DERS ADI

: MÜZİK VE KÜLTÜREL ÇÖZÜMLEME (İNG)

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
MZB 5029 MÜZİK VE KÜLTÜREL ÇÖZÜMLEME (İNG) SEÇMELİ 3 0 0 8

Dersi Veren Birim

Müzik Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR AYHAN EROL

Dersi Alan Birimler

Müzik Bilimleri Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Ders, disiplinlerarası bir yaklaşımla müziğin kültürel analizine odaklanmaktır. Müzik ve kültürel çözümleme, zengin ders içeriği yanında disipliner müzik incelemesinin teorik ve metodolojik birikimini öğrencilere aktararak, dersi alanların özgün çalışmalar (metin analizi, review makale, etnografik inceleme vb) yapmayı öğrenmelerini amaçlamaktadır.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Bu derste verilen eğitim sonunda öğrencinin; disipliner müzik incelemeleri ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi kurabilmesi,
2   Müziğin kültürel analizinin disiplinlerarası bir müzik incelemesi olduğunu kavrayabilmesi,
3   Kültür teorilerinin temel kavramlarını müzik incelemesi bağlamında tanımlayabilmesi,
4   Müzik bağlamlı kültürel çözümlemenin, kültürel ve müziksel çeşitliliğin incelemesi olduğunu saptayabilmesi,
5   Bu dersi alanların, dersin sadece bir eğitim ortamı sağlamayı değil, aynı zamanda öğretim üyeleri ile öğrencilerin birlikte araştırma yapmak üzere biraraya geldiğini kavrayabilmesi, beklenmektedir.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Giriş: İnterdisipliner bir inceleme alanı olarak Müziğin Kültürel Analizi Müziğin kültürel analizinin disiplinlerarası niteliğinin nasıl oluştuğu ele alınacaktır.
2 Popüler Kültür, Kitle Kültürü: Frankfurt Okulu, Birmingham Okulu Popüler Kültür ve kitle kültürü ile ilişkisi, Frankfurt ve Birmingham okulları bağlamında ele alınacaktır
3 Popüler Müzik nedir Popüler müzik İncelemesi Müziğin tanımlama problemlerinden hareketle kavramsal bir popüler müzik tanımlamasının güçlüğü tartışılacak ve kurumsallaşmış bir akademik çalışma alanı olarak popüler müzik incelemesinin interdisipliner niteliği üzerinde durulacaktır.
4 Müzik Endüstrisi. Kitle Medyası ve Popüler Müzik Genel olarak kitle medyası ve müzik endüstrisinin, kapitalist üretim ilişkileri bağlamında kurumsallaşması tartışmasından hareketle popüler müzik ile müzik endüstrisi arasındaki ilişki açıklanacaktır.
5 Teknoloji ve Medya olarak İnternet-Popüler müzik ilişkisi Bir iletişim teknolojisi olmasının yanısıra bir medya olarak internetin popüler müzik ile ilişkisi monopolistic ve ademimerkeziyetçi medya kategorileri ile tartışılacaktır.
6 Disipliner Müzik İncelemesinden Popüler Müzik Araştırmalarına bir Köprü: Popüler Müzikte Metin (text) Analizi Popüler müzikte metin (text) analizinin nasıl gerçekleştirileceği tartışılacaktır. Bunun için kültürel çalışmaların ürettiği teorik yaklaşımların eşliğinde, müzikoloji ve etnomüzikolojinin metodolojik ve terminolojik birikimi ele alınacaktır
7 Popüler Müzikte Anlam Semantic, göstergebilim ve lingustik perspektifli anlam çözümlemesinin popüler kültür incelemelerindeki birikimi ele alınacaktır
8 Kültürel kimlik bağlamında popüler müzik Popüler müzikle kültürel kimlik arasındaki ilişkinin verili olmadığı sürekli değişen bir envantere dayandığı öncülü, temel metinlerden hareketle açıklanacaktır
9 Popüler Müzik Pratikleri ve Mekan Sosyal eylemin gerçekleştiği yerlem olarak mekan ile popüler müzik pratikleri arasındaki ilişki ele alınacaktır.
10 Küreselleşme ve popüler müzik Popüler kültür ve müziğin; yerel, bölgesel, küresel ve küyerel bağlamlarlardaki görünümü tartışılacaktır.
11 Popüler Müzikte Otantisite Otantisite teriminin, müziğin kültürel çalışmaları için yeniden kavramlaştırılması ve popüler müzik analizi için elverişli kategorilerle ele alınması üzerinde durulacaktır.
12 Arasınav
13 Dönem ödevi sunumları Bu derste, her bir öğrencinin üstlendiği dönem ödevi, dersi veren öğretim üyesinin gözetiminde bir araştırma problemi üzerinden yürütülecek, sonuçlandırılmış ödev sınıf ortamında sunacaktır.
14 Dönem ödevi sunumları Bu derste, her bir öğrencinin üstlendiği dönem ödevi, dersi veren öğretim üyesinin gözetiminde bir araştırma problemi üzerinden yürütülecek, sonuçlandırılmış ödev sınıf ortamında sunacaktır.

