DERS ADI

: TÜRK DİLİ TARİHİ METİNLERİ ÜZERİNE ARAŞTIRMALAR

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
STD 5016 TÜRK DİLİ TARİHİ METİNLERİ ÜZERİNE ARAŞTIRMALAR SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

YRD.DOÇENT İLYAS YAZAR

Dersi Alan Birimler

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Öğrencilere; Başlangıçtan 19.yy. a kadar Türk Dilinde yazılmış metinlerin ses, ve şekil bilgisi bakımından değerlendirilmesi

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Eski Türkçe metinleri okuyabilme
2   Tarihi Kıpçak Türkçesi metinleri ses ve şekil bilgisi özelliklerini ayırt edebilme
3   Tarihi Oğuz Türkçesi metinleri ses ve şekil bilgisi özelliklerini ayırt edebilme
4   Klasik Osmanlı Türkçesi metinlerini analiz edebilme
5   Klasik Osmanlı Türkçesi metinleri ses ve şekil bilgisi özelliklerini ayırt edebilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Eski Türkçe metinleri
2 Köktürkçe metinler
3 Uygur Türkçesi metinleri
4 Eski Türkçe metinleri ses ve şekil bilgisi analizi
5 Kutadgu Bilig ve Nehcü'l Feradis
6 Karahanlı Türkçesi metinleri ses ve şekil bilgisi analizi
7 Harezm Türkçesi metinleri ses ve şekil bilgisi analizi
8 Ara sınav
9 Kıpçak Türkçesi sözlüklerinin incelenmesi
10 Memlük Türkçesi'nin oluşumu ve etkileri
11 Ermeni Kıpçakçası'nın Türk Dili Tarihi bakımından önemi
12 Çağatay Türkçesi Ali Şir Nevai ve Türkçe
13 Eski Anadolu Türkçesi
14 Klasik Osmanlı Türkçesi metinlerinden örnekler
15 Final sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

1 Atalay, Besim, Divanü Lügati t- Türk (Çeviri) Cilt I, II, III, IV, TDK Yayınları, Ankara, 2006.
2 Arat, Reşit Rahmeti, Atabetül'l-Hakayık (Edip Ahmed B. Mahmud Yükneki), Ankara, TTK Yayınları,1992.
3 Arat, Reşit Rahmeti, Kutadgu Bilig I (Metin), Ankara, TDK Yayınları, 1947.
Arat, Reşit Rahmeti, Kutadgu Bilig II (Çeviri), Ankara, TDK Yayınları, 1959.
4 Arat, Reşit Rahmeti, Hzl: Kemal Eraslan, Osman Fikri Sertkaya, Nuri Yüce) Kutadgu Bilig III (İndeks), İstanbul, 1979.
5 Clauson, Sir Gerard, An Etimological Dictionary of Pre-Thirteenth-Century Turkish, Oxsford University Pres, 1972.
6 Caferoğlu, Ahmet, Eski Uygur Türkçesi Sözlüğü, TDK Yayınları, Edebiyat Fakültesi Basımevi, İstanbul, 1968.
7 Gabain, A. Marie von: (çev.: Mehmet Akalın) Eski Türkçenin Grameri, TDK Yayınları, Ankara, 1995.
Ercilasun, Ahmet Bican, Kutadgu Bilig Grameri-Fiil, Ankara, 1984.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, sunum, gösteri, tartışma, soru-cevap

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YIN Yıl içi Notu
2 YSS Yıl Sonu Notu
3 BNS Başarı Notu YIN * 0.40 + YSS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YIN * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

Öğrencilerin değerlendirilmesi öğrenme çıktıları doğrultusunda ara sınav ve final sınavları ile ölçülmektedir.

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

1 Derslerin %70 ine katılım zorunludur.
2 Öğretim üyesi, planlı eğitim öğretim süreci içinde bireysel ya da işbirlikli öğrenme yoluyla çeşitli uygulamalar yaptırma hakkını saklı tutar. Yapılacak uygulamaların değerlendirme sürecindeki etkisi eğitim öğretim yılı başında öğrencilere ilan edilir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

ali.bozkaplan@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Final Sınavına Hazırlık 1 26 26
Ödev Hazırlama 1 13 13
Sunum Hazırlama 1 13 13
Kitap Okuma 1 13 13
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 4 52
Vize Sınavına Hazırlık 1 12 12
Vize Sınavı 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 170

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.1522112211152
ÖK.2532223211151
ÖK.3522112211141
ÖK.4523212211141
ÖK.5533113211151