarda sosyal yapıyı koruyucu politikaları geliştirebilecektir (Sentez).

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Akıllı Büyüme Adı Altında Soylulaştırma Öğrencilere okuma listesi verilecektir.
2 Yeni Küreselleşme, Yeni Şehircilik: Küresel Kentsel Strateji Olarak Soylulaştırma Öğrencilere ödev başlıkları verilecektir.
3 Soylulaştırma: Kentsel Çekirdekte Kültür ve Sermaye
4 Soylulaştırma Dokularının Analizi İçin Niceliksel ve Mekansal Analiz Teknikleri
5 Soylulaştırma ve Yerinden Etme
6 Soylulaştırma: Kaçınmak Mümkün mü
7 Ara Sınav
8 Soylulaştırmanın 1. Evresi: Entelektüel Gruplara Göre Soylulaştırma
9 İstanbul'da 1. Evre Soylulaştırma Örnekler: Fener-Balat'ta Soylulaştırma
10 İstanbul'da 1. Evre Soylulaştırma Örnekler: Galat-Pera ve Asmalımescit te Soylulaştırma
11 Soylulaştırmanın 2. Evresi: Devlet eliyle Soylulaştırma
12 İstanbul'da 2. Evre Soylulaştırma Örnekler: Sulukule de Soylulaştırma
13 İstanbul'da 2. Evre Soylulaştırma Örnekler: Tarlabaşı nda Soylulaştırma Öğrenciler ödevlerini bu hafta teslim edeceklerdir.
14 Kırsal Soylulaştırma ve Doğanın Üretimi

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Bridge, G. (2006) ``It is not just a question of taste: Gentrification, the neighborhood, and cultural capital , Environment and Planning A, pp.1965-1978
Bridge G. (2007) ``A Global Gentrifier Class , Environment and Planning A, volume 9 pp.32-46
Butler, T. (2002) "Thinking Global but Acting Local: the Middle Classes in the City", Sociological Research Online, vol. 7, no. 3.
Harvey, D. (1990) The Condition of Postmodernity: An Enquiry into the Origins of Cultural Change: Blackwell: MA: Cambridge.
Sassen, S (1991), The Global City, Princeton University Press, Princeton.
Sassen, S (1998) Globalization and its discontents. Essays on the New Mobility of People and Money New Press: New York.
Savage, M., Bagnall, G. Longhurst B. (2005) Globalization and Belonging, Sage Pub., London.
Smith, N. (2002)" New Globalism, New Urbanism: Gentrification as Global Urban Strategy", Antipode, Volume 34 Issue 3, pp. 427 450.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Ders, konferans sunumlar şeklinde yürütülecektir. Öğrenciler görsel olarak desteklenmiş sunumları dinleyerek ve katılarak konuları öğreneceklerdir. Öğrencilere 2. Hafta ödev konuları verecek, verilen konular üzerinde çalışmalarını hazırlamaları istenecektir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 ARS ARASINAV
2 ODV ÖDEV
3 YSS YIL SONU SINAVI
4 YSBN YIL SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 + ODV * 0.20 +YSS * 0.50
5 BUT BÜTÜNLEME
6 BUTBN BÜTÜNLEME SONU BAŞARI NOTU ARS * 0.30 +ODV * 0.20 + BUT * 0.50

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Tanımlama (Bilgi) ve Açıklama (Kavrama) Ara Sınav Değerlendirmesi ile ölçülmektedir
Yorumlama (Uygulama) ve Örnekleme (Uygulama) Ödev ile ölçülmektedir.
Sorgulama (Analiz) ve Geliştirme (Sentez) Final Sınavı ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Ders, okuma listesi üzerinden konferans sunumlar ve tartışmalar biçiminde sürdürülecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

emel.goksu@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Salı 10.30-12.00; Perşembe: 14.30-16.00

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 2 26
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 3 39
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 15 15
Ödev Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 2 2
Vize Sınavı 1 2 2
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 119

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.11
ÖK.21
ÖK.31
ÖK.41
ÖK.51
ÖK.61