DERS ADI

: 20. YÜZYIL SİYASİ AKIMLAR VE ATATÜRKÇÜLÜK

Ders Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Ders Türü D U L AKTS
ATA 7004 20. YÜZYIL SİYASİ AKIMLAR VE ATATÜRKÇÜLÜK ZORUNLU 3 0 0 4

Dersi Veren Birim

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Yüksek Lisans Tezsiz (İ.Ö)

Dersin Düzeyi

Yüksek Lisans

Ders Koordinatörü

PROFESÖR KEMAL ARI

Dersi Alan Birimler

Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Yüksek Lisans Tezsiz (İ.Ö)

Dersin Amacı

19. yüzyıldan itibaren ortaya çıkan çağdaş siyasal akımların gelişme süreçleri ve 20. yüzyılı nasıl etkilediğini tartışarak, Atatürkçülüğün bu akımlar içindeki yerini ve kendine özgü yönlerini öğretmektir

Dersin Öğrenme Kazanımları

1   Düşünce yaşamının siyasal, ekonomik dönüşümlerle olan ilişkisini anlayabilme
2   Dünyadaki düşünce yaşamının gelişimine katkıda bulunan önemli kişilikler ve yönelimler hakkında bilgi edinilebilme
3   Cumhuriyet ideolojisini şekillendiren düşünceleri kavrayabilme
4   Atatürkçü düşünce sisteminin temel amacının, akıl ve bilimi rehber alarak, Türk toplumunu ve Türkiye'yi çağdaş uygarlık düzeyine taşımayı amaçladığını görebilme
5   Atatürkçülüğün Türkiye'ye özgü olmakla birlikte çağdaş siyasal akımlardan biri olup olmadığını tartışabilme

Dersin Öğretim Türü

Örgün Öğretim

Dersin Önkoşulu/Önkoşulları

Yok

Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar

Yok

Ders İçeriği

Hafta Konular Açıklama
1 Demokrasi, Sosyal Demokrasi, Sosyalizm ve Temelleri
2 Liberalizm- Kapitalizm Düşüncesinin Doğuşu ve Gelişimi
3 Totalitarizm ve Diktatörlük
4 Komünizm ve Anarşizm Kavramları
5 Sömürgecilik, Emperyalizm, Irkçılık, Soykırım Düşüncesinin Temelleri
6 Monarşi, Faşizm, Nazizm ve Ütopya
7 Laiklik Kavramı ve Temelleri
8 Ara Sınav
9 Cumhuriyetçilik Düşüncesi ve Gelişimi
10 Milliyetçilik Düşüncesinin Dünyada ve Türkiye'de Gelişimi
11 Atatürkçü Düşünce Sistemi
12 Kemalist Düşüncenin Siyasi ve İktisadi Analizi ve Etkileri
13 Yeni Dünya Düzeni ve Globalleşme
14 20. Yüzyılda Siyasi Akımlar ve Atatürkçülük Üzerine Genel Bir Değerlendirme

Ders İçin Önerilen Kaynaklar

Kemal Arı, Atatürk ve Aydınlanma, Yakın Kitabevi, İzmir, 2009.
Kemal Arı, Devrim Güneş Kadar Sıcaktır: Atatürkçü Düşüncede Devrimcilik İlkesi, Burak Kitabevi, İzmir, 2011.
Bernard Lewis, Modern Türkiyenin Doğuşu, Ankara, TTK Yay., 2004.
Tarık Zafer Tunaya: Siyasal Kurumlar ve Anayasa Hukuku, 4. Basım, İstanbul, 1980
Ayferi Göze, Siyasi Düşünceler ve Yönetimler, Beta Yay., İstanbul, 2009.
Esat Çam, Çağdaş Devlet Sistemleri, Der Yay., İstanbul, 2000.
Jean de Lajugie: İktisadi Doktrinler, çev: Necmettin Mete, 2. Baskı İstanbul, 1965,
Niyazi Berkes: Türkiye'de Çağdaşlaşma, İstanbul, 1998
Korkut Boratav: 100 Soruda Türkiye'de Devletçilik, İstanbul, 1974,
Abdullah Kaygı, Türk Düşüncesinde Çağdaşlaşma, İstanbul, Gündoğan Yay., 1992.
Ahmet Ağaoğlu, Üç Medeniyet, İstanbul, Başbakanlık Kültür Müsteşarlığı, 1972.

Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Bu ders, konuyla ilgili yayınlanmış çeşitli kitap ve makaleler yoluyla işlenecektir

Değerlendirme Yöntemleri

SIRA NO KISA KOD UZUN ADI FORMUL
1 VZ Vize / Ödev
2 FN Final Notu
3 BSN Başarı Notu VZ * 0.40 + FN * 0.60
4 BUT Bütünleme Notu
5 BBN Bütünleme Sonu Başarı Notu VZ * 0.40 + BUT * 0.60

Değerlendirme Yöntemlerine İliskin Aciklamalar

Yok

Değerlendirme Kriteri

%40 Ara sınav, %60 final

Dersin Öğretim Dili

Türkçe

Derse İlişkin Politika ve Kurallar

Derslerin %70'ine katılım zorunludur. Öğretim üyesi uygulamalı sınavlar yapma hakkını saklı tutar. Bu sınavlardan alınacak notlar vize ve final sınavı notlarına eklenecektir.

Dersin Öğretim Üyesi İletişim Bilgileri

Prof.Dr. Kemal Arı
kemal.ari@deu.edu.tr
(0232) 3017920

Dokuz Eylül Üniversitesi
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü
Tınaztepe Yerleşkesi, 35390
Buca/İZMİR

Ders Öğretim Üyesi Görüşme Gün ve Saatleri

Her cuma 09:00-12:00 arası

Staj Durumu

YOK

İş Yükü Hesaplaması

Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ders Anlatımı 12 3 36
Ödev Hazırlama 2 10 20
Final Sınavına Hazırlık 1 12 12
Vize Sınavına Hazırlık 1 8 8
Sunum Hazırlama 1 6 6
Haftalık Ders öncesi/sonrası hazırlıklar 12 1 12
Vize Sınavı 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat) 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

PK/ÖKPK.1PK.2PK.3PK.4PK.5PK.6PK.7PK.8PK.9PK.10PK.11PK.12
ÖK.14
ÖK.244
ÖK.344
ÖK.44
ÖK.54