DERS ADI

: YAZINSAL METİNLERİN ÇÖZÜMLENMESİ

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
YDF 5006 YAZINSAL METİNLERİN ÇÖZÜMLENMESİ SEÇMELİ 3 0 0 7

Dersi Veren Birim

Fransızca Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR DUYGU ÖZTİN PASSERAT

Dersi Alan Birimler

Fransızca Öğretmenliği Yüksek Lisans

Dersin Amacı

Öğrencilere yazınsal metinlerin özelliklerinin ne olduğu kazandırılır. Metin çözümleme konusunda belli başlı kuramlar tanıtılır. Göstergebilimsel metin çözümleme yöntemi hakkında bilgi verilir ve bu bilgiler ışığında yazınsal metinler çözümlenir.

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Metin, metin türleri, yazınsal metinler ve özellikleri, metin çözümleme yöntemleri ve göstergebilimsel metin çözümlemesi yapabilme.
2   Yazınsal metinlerin farklı açılardan çözümleyebilme.
3   Bu becerileri yabancı dil sınıflarında uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlayabilme.
4   Yazınsal metinlerin temel özelliklerini bilerek bu metinlerin çözümlenmesi ile ilgili temel becerileri kavrayabilme.
5   Kitaplarda yer alan metinleri farklı açılardan ele alarak metinler konusunda duyarlı hale gelebilme.
6   Yazınsal metinleri Fransızca öğretiminde kullanabilme.

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Gösterge, göstergebilim tanım ve açıklamalar
2 Tarihsel süreç. Temel yaklaşımlar. C. S. Pierce. Peirce in gösterge anlayışı: Gösterge ve nesnesi, gösterge ve kendisi
3 Gösterge ve yorumlayanı: Belirti, görüntüsel gösterge, simge
4 Avrupa Kaynaklı yaklaşımlar. F. de Saussure ve göstergebilim.
5 Prag Dilbilim Okulu, Kopenhag Dilbilim Okulu. Halkbilim, budunbilim, insanbilim ve göstergebilim. Vladimir Propp ve anlatısal işlev çözümlemesi. Propp yaklaşımının Türk halk anlatılarına uygulanması.
6 Kültürel insanbilim, Claude Levi-Strauss ve yapısalcılık. Anlam göstergebilimi ve Roland Barthes
7 A-J. Greimas ve Paris Göstergebilim Okulu. Yaklaşımlar, benzerlikler, farklılıklar.
8 Göstergebilimsel çözümleme örnekleri ve uygulamalar
9 Ara Sınav
10 Betisel düzey, anlatısal düzey ve izleksel düzey
11 Anlatısal metinlerin öğretiminde göstergebilimsel metin çözümlemesinden yararlanma.
12 Betisel düzey ve metin inceleme.
13 Fransızca kitaplarındaki metinlerin anlatısal özellikleri ve metinle ilgili farklı değerlendirmeler
14 Uygulama örnekleri, öğrenci çalışmaları
15 Yarıyıl Sonu Sınavı

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

ADAM, Jean-Michel (1990) Éléments de Linguistique Textuelle - Théorie et Pratique de l'Analyse Textuelle. Liège: Mardaga ; Coll. « Philosophie et Langage ».
ADAM, Jean-Michel (1990) Le Texte Narratif, Traité d'Analyse Textuelle des Récits. Paris: Nathan-Université.
ADAM, Jean-Michel (2000) Linguistique Textuelle. Des Genres de Discours aux Textes. Paris: Nathan Université.
ADAM, Jean-Michel ; Françoise REVAZ (1996) L Analyse Des Récits, Paris: Editions du Seuil.
BERGEZ, Daniel (1998) L Explication de Texte Littéraire, Paris: Dunod.
BERGEZ, Daniel. P. BREBIS, P.-M. DE BIASI, M. MARINI, G. VALENCY (1996) Introduction aux Méthodes Critiques Pour l Analyse Littéraire, Paris: Dunod.
COURTES, Joseph (1991) Analyse Sémiotique Du Discours. De l Énoncé à l Énonciation, Paris: Hachette/Université.
DELCROIX, Maurice; Fernand HALLYN (sous la direction de-) (1995) Métodes du Texte, Introduction aux Études Littéraires, Louvain: Duculot.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım, tartışma, soru-cevap ve sunu çalışması

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 YIN Yıl içi Notu
2 YSS Yıl Sonu Notu
3 BNS Başarı Notu YIN * 0.40 + YSS * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu YIN * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Dili

Fransızca

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

İlan Edilecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

dogan.gunay@deu.edu.tr

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

İlan Edilecektir.

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 13 3 39
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 13 6 78
Vize Sınavına Hazırlık 1 15 15
Final Sınavına Hazırlık 1 10 10
Sunum Hazırlama 1 18 18
Final Sınavı 1 1 1
Vize Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 164

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12PK.13
ÖK.155444334454
ÖK.25544433454
ÖK.35544433454
ÖK.45544433454
ÖK.55544433454
ÖK.65544433454