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Clayton, Martin (ed.) (2003) The cultural Study of Music, Routledge Pub.
Erol, Ayhan (2002) Popüler Müziği Anlamak, İstanbul: Bağlam Yayınları.
Erol, Ayhan (2009) Müzik Üzerine Düşünmek, İstanbul: Bağlam Yayınları.
Featherstone, Mike (1996) Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, İstanbul: Ayrıntı yay.
Fiske, John (1999) Popüler Kültürü Anlamak. Ankara: Ark Yayınları.
Hesmondhalgh, David (ed.) (2002) Popular Music Studies, Bloomsbury Pub.
King, Anthony D. (der) (1998) Kültür, Küreselleşme ve Dünya sistemi. İstanbul: Bilim ve Sanat Yay.
Midlelton, Richard (ed) (2000) Reading Pop, Oxford University Press.
Rowe, David (1996) Popüler Kültürler, İstanbul: Ayrıntı Yay.
Stokes, M. (2010) The Republic of Love: Cultural Intimacy in Turkish Popular Music, University of Chicago Press.
Stokes, Martin (1998) Türkiye de Arabesk Olayı, İstanbul: İletişim Yayınları
Swiss T. Horner, B. (ed.) (1999) Key terms in popular music and culture, Blackwell Pub.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersler, kültürel teoride olgunlaşan kavramlar üzerine odaklanır. Popüler kültür ve popüler müzik olgusuna özel önem verilir. Popüler kültür ve popüler müzik teorilerindeki temel kavramlar, müziksel olguların çözümlenmesini içeren örnek metinler (kitap, kitap bölümü, makale vb) temelinde ele alınır. Böylece öğrenciler, derse konu edilen müzik incelemelerinden hareketle, bir kavram ile müziksel bir olgu arasında ilişkiyi kavrayabilmeyi ve tartışabilmeyi öğrenir.

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Arasınav
2 ODV Ödev/Sunum
3 DKL DerseKatılım
4 FN Final
5 BNS Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + FN * 0.30
6 BUT Bütünleme Notu
7 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.30 + ODV * 0.30 + DKL * 0.10 + BUT * 0.30

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Değerlendirme Yöntemleri İlişkin Açıklamalar:
Sınavlar:
Dönem boyunca iki yazılı sınav gerçekleştirilecektir. Her öğrenci toplam başarı puanının % 60 ını yazılı sınavlardan elde edecektir. Sınav soruları, sınıfta işlenen konuları, ödev olarak verilen konuları ve müziğin kültürel analizi ile ilişkilendirilebilecek müziğin çeşitli sosyal boyutlarını tanımlanma problemlerini içerecektir. Sınavlar açık uçlu sorulardan oluşacaktır.

Dönem Ödevi ve Sunumu:
Öğrenciler, kendilerine bildirilecek tarihe kadar hazırlayıp teslim edecekleri, bireysel ya da grup çalışması gerektiren bir araştırma yapacaklardır. Öğrencinin gerçekleştireceği ödev, kültürel çalışmaların belli bir kavramının, teorisinin ya da yaklaşımının müziksel bir olgu ile ilişkilendirilmesi, bağlamlaştırılması ve analizi üzerine olacaktır. Ödevler, Microsoft Word kullanılarak, yazım kurallarına uygun biçimde yazılacak ve hem basılı hem de dijital bir kopya olarak öğretim üyesine teslim edilecektir. Ödevlerin yine önceden belirlenen bir ders saatinde sınıfta sunulması, buradaki değerlendirmenin en önemli bileşeni olacaktır.

Değerlendirme Kriteri

Değerlendirme Kriteri:
Sınavlar
Yazılı sınavlar öğrencilerin, öğrenme çıktılarında tanımlanan bilgi temelli yeterliklere ulaşıp ulaşmadıklarını ölçmeyi hedefler.
Dönem ödevi ve Sunumu:
Dönem ödevinin öğrenci tarafından sınıf ortamında bir sunum olarak gerçekleştirmesi zorunludur. Öğrencinin, öğretici tarafından verilen ya da kendi seçtiği dönem ödevi (ve sunumu), üzerinde çalıştığı konuyu anlayıp başkalarına yazılı ve sözlü olarak aktarmaları esasıda dayanır. Öğrencinin, araştırma konusu olarak seçtiği dönem ödevi için mümkün olduğunca çok kaynağa ulaşması, yalnızca bir kaynaktan yararlanmak yerine birkaç kaynağı değerlendirmesi ve zengin içerikli örneklerle desteklemesi beklenmektedir. Ödevler; konunun açık bir şekilde anlaşılmış olması, ele alış ve tartışmanın özgünlüğünün yanısıra, formatı, yazım kuralları gibi yazılı anlatım ilkelerinin kalitesi bakımından da değerlendirilecektir.
Derse Katılım:
Öğrencinin katılımından elde edilecek puan, (a) derse katılım/devam durumuna, (b) öğrencinin ders sırasında öğretim üyesi tarafından sorulan sorulara verdiği yanıtların kalitesine ve (c) öğrencinin olumlu bir öğrenim ortamının yaratılmasına katkısına bağlı olacaktır.

Dersin Öğretim Dili

İngilizce

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1. Derslerin %70 ini katılım zorunludur.
2. Her türlü intihal girişimi ve eylemi disiplin cezası ile sonuçlanır.
3. Derse katılmamış olmak dönem ödevinin geç teslim edilmesi için geçerli bir mazaret olarak değerlendirilmeyecektir.
4. Belirlenen zamanda teslim edilmeyen ödevler değerlendirmeye alınmayacaktır.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof. Dr. Ayhan EROL
aerol@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Ptesi: 13.30-16.30
Perş: 15.30-16.30

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 4 48
Vize Sınavına Hazırlık 1 26 26
Final Sınavına Hazırlık 1 30 30
Ödev Hazırlama 1 32 32
Sunum Hazırlama 1 20 20
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 199

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13PK.14
ÖK.155551113335133
ÖK.255553133335133
ÖK.355555313335131
ÖK.455555313335111
ÖK.555555333355